بازار سنتی قزوین در یک قدمی حادثه

قزوین - ایرنا - ایمنی بازار قدیمی و کهن قزوین سال هاست به یکی از دغدغه های مجموعه مدیریتی این شهر تبدیل شده تا جایی که تعداد حوادث رخ داده در آن روز به روز به این وضعیت دامن می زند، برخی ها انتقال انبارهای موجود در آن و بعضی دیگر ساماندهی اصولی را از جمله راهکارهای لازم در جهت ایمن سازی این بازار می دانند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بازار قزوین به عنوان یک مجموعه با معماری بی نظیر سنتی آن یکی از مهمترین جاذبه های تاریخی این شهر از گذشته های دور محسوب شده، بازاری که از یک سو به خیابان امام و از سوی دیگر به خیابان مولوی منتهی می شود به دستور شاه طهماسب و در دوره صفویه بنا شد و از گذشته های دور تا امروز به عنوان قلب تپنده اقتصادی قزوین به شمار می آید.

این بازار دارای چندین سرا، بازارچه و تیمچه است و در وسط شهر بنا نهاده شده، این بنا با ۱۴۰ هزار متر مربع وسعت امروز حال خوشی ندارد، مجموعه ای که روزانه پذیرای هزاران خریدار، مسافر و گردشگر است به لحاظ ایمنی در وضعیت مناسبی قرار نداشته و بیش از همه نیز در معرض حوادثی نظیر آتش سوزی قرار دارد.

سیم ها و کابل های بلاتکلیف و در هم تنیده در سقف بازار، معابر قدیمی و وجود انبار کالاهای پنهان از اجناس اشتعال زا در زیرزمین و یا بالای مغازه ها و همچنین نبود نظارت کافی بر فعالیت های آنها، بدون تردید این مکان را در معرض انواع خطرات جدی قرار داه است.

ایرنا مرکز قزوین برای اطلاع یافتن از آخرین جزییات ایمنی بازار قزوین به سراغ چند تن از مسوولان استانی رفته و نظر آنها را در این خصوص جویا شده است.

بازار سنتی قزوین در یک قدمی حادثه

بازار قزوین نیازمند تمهیدات ایمنی مناسب است

رییس اداره آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی شهرداری قزوین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: بازار سنتی قزوین که در زمان صفویه ایجاد شده دارای سازه های قدیمی است که برای جلوگیری از هرگونه حادثه نیازمند تمهیدات ایمنی مناسب با همکاری و همراهی سایر دستگاه های ذیربط است.

علیرضا رحمانی تاکید کرد: سازمان آتش نشانی قزوین طی سالیان سال درگیر ایمن سازی بازار این شهر بوده، بازدیدهای متوالی و پیاپی و نیز ارایه خاموش کننده های چرخ دار ۵۰ کیلوگرمی تا طرح ایمن سازی این مجموعه سنتی در قالب اجرای سامانه آب آتش نشانی هیدرات، اعلام حریق و راه اندازی ایستگاه آتش نشانی از جمله اقدامات انجام شده در بازار بود.

به اعتقاد این مسوول، بازار سنتی قزوین در حوزه ایمنی جای کار بسیاری دارد تا جایی که همه دست اندرکارانی که در این مساله دخالت دارند بایستی ورود جدی به این مساله داشته باشند چرا که سازمان آتش نشانی قزوین به تنهایی نمی تواند قدم های مثبتی را برای ایمن سازی بازار سنتی و قدیمی این شهر بردارد.

وی با بیان اینکه سیستم های اطفا حریق در عین حال نیز هزینه های هنگفتی دارد، خاطرنشان کرد: در خصوص امنیت بازار قزوین به تنهایی از دست سازمان آتش نشانی کاری برنمی آید بلکه این سازمان طرح های پیشنهادی خود را در این زمینه ارایه می کند، اما در ادامه و با همکاری بازاریان، اتحادیه ها و اصناف مختلف برای ایمن سازی آن می توان مرحله به مرحله کارهای بزرگی انجام داد.

رحمانی با اشاره به اینکه مساله انبارداری دارای اصول و ضوابطی است و اینکه در مجموعه ای مانند بازار سنتی به هیچ عنوان صلاح نیست انبار کالاهای پرخطر ایجاد شود، اضافه کرد: همواره تاکید شده که بازار مکان عرضه و فروش کالا است نه انبار، اما متاسفانه حتی منازل مسکونی نزدیک به بازار نیز هر یک تبدیل به انبار کالاها شده که ما نیز پیگیر هستیم تا با کمک اتاق اصناف بازبینی هایی صورت بگیرد تا ایمن سازی در این حوزه را نیز افزایش دهیم.

بازار سنتی قزوین در یک قدمی حادثه

انبارهای زیرزمینی بازار قزوین کانون حادثه است

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین در این رابطه اظهار کرد: زمانی می تواند یک حادثه به بحران تبدیل شود که امکانات نتواند پاسخگوی حجم زیاد آن باشد، اما در رابطه با بازار قزوین یک ایستگاه آتش نشانی سیار در این منطقه راه اندازی شده تا بتواند در مواقع خاص، حوادث کوچک به بحران تبدیل نشود.

محمدرضا علیمی ادامه داد: در هر شهری شهردار، در شهرستان فرماندار و در استان نیز استاندار به عنوان مدیر بحران محسوب می شوند و در اکثر مواقع نیز اداره کل مدیریت بحران در حوزه های استانی هم وارد می شود.

به گفته وی، غیر از بحث آتش سوزی در بازار، مسایل مربوط به کابل های برقی که به صورت غیر استاندارد در تمامی مغازه ها مشاهده می شود، هنوز مرتفع نشده و این موضوع تنها مربوط به یک دستگاه نیست، در عین حال نیز امروزه بسیاری از حجره های بزرگ شخصی که تبدیل به حجره های کوچک شده اند هیچ تغییری در کابل ها و سیم کشی های آنها هم صورت نگرفته است.

این مسوول ادامه داد: وجود انبارهای زیرزمینی و نگاه داشتن انواع کالاها در بافت فرسوده بازار، گاهی اوقات باعث بروز حوادث ناگواری می شود که می تواند ابعاد بزرگ و وحشتناکی به خود گرفته و خسارت های جبران ناپذیری را نیز از خود برجای بگذارد به همین جهت ضروری است تا سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قزوین در این زمینه نظارت کافی را اعمال کند تا شاهد حادثه ناگواری از جمله انفجار اخیری که در یک انبار دخانیات در حاشیه بازار قزوین رخ داد و منجر به شهادت یکی از آتش نشانان قزوینی شد، نباشیم.

علیمی با بیان اینکه نه فقط در بازار قزوین بلکه در برخی از معابر شهری از جمله خیابان نوروزیان، شهید بابایی و نادری هم زیرزمین بسیاری از منازل مسکونی و مغازه های نوساز امروز تبدیل به انبار نگهداری انواع کالاها شده، تاکید کرد: متاسفانه نگهداری این کالاها که قابلیت اشتعال نیز دارند در مکان های مسکونی می تواند منجر به حوادث بسیار ناگواری شود و شهرداری قزوین باید مشاغلی که خطر آفرین هستند را شناسایی و برخوردهای لازم با آنها صورت بگیرد.

ایمنی و نظارت بر بازار قزوین ضروری است

اما اصغر اللهیاری، رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تاکید بر ایمنی مغازه های بازار این شهر، تصریح کرد: موضوع ناایمنی بافت‌های تجاری قزوین یکی از موضوعات مهم و ضروری بوده و مجموعه مدیریت شهری نیز در زمینه ایمن سازی مغازه‌ها و انبارهای قدیمی اقدامات لازم را در دستور کار خود نیز قرار داده است.

وی ادامه داد: بازدیدها به صورت جدی از تمامی مغازه های بازار شهر صورت می گیرد و وقتی یک مکان از سوی سازمان آتش نشانی به عنوان انباری خطرآفرین گزارش داده شود با دادن اخطار به آن، موضوع به کمیسون بند ۲۰ ماده ۵۵ ارجاع داده می شود و با دادن فرصت مناسب جهت تخلیه انباری و انتقال آن به بیرون از فضای بازار، اقدام لازم صورت می گیرد و در صورت توجه نکردن، واحد پملب می شود.

به گفته اللهیاری، به طور کلی در سال گذشته ۲ مورد انبار ضایعات و روغن اخطار جدی دریافت کردند اما باز هم ضروری است تا این انبارها شناسایی و ایمن سازی شوند.

کلام آخر:

بالا و پایین بازار سنتی قزوین خطر آفرین است، در حوزه سیم کشی های برق، شاهد کابل های آویزان و یا انبارهای زیرزمینی که هر آن می تواند خسارت های مالی و جانی را به همراه داشته باشد، اینها تنها گوشه ای از مشکلات موجود در بازار سنتی قزوین است که مجموعه مدیریتی این شهر باید به آن توجه لازم را داشته باشد و تا دیر نشده با قرار دادن یک متولی خاص، زمینه را برای ایجاد بستری امن در این بنای تاریخی و کهن فراهم کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha