رمضان در چهارمحال و بختیاری؛ از صله‌رحم تا پخت نان کاکولی

شهرکرد- ایرنا- ماه مبارک رمضان در چهارمحال و بختیاری همانند دیگر نقاط ایران اسلامی دارای آداب و رسوم خاصی است که فضای پرنشاط و سروری را برای مهیا کردن روزه‌داران در ماه مهمانی خدا فراهم کرده است.

به گزارش ایرنا، ماه مبارک رمضان برای ما مسلمانان در کنار آداب و مناسک دینی دارای آداب و رسوم زیبایی است. فضای معنوی ماه رمضان وقتی با انواع رسم و رسوم و آیین‌ها همراه می‌شود محیطی سرشار از آرامش و نشاط فراهم می‌آورد.

شور و نشاط رسیدن ماه رمضان از قدیم باعث به وجود آمدن رسم‌ها و آیین‌ها و آداب مختلفی در کشور ما شده است و هریک از استان‌ها و مناطق کشور با برگزاری مراسم‌های خاص خود این ماه مبارک را گرامی می‌دارند.

کاکولی‌پزان تنها رسم ثبت ملی استان در ماه رمضان

رمضان در چهارمحال و بختیاری؛ از صله‌رحم تا پخت نان کاکولی

چهارمحال و بختیاری در بین آداب و رسوم ماه مبارک رمضان تاکنون موفق شده تا آیین کاکولی‌پزان که شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان در استان اجرا می‌شود را ثبت ملی کند.

کارشناس ثبت میراث فرهنگی ناملموس اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در بین آداب و رسوم ماه مبارک رمضان تاکنون یک رسم با عنوان "کاکولی‌پزان" ثبت ملی شده است.

فریده احمدی افزود: این رسم بیشتر در شهرهای شهرکرد، فرخشهر و بروجن وجود دارد و در آن بانوان به صورت فردی و یا گروهی به پخت نان شیرینی محلی استان که به کاکولی معروف است می‌پردازند و سپس این شیرینی محلی را در بین مردم و روزه‌داران توزیع می‌کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه پژوهش جامعی در خصوص دیگر آداب استان در ماه مبارک رمضان انجام نشده در حال حاضر پرونده دیگری در خصوص ثبت ملی مناسک ماه مبارک در دست تدوین نیست و تاکنون به همین رسم اکتفا شده است.

با این وجود چهارمحال و بختیاری رسم‌های زیبایی در ماه مبارک رمضان دارد که اگرچه برخی از این آداب در زمان کنونی کمرنگ شده و نیاز به احیا دارد اما هنوز کارکردهای خود را دارد و نشاط خاصی به این ایام بخشیده است.

آداب مردم چهارمحال و بختیارب در ماه مبارک رمضان

عضو هیات علمی گروه ادیان و عرفان دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: ماه مبارک رمضان یکی از ماه‌ها و مناسبت‌های مهم اسلامی است که پس از ورود اسلام به ایران و پیوند آن با فرهنگ مردم کشور، اکنون دارای آداب و رسم‌هایی در جامعه است.

ولی‌الله نصیری افزود: ماه مبارک رمضان در جای جای ایران اسلامی متناسب با فرهنگ بومی آن منطقه با آداب و رسوم و مناسک خاصی برگزار می‌شود و این ماه مبارک در چهارمحال و بختیاری نیز متناسب با فرهنگ خاص خود از گذشته تاکنون گرامی داشته می‌شود.

وی آش پختن در خانه و توزیع آن در بین همسایگان در هنگام افطار را یکی از آیین‌های این استان در ماه مبارک رمضان عنوان کرد و گفت: رسم است که مادر خانه علاوه‌بر اینکه برای افطار خانواده آش می‌پخت بلکه آن را برای جمعیت بیشتری آماده می‌کرد تا در هنگام افطار بین همسایگان توزیع کند.

این استاد دانشگاه بیدار کردن همسایگان به هنگام سحر را از دیگر مناسک و آداب و رسوم مردم استان در ماه مبارک رمضان برشمرد و افزود: در گذشته هر همسایه‌ای که برای سحر زودتر از همه بیدار می‌شد درب خانه دیگر همسایگان را هم می‌زد تا آنها برای خوردن سحری و ادای مناسک خواب نمانند.

صله‌رحم و برپایی سفره‌های افطاری

رمضان در چهارمحال و بختیاری؛ از صله‌رحم تا پخت نان کاکولی

نصیری صله‌رحم را از دیگر آداب ماه مبارک رمضان در استان عنوان کرد و گفت: از گذشته تاکنون رسم است که خانواده‌ها به اقوام خود افطاری می‌دهند و یا سفره‌های افطاری در مساجد و حسینیه‌ها برپا می‌شود و افراد در کنار سفره افطاری با یکدیگر مراوده می‌کنند و همین موضوع سبب شده تا در طول این ماه افراد بیشتر با یکدیگر رفت و آمد داشته باشند و این موضوعی است که در اسلام نیز به آن تاکیدات زیادی شده است.

وی تصریح کرد: امسال که ماه مبارک رمضان با عید نوروز مقارن شده است بی‌شک صله‌رحم بیش از سالهای گذشته به چشم خواهد آمد هرچند این رسم هم همانند دیگر رسم‌ها در جامعه کنونی کمرنگ شده و امسال فرصت خوبی است تا آن را تقویت کنیم.

عضو هیات علمی گروه ادیان و عرفان دانشگاه شهرکرد، قرآن‌خوانی‌های خانگی را از دیگر آداب و رسومی عنوان کرد که در ماه مبارک رمضان در برخی محلات شکل می‌گیرد و اهالی محل در خانه یکی از همسایگان گرد هم می‌آیند و به نیت شفای مریضانی که در محل هستند و یا گره‌گشایی از مشکلات اهالی جزء خوانی کرده و قرآن را ختم می‌کنند.

نصیری با بیات اینکه این استان یک منطقه ۱۰۰ درصد شیعه است، اظهار داشت: ماه مبارک رمضان برای مردم منطقه و البته سایر مناطق دیگر نوعی جشن و سرور به شمار می‌آید چون مردم در این ماه مهمان خدا می‌شوند و از سوی دیگر وارد یک زمان مقدس می‌شوند و در مکان مقدس نظیر مسجد به قرائت قرآن که کلام وحی و مقدس است می‌پردازند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از آداب و رسوم در استان غبارروبی و تمییز کردن مساجد و مکان‌های متبرکه برای اجرای مناسک ماه رمضان است که از گذشته تاکنون به طور خودجوش از سوی مردم انجام می‌گیرد.

این استاد دانشگاه رشته ادیان و عرفان تصریح کرد: تمام آداب و رسوم و مناسکی که در ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود باید در نهایت منجر به تقرب الهی، زودودن دل‌ها از کینه، خودخواهی، تعاون و همیاری با یکدیگر و دستگیری از هم‌نوعان همراه شود چرا که در غیر این صورت نخوردن و نیاشامیدن صرف، فلسفه وجودی این ماه مبارک نیست.

به گزارش ایرنا، جزء خوانی قرآن در مصلای امام خمینی(ره) شهرکرد، اجرای برنامه قرآن مسطورا (زندگی با آیه‌های قرآنی)، برگزاری مراسم شب قدر در مساجد و حسینیه‌ها، توزیع بسته‌های معیشتی بین خانوارهای نیازمند، اهدای خون، اطعام ایتام و محسنین و برگزاری آیین‌های دعا و مناجات در مساجد و تکایا از دیگر برنامه‌هایی است که در ماه مبارک رمضان در چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha