۲۱ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۵۷
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 85414771
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ساماندهی بازارچه‌های قزوین در هاله‌ای از ابهام

۲۱ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۵۷
کد خبر: 85414771
ساماندهی بازارچه‌های قزوین در هاله‌ای از ابهام

قزوین - ایرنا - ساماندهی بازارچه‌های شهرداری قزوین بر اساس ضوابط درحالی اجرا می‌شود که ماندن و تداوم فعالیت برای کسبه‌های حاضر در غرفه‌ها را با هاله‌ای از ابهام مواجه ساخته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جابه‌جایی و نقل و انتقالات مستاجران هر ساله با شروع فصل جدید از سال بر سر زبان‌ها می‌افتد، اما این بار صحبت از جابه‌جایی کسبه‌ای است که در یکی از بازارچه‌های استان سکنی گزیدند تا بتوانند به کسب و کار خود رونق دهند.

بازارچه برکت مینودر که با هدف خدمت‌رسانی به شهروندان، کاهش بار ترافیکی در نقاط پرازدحام شهری و حمایت از تولیدکنندگان راه‌اندازی شد و چند سالی را در حالت خاموشی و سکوت و کم‌رونقی طی کرد، اما کم کم چند کسبه در آنجا مشغول به فعالیت شدند و حرفه خود را در مغازه‌های ۱۵ متری زیر سقف‌های حلبی شروع کردند تا آغازی باشد برای رونق کسب‌وکارشان.

هر کدام از مغازه‌های این بازار با محوریت خاص خود از جمله تجهیزات پزشکی، مبل‌فروشی، خیاطی و میوه‌فروشی به صاحبان آنها اجاره داده شد و از بالای نقشه که این بازار را نگاه می‌کردی، معابر هر کدام به یکدیگر متصل بود و آنجا را به یک بازار با کاربری‌های مختلف تبدیل کرده بود، اما چند وقتی است که به کاسبان این محل گفته شده که کاربری‌های خود را با اهداف سازمان شهرداری در خصوص ساماندهی بازارچه‌ها با هدف توزیع کالای اساسی تطابق دهند، در غیر این صورت باید این غرفه‌ها را خالی کنند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی به صورت میدانی سراغ چند تن از غرفه‌داران این مجموعه رفته تا از نزدیک پای صحبت‌های آن‌ها بنشیند و از مزایا و معایب این طرح ساماندهی، مطلع شود.

ساماندهی بازارچه‌های قزوین در هاله‌ای از ابهام

چند تن از خانم‌هایی که هر کدام در این بازارچه مشغول به حرفه‌ هستند و از همین غرفه‌های آهنی رزق خود را به دست می‌آورند، با گله مندی، به خبرنگار ایرنا می‌گویند: از سال ۹۲ در این بازارچه مشغول به فعالیت هستیم؛ اوایل که وارد این بازارچه شدیم، زیر نظر سازمان میادین بودیم بعد از مدتی زیر نظر بخش خصوصی رفتیم و مجددا نیز این بخش به فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا داده شد، اما الان دوباره زیرنظر سازمان میادین هستیم که به تازگی مسوولانی آمدند و کاربری‌هایی را برای این بازارچه تعریف کردند و حالا به ما می‌گویند باید تغییر کاربری انجام دهید، یعنی در این بازارچه فقط باید عرضه کالای اساسی صورت بگیرد.

این غرفه داران ادامه می‌دهند: طی این مدت تمام مشتری‌های ما مغازه‌هایمان را شناخته‌اند، حالا مسوولی از سوی این سازمان می‌آید و به راحتی طبق پلاک بندی صورت گرفته می‌گوید اینجا باید تبدیل به مغازه سبزی خوردکنی شود، در حالی که ما به آنها گفتیم به این کار احتیاج داریم و از زمانی که در این بازارچه هیچ غرفه ای فعال نبود، ما اینجا یکه و تنها آمدیم و خاک اینجا را خوردیم، حالا از اینجا بلند شویم، مشتری‌هایمان کم می‌شود، اما آنها گفتند در هر صورت باید در سایت ثبت‌نام و در مزایده شرکت کنید، با وجود اینکه همه مشکلات زندگی‌مان را گفتیم اگر مزایده را برنده نشویم باید مغازه را خالی کنیم.

یکی دیگر از کسبه‌های این بازارچه جلو می‌آید و می‌گوید: مسوولان سازمان گفتند تا ۱۵ فروردین می‌توانید اینجا بمانید، حالا که در ۱۳ روز فروردین همه جا تعطیل است، با این اجاره‌های سنگین مغازه‌های بیرون، مگر ما می‌توانیم جایی تازه پیدا کنیم؟

این غرفه دار ادامه می‌دهد: کاربری مشاغل این بازارچه باید از آغاز فعالیت ما تعریف می‌شد، نه اینکه چندین سال در اینجا عرق ریختیم و مشتری‌های خود را پیدا کردیم، حالا باید مغازه را دو دستی تحویل دهیم.

ساماندهی بازارچه‌های قزوین در هاله‌ای از ابهام

در این میان شهرداری قزوین از ساماندهی مشاغل می‌گوید نه انتقال این کسبه‌، اصغر اللهیاری، رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا ضمن اشاره به بدسلیقگی‌ها و نابسامانی‌هایی که در اجرای کاربری این بازارچه شهری صورت گرفته است، می‌گوید: رسالت سازمان شهرداری قزوین، توزیع کالاهای اساسی همانند عرضه میوه و گوشت و ارایه خدمات در غرفه‌‎های این بازارچه است، اما برخی از غرفه‌های این بازارچه در گذشته به اشخاصی اجاره داده شد که به عنوان دفتر شخصی یا انبار استفاده شده و سازمان می‌خواهد این غرفه‌ها را ساماندهی کند.

وی ادامه داد: همچنین گزارشاتی به دست ما رسید که اجاره ‌های این غرفه‌ها قانونی و شفاف نبوده، بنابراین ما می‌خواهیم در چارچوب قانون قراردادهای آنها منعقد و در سامانه بارگزاری شود، البته باید فرآیند مزایده هم صورت گیرد که در این خصوص اطلاع‌رسانی شده تا کسانی که می‌خواهند در این بازارچه مشغول به فعالیت باشند، در سامانه تدارکات دولت ثبت‌نام کنند.

این مسوول با بیان اینکه این بازارچه متعلق به بیت‌المال است و می‌تواند آغاز راه رشد شغلی یک جوان تازه کار هم باشد، بیان می‌کند: رویکرد ما این است که اگر این غرفه‌داران می‌توانند با اهداف سازمان کار کنند، ادامه دهند اما اگر نمی‌توانند، فرصتی داده می‌شود تا این غرفه‌ها را خالی کنند تا اشخاصی در آنجا مشغول به کار شوند که مشاغل آنها در راستای ارایه خدمات برای مردم باشد.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم کسب و کار غرفه‌داران این بازارچه را به چالش بکشیم، بنابراین صاحبان مشاغل مطمئن باشند که اگر خدماتی ارایه می‌دهند، هیچ غرفه‌ای از آنها پس گرفته نمی‌شود.

کلام آخر: روزهای آخر سال است و طرح ساماندهی مشاغل این بازارچه مدام به گوش غرفه‌داران می‌رسد، طرحی که در این پیچ و خم اقتصادی بازار امروز با هزینه‌های سنگین اجاره مغازه‌های شخصی، دلهره‌ای به جان این کسبه‌ها انداخته اما آنها با دستان قوی و محکم خود که هرکدام در حال تولید محصولی هستند، یک ساماندهی صحیح، اصولی و قانونمند را از مسوولان در خصوص غرفه‌های خود انتظار دارند تا چرخه اقتصادی زندگی‌شان از کار نیفتد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha