تنش آبی ۸۶۰ روستای کرمانشاه به شرط تامین اعتبار تا سال ۱۴۰۵ رفع می‌شود

کرمانشاه- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه حدود ۸۵ درصد پروژه‌های آبرسانی روستایی استان را در دسته محرومیت‌زدایی عنوان کرد و گفت: ۲ قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) برای آبرسانی به ۸۶۰ روستا منعقد شده که به شرط تامین اعتبار کافی تا نیمه اول سال ۱۴۰۵ آبرسانی به تمام روستاها انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا رضا داوودی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: سه نوع پروژه در حوزه آب روستایی شامل پروژه‌های استانی، ملی و محرومیت زدایی در استان کرمانشاه وجود دارد که حدود ۸۵ درصد پروژه‌های آبرسانی روستایی در دسته پروژه‌های محرومیت زدایی است.

وی اضافه کرد: در قرارداد اول پروژه آبرسانی به ۳۴۹ روستا با سه هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال در دست انجام است که پروژه‌های این قرارداد حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

داودی ادامه داد: در قرارداد دوم به دلیل پیشرفت فیزیکی خوبی که استان کرمانشاه در کشور داشت موفق شدیم قرارداد دوم را با مبلغ ۱۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای ۵۱۱ روستای دارای تنش آبی در استان کرمانشاه منعقد کنیم که با انعقاد قرارداد دوم و اتمام قرارداد اول پس از برنامه‌ریزی سه ساله در تلاش هستیم مشکل تنش آبی ۸۶۰ روستا در استان کرمانشاه را حل کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در ادامه تفاوت بین قرارداد اول و دوم را افزایش چند برابری اعتبار و تعداد روستاها عنوان کرد و افزود: از سال ۱۴۰۱ که قراردادهای محرومیت زدایی شروع شد ۷۰۳ روستا را در قالب پروژه های محرومیت زدایی، ملی و روستایی در دست اقدام داریم که از این تعداد ۳۱۲ روستا به بهره برداری رسیده یا در شرف بهره برداری است. برای این ۳۱۲ روستا در مجموع ۴۵۰ کیلومتر لوله گذاری و ۱۲۰ باب احداث مخزن انجام شده است.

شهرستان کرمانشاه محروم‌ترین شهرستان در حوزه آبرسانی روستایی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، شهرستان کرمانشاه را به عنوان محروم‌ترین شهرستان در زمینه آبرسانی روستایی عنوان کرد و افزود: در حدود ۱۹۳ روستا در شهرستان کرمانشاه با تنش آبی و نبود تاسیسات آب‌رسانی مواجه است و به همین دلیل پروژه‌های متعددی از جمله ۲ پروژه امام علی (ع) یک و دو در منطقه سرفیروزآباد در حال اجرا است که با اجرای این ۲ طرح ۷۷ روستا در مجموع از نعمت آب بهره‌مند می‌شوند.

داودی تصریح کرد: پروژه اول شامل ۲۳ روستا در بهار سال آینده افتتاح می‌شود و در پروژه امام علی (ع) دو، ۵۴ روستا در سال ۱۴۰۳ از نعمت آب بهره‌مند خواهد شد. این دو پروژه از پروژه‌های مهم منطقه است و پروژه‌های دیگری برای روستاهای باقی مانده تعریف شده است.

وی اجرای پروژه‌های آبرسانی را با اولویت اجرا در پروژه‌هایی با کمترین زمان، کمترین هزینه و بیشترین جمعیت بهره‌مند عنوان کرد و افزود: متاسفانه در بعضی از روستاها معارضان زیادی وجود دارد که مانع انجام پروژه‌ها می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه آبرسانی روستایی در سال آینده را سخت عنوان کرد و افزود: به دلیل خشکسالی‌های متعدد، تابستان سختی در زمینه آبرسانی روستایی وجود دارد اما قطعا در تابستان سال ۱۴۰۳ با پروژه‌های انجام شده تابستان بهتری نسبت به تابستان سال گذشته رقم خواهیم زد. تا قبل از تابستان ۱۴۰۳ حدود ۳۵۰ روستا را از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره‌مند خواهند شد.

پیشرفت پروژه‌های محرومیت‌زدایی استان ۸۳ درصد است

داودی کرمانشاه را اولین استان کشور در زمینه پیشرفت فیزیکی پروژه‌های محرومیت زدایی با ۸۳ درصد در کشور عنوان کرد و افزود: کرمانشاه اولین استانی است که عملیات عمرانی قرارداد دوم آن با ۱۰۰ روستا شروع و اعتبار استانی آن نیز تامین شده است.

داودی ۱۶ شهر استان کرمانشاه را دچار تنش آبی عنوان کرد و افزود: شهرهای نوسود، بانه‌وره، سرمت و میرآباد سالیان سال است که با مشکل جدی کم آبی مواجه هستند و قبل از تنش آبی سال ۱۴۰۳، تنش آبی این چهار شهر به صورت کامل پایدار می‌شود. پروژه‌های آبرسانی به این شهرها بین ۸۰ تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی تصریح کرد: شهرهای کرمانشاه، هرسین، جوانرود، کرند غرب و کنگاور از شهرهای اولویت دار هستند. طی چند ماه گذشته در کنگاور ۲ چاه در حال بهره برداری به دلیل رانش خاک را از دست دادیم. برنامه داریم سه حلقه چاه برای کنگاور تا قبل از تنش آبی برقرار کنیم. در جوانرود احداث ۲ حلقه چاه پیشرفت ۷۵ درصدی دارد. در تلاشیم با اضافه کردن ۵۰ لیتر آب در ثانیه بتوانیم وضعیت این شهر را بهبود ببخشیم و امیدواریم بهترین تابستان شهر جوانرود را رقم بزنیم. برای بلند مدت حفاری ۶ حلقه چاه برای شهر جوانرود برنامه ریزی شده است.

داودی ادامه داد: برای شهر کرند غرب یک حلقه چاه به بهره برداری رسیده، یک حلقه دیگر در حال حفاری است و حلقه سوم چاه به دلیل وجود معارض هنوز حفاری صورت نگرفته که با بهره برداری از این چاه‌ها تنش آبی این شهر رفع می‌شود.

تنش آبی شهر هرسین فروردین سال آینده رفع می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در ادامه وضعیت آبرسانی به شهر هرسین را تشریح کرد و افزود: در هرسین حدود ۱۰ درصد شهر با چالش جدی آب به دلیل ارتفاع بالای بعضی محلات نسبت به مخازن روبه‌رو هستند. برای حل این مشکل یک مخزن سه هزار متر مکعبی با ایستگاه پمپاژ طراحی شده که مخزن آن پیشرفت ۹۷ درصدی دارد و در تلاشیم تا فروردین ۱۴۰۳ این پروژه را به مدار آبرسانی این شهر اضافه کنیم تا هیچ نقطه‌ای در هرسین دچار تنش آبی نباشد.

وی افزود: از دیگر مشکلات شهر ۴۵ هزار نفری هرسین تک منبعی بودن آبرسانی آن است که از سراب هرسین صورت می‌گیرد. برای حل این مشکل حفاری هشت حلقه چاه و خط انتقال به طول هفت کیلومتر برنامه‌ریزی شده است. با بهره‌برداری از این هشت حلقه چاه بین ۸۰ تا ۱۲۰ لیتر بر ثانیه یعنی نزدیک به ۵۰ درصد نیاز آبی شهر هرسین را می‌توانیم از آنجا استخراج کنیم.

داوودی کمبود آب در حوزه آبرسانی به شهر کرمانشاه در سالهای گذشته را حدود ۹۵۰ لیتر بر ثانیه اعلام کرد و افزود: سه نقطه تنش دار در شهر کرمانشاه بخش‌های شمال شرق، جنوب غرب و جنوب شرق است که برای حل کمبود آب برنامه های ویژه‌ای را برای این موضوع اتخاذ کردیم. با اجرای کامل پروژه‌های انتقال آب بین مخازن آب شهر و توزیع مناسب آب بین مخازن به زودی تنش‌های آبی بخش های شهر کرمانشاه حل خواهد شد. در سال‌های گذشته قطعی آب در بخش‌هایی از شهر اتفاق افتاد که در تنش آبی سال ۱۴۰۳ به هیچ عنوان قطعی آب نخواهیم داشت.

وی افزود: کرمانشاه در حال حاضر با ۵۰ درصد کمبود مخازن مواجه است که پروژه آن در قالب طرح آبرسانی کرمانشاه در دست شرکت آب منطقه‌ای در حال اجرا است. باید ۲۵۰ هزار مترمکعب در شهر کرمانشاه مخزن داشته باشیم که در حال حاضر ۱۲۶ هزار مترمکعب مخزن داریم.

داوودی گفت: در شهر کرمانشاه هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه آبرسانی وجود دارد که نزدیک به ۴۰ درصد این شبکه فرسوده است.

وی در پایان با توصیه به مصرف بهینه در روز ۲۹ اسفند گفت: با توجه به شست و شو، خانه تکانی و استحمام در روز ۲۹ اسفند انتظار داریم مردم از مصارف بی رویه آب خودداری کنند تا مشکلی در زمینه تامین آب نداشته باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha