حضور سپاه در تمامی بحران‌ها؛ فرماندهان در میدان کمک به سیلزدگان سیستان و بلوچستان

زاهدان- ایرنا- همزمان با وقوع سیل در جنوب سیستان و بلوچستان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آتش به اختیار در میدان کمک رسانی به مردم در صحنه وارد و در روزهای سخت سیلزدگان در کنار آنان بود و علاوه بر حک لبخند رضایت بر لبان مردم، همچون همیشه کارنامه‌ای درخشان از خود برجا گذاشت.

به گزارش ایرنا، انگیزه‌ای جز خدمت به مردم ندارند وقتی هدف رضایت خدا و کمک به خلق خدا باشد، حتی درجه ای که بر دوششان نصب شده ملاک عمل قرار نمی گیرد آستین‌های همت‌شان بالا رفته و در سیل، زلزله، بوران و سرما پای کار مردم در میدان عمل به صورت جهادی وارد می‌شوند.

نگاه به رنگ لباسشان که می‌کنیم حکایت از حفاظت امنیت است؛ اما نگاه به خدمات و کارنامه درخشان‌شان که می‌کنیم هر نوع خدمتی را از حضور در جبهه‌های حق علیه باطل تا محرومیت زدایی، آبادانی و اشتغالزایی انجام می‌دهند، خدماتی که کام مردم را شیرین، دلشان را قرص، سقف خانه‌شان را محکم و امیدشان را صد برابر می‌کند.

امروز سپاه پاسداران پرچم‌دار سازندگی در مناطق محروم و کم‌برخوردار است در جایگاه ارزشمند این نیروهای مردمی و انقلابی همین بس که بنیان‌گذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) فرمودند: «اگر سپاه نبود، کشور هم نبود»؛ چنان که همزمان با تشدید سامانه بارشی و جاری شدن سیل در جنوب سیستان و بلوچستان شاهد حضور سبزپوشان انقلاب در آغازین لحظات در میدان بودیم تا با عزم جزمشان لبخند بر لبان سلیزدگان حک کنند.

سیل در جنوب سیستان و بلوچستان یکی دیگر از مسائل بحرانی در این استان بود که از ساعت اولیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه حاضر و در کنار مردم قرار گرفت و به امدادرسانی پرداخت؛ پیش از این نیز این نیروی مردمی در ایام کرونا، رفع تنش آبی با آبرسانی سیار و اجرای طرح جهاد آبرسانی، توزیع بسته‌های معیشتی، عمران و آبادانی و سایر موارد در کنار مردم بوده و با روحیه جهادی و تفکر بسیجی کارنامه درخشان از خود بر جای گذاشته است.

سپاه پای کار مردم در تمامی بحران‌ها؛ فرماندهان در میدان کمک به سیلزدگان سیستان و بلوچستان

عمده خسارت‌ها در سیستان و بلوچستان در حوزه راه‌های ارتباطی

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بازدید از مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان گفت: عمده خسارت‌ها به جاده‌های روستایی و راه‌های ارتباطی وارد شده است.

سردار سرتیپ محمد پاکپور در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده در جنوب سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه امدادرسانی‌ها توسط نیروهای سپاه و بسیج در حال انجام است، بیان کرد: در منطقه پلان و پیر سهراب سیلاب موجب قطع راه‌های ارتباطی شده بود که امدادرسانی‌ها از ابتدای شروع سیلاب در این مناطق آغاز شد.

وی افزود: در بازدیدی که امروز از مناطق سیل‌زده صورت گرفت، برآورد و ارزیابی خسارت‌ها انجام شد که عمده مشکل و خسارت به جاده‌ها و برخی راه‌های ارتباطی وارد شده است که نیروهای امدادرسانی در تلاش هستند تا هرچه سریع‌تر راه‌های ارتباطی بازگشایی شود.

پاکپور تصریح کرد: باتوجه‌به خسارتی که به مردم وارد شده است استاندار امروز جهت برآورد و تعیین خسارت‌ها در منطقه حضور دارد.

امدادرسانی هوایی نیروی زمینی سپاه به سیل زدگان قصرقند

فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه نیازمندی‌های مردم احصا و در نهایت برای انتقال اقلام مورد نیاز از طریق بالگرد پیگیری‌های لازم انجام شد، گفت: از ابتدای شروع بحران سیل در سیستان و بلوچستان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور فعال داشته و توانسته خدمات ارزشمندی را ارائه دهد.

سردار احمد شفائی با بیان اینکه سپاه تا پایان بحران و تا زمانی که نیاز باشد در کنار مردم خواهد ماند، تاکید کرد: مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ابتدای شروع بحران سیل در جنوب استان در زمینه بهداشت و درمان مردم درگیر در سیل ورود کرده و با تیم‌های پزشکی اعزامی توانست خدماتی در خور شان مردم به آنان ارائه دهد، در واقع هر کجا مردم دچار آسیب شدند مجموعه سپاه پاسداران در کنارشان حضور مستمر دارد.

وی با اشاره به اینکه سپاه، بسیجیان، گروه های جهادی و تشکل‌های مردمی و نهادهای دولتی همه دست به دست هم دادند و در حال انجام وظیفه هستند، افزود: در شهرستان چابهار و در بخش‌های پیرسهراب و پلان و همچنین مجموعه شهرستان دشتیاری اقدامات موثر و خوبی در دست اقدام است و تا رفع کامل مشکلات سیل زدگان در کنار شهروندان هستیم.

فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: در حال حاضر ۱۰۰ دستگاه و به طور متوسط هر خودرو یک تن نیاز اساسی مردم در نقاط روستایی بارگیری شده و اقلامی مانند آرد، مواد غذایی از قبیل روغن، حبوبات، ماکارونی و مهمترین نیاز روستاییان که آب است در دسترس مردم قرار می‌گیرد و این روند همچنان تا مرتفع شدن نیاز مردم ادامه دارد.

وی با اشاره به حضور تمامی مجموعه سپاه پاسداران در مناطق سیل زده بیان کرد: به عنوان خدمتگزاران و فداییان مردم در میدان حضور داریم و قطعا صحنه را خالی نکرده و نخواهیم کرد و همیشه در کنار مردم خواهیم ماند، آنهایی که از این اتفاق ناگوار به دنبال سو استفاده رسانه‌ای هستند باید بیایند و ببینند که چگونه مسوولان و مردم دست در دست هم در حال خدمت رسانی هستند.

سردار شفائی گفت: در ادامه روند کمک به مناطق سیل زده جنوب استان مجموعه ظرفیت های نیروی زمینی سپاه نیز اعم از امکانات مهندسی، بهداشتی و درمانی و نیازهای اولیه مردم از ابتدای سیل در خدمت مردم قرار گرفته و این خدمت رسانی ادامه دارد.

به گفته وی؛ اکنون قریب به ۴۰ دستگاه از ماشین آلات مهندسی نیروی زمینی سپاه در حال کمک به بازگشایی راه‌ها و معابر درگیر با سیل هستند که این خدمت رسانی تا پایان عملیات بازگشایی محورهای مواصلاتی استمرار خواهد داشت، همچنین تجهیزات بهداشتی و درمانی نیروی زمینی سپاه نیز در قالب تیم‌های مجهز به پزشک، پرستار و داروهای مورد نیاز به روستاهای آسیب دیده اعزام شده و با همکاری خانه‌های بهداشت به مددجویان خدمات درمانی ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

همبستگی ملی برای کمک رسانی‌ با تاکید رهبر معظم انقلاب سرعت گرفت؛سد کهیر در آستانه سرریزشدن

از امدادرسانی مسولان کشوری و لشکری به سیلزدگان تا درگیر بودن ۱۶ شهرستان و ۱۹۴۷روستا در سیل

همه پای کار سیلزدگان در روزهای سخت؛از آماده باش تمامی دستگاه‌ها تا برپایی بیمارستان صحرایی

راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در منطقه سیلزده نوبندیان چابهار

فرمانده مرکز بهداری رزمی جنوب‌شرق نیروی زمینی سپاه گفت: بیمارستان صحرایی به منظور ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در منطقه سیلزده نوبندیان چابهار راه‌اندازی شد.

سرهنگ پاسدار دکتر قربانعلی بندانی با بیان اینکه این بیمارستان سیار متشکل از یک سامانه ۳۲ تختی اتوبوسی و یک سامانه ۶۴ تختی کانکسی و سامانه سیار دندانپزشکی است، افزود: این بیمارستان خدمات عمومی و تخصصی پزشکی، جراحی عمومی، متخصص اطفال، قلب و عروق، طب اورژانس، داخلی، اورولوژی، سونوگرافی، دندانپزشکی وارتوپدی به بیماران نیازمند مناطق سیل زده بصورت کاملا رایگان ارائه خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه این بیمارستان با دایر کردن بخش‌های رادیولوژی، آزمایشگاه، بستری و اتاق عمل آماده ارائه خدمات به بیماران است، تاکید کرد: بیمارستان سیار نیروی زمینی سپاه که بنا به دستور سردار پاکپور و سردار اخوان ایجاد شده ۲ ویژگی مهم دارد که برای نخستین بار مختص سیستان و بلوچستان هست که از آن استفاده می‌شود که یکی سامانه تلفیقی (اتوبوسی و کانکسی) و دیگری استقرار سامانه‌های بهداشتی و سلامت است.

حضور ۵۹ گروه جهادی در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان

مسوول بسیج سازندگی سپاه سلمان سیستان و بلوچستان بیان کرد: با وقوع سیلاب در جنوب استان ۳۷۰ روستا در محاصره سیل قرار گرفت و راه دسترسی پنج محور اصلی و ۱۷۸ روستا در منطقه مسدود شد.

غلامرضا ملایی افزود: اقداماتی در حوزه بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی صورت گرفت که فعال‌سازی ۲ قرارگاه عملیاتی جهادی پهنه‌ای جنوب استان، بکارگیری ۵۹ گروه جهادی محلی و پایگاه محور استانی و شهرستانی، بکارگیری ۱۷ فروند قایق مردمی و قایق نیروی دریایی سپاه، فعال‌سازی قرارگاه منطقه‌ای در شهرستان‌های دشتیاری، کنارک، چابهار، قصرقند و نیکشهر و فراخوان گروه‌های جهادی از جمله اقدامات بسیج سازندگی پیرامون سیل در جنوب سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: بکارگیری ماشین آلات سنگین راهسازی شامل ۹ دستگاه بیل، کمرشکن ،تراکتور، لودر و کامیون، توزیع حدود ۸۰ تن مواد غذایی و اقلام ضروری و اضطراری مردم، تخلیه و پاکسازی بیش از ۲۳ مدرسه که از مدار آموزش خارج شده بودند و تامین سوخت قایق‌های مردمی از دیگر اقدامات بسیج سازندگی است.

مسوول بسیج سازندگی سپاه سلمان اظهار کرد: اعزام گروه‌های جهادی پزشکی در خصوص رصد و پایش سلامت سیل زدگان و جلوگیری از شیوع بیماری‌های عفونی در منطقه از دیگر اقداماتی بود که پیرامون آن گروه‌های جهادی با تجهیزات در محل اقدام به نسخه پیچی درمان و توزیع دارو کردند، در این زمینه پنج میلیارد ریال تاکنون برآورد دارویی انجام شده که از طرف خیران سلامت به بسیج جامعه پزشکی اهدا شده است.

وی تاکید کرد: از ابتدای فعالیت سامانه بارشی و وقوع سیل در جنوب سیستان و بلوچستان روزانه چهار هزار پرس غذای گرم طبخ و بین سیل زدگان توزیع شده است، همچنین تاکنون بیش از ۵۰۰ تخت پتو توزیع و از ظرفیت خیران استان‌های کشور در این زمینه بکارگیری شده است.

سپاه پای کار مردم در تمامی بحران‌ها؛ فرماندهان در میدان کمک به سیلزدگان سیستان و بلوچستان

پنجمین مرحله رزمایش کمک رسانی مومنانه قرارگاه قدس به مناطق سیلزده بلوچستان

معاون محرومیت زدایی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه گفت: پنجمین مرحله رزمایش کمک رسانی مومنانه قرارگاه قدس همراه با نگاه ویژه به کودکان مناطق سیلزده در جنوب سیستان و بلوچستان انجام و در ادامه خدمت رسانی در این منطقه توزیع اقلام حمایتی، سبد کالا، آرد، پتو، روفرشی، کیسه خواب، اقلام ضروری و اسکان موقت انجام شد.

علی اکبر جعفری افزود: علاوه بر تداوم خدمات قبل در پنجمین مرحله به کودکان سیلزده که معمولا در اینگونه حوادث به لحاظ روانی دچار بحران می‌شوند با تهیه انواع و اقسام اسباب بازی متناسب سن و علاقه، البسه ورزشی، بازی‌های فکری، کفش و به همراه انجام بازی‌های مفرح نگاه ویژه‌ای شد.

وی با بیان اینکه خدمت رسانی به سیلزدگان تا تداوم شرایط مطلوب و پایدار در منطقه ادامه دارد، خاطر نشان کرد: تاکنون در چهار مرحله با استفاده از ظرفیت نیرو و امکانات خودرویی و انسانی قرارگاه‌های فرعی تابعه قرارگاه قدس در منطقه سیل زده بیش از ۳۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

خدمت‌رسانی گروه‌های جهادی بسیج به ۳۰ روستا سیل‌زده در دشتیاری

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج دشتیاری از توزیع اقلام خوراکی توسط نیروهای جهادی سپاه به ۳۰ روستای سیل‌زده این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: بسیجیان در روزهای گذشته پنج هزار پرس غذای گرم در مناطق سیل‌زده و آب‌گرفته شهرستان دشتیاری و نوبندیان توزیع کردند.

محمد صالحی افزود: سه هزار و ۱۰۰ غذای گرم، چهار هزار کنسرو لوبیا، چهار هزار عدد آب‌ معدنی و ۲۷۰ عدد پتو در روستاهای ریمدان ملانصرت، سیتل‌دلگان، دمپک، شیخان‌کرگ و نکوچ توزیع شده است.

وی از امدادرسانی روستای سیل‌زده و گرفتار در آب شهرستان دشتیاری و بخش مرکزی خبر داد و گفت: بسیجیان در روزهای گذشته در بسیاری از مناطق سیل‌زده و آب گرفته شهرستان دشتیاری بخش باهوکلات جاده دشتیاری به راسک پل گرگروک خدمات‌رسانی داشته‌اند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج دشتیاری با اشاره به خدمات‌رسانی و توزیع هزار غذای گرم در روستاهای سیل‌زده (عارف آباد، ریپک عبدوک، ریپک صالح) تاکید کرد: بسیجیان، پاسداران و مرزبانی این شهرستان بیش از هزار پرس غذای گرم در مناطق سیل‌زده و آب گرفته توزیع کردند.

سپاه پای کار مردم در تمامی بحران‌ها؛ فرماندهان در میدان کمک به سیلزدگان سیستان و بلوچستان

توزیع ۵۵۰۰ بسته کمک معیشتی بین نیازمندان سیستان و بلوچستان

رئیس گروه جهادی محسنین سیستان و بلوچستان گفت: بسته‌های غذایی توسط موسسه خیریه اندیشه یاران محسنین بین نیازمندان و خانواده‌های بی‌بضاعت در محله‌های آسیب‌خیز و حاشیه شهرهای زاهدان، دلگان، زابل، زهک، هامون، نیمروز، هیرمند، بزمان و ایرانشهر توزیع شد.

علی حیدری نیا ادامه داد: هر سبد مواد غذایی شامل اقلامی نظیر برنج، روغن، قند، ماکارونی و رب گوجه فرنگی بود که با هدف ارائه خدمات حمایتی و اجتماعی به نیازمندان و آسیب پذیرترین مردم این استان در دستور کار این گروه جهادی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه کار جهادی بسیار استراتژیک و مهم است، تاکید کرد: در هر جامعه ای فقر و محرومیت، بخش عظیمی از ذهن و تمرکز جامعه را به خود معطوف می کند و از کارهای فرهنگی و بزرگ باز می‌دارد اما با رفع محرومیت‌ها، ضریب توان نظام افزایش می یابد.

رئیس گروه جهادی محسنین سیستان و بلوچستان افزود: در این راستا این گروه جهادی علاوه بر مشارکت در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی در سطح این استان به ویژه مناطق حاشیه شهرهای نظیر زاهدان با توزیع بسته های غذایی، کمک به رفع نیازهای معیشتی نیازمندان را سرلوحه برنامه های خود قرار داده است.

وی با قدردانی از نگاه ارزشمند خیران به سیستان و بلوچستان تاکید کرد: این موسسه جهادی همزمان با این استان در سایر نقاط کشور نیز اقدام به توزیع بسته های کمک معیشتی کرده است که بیشترین بسته ها یعنی ۸۰ درصد در این ایام به این خطه اختصاص داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha