چهار کشته و ۳۱ مصدوم در آذربایجان‌غربی/آخرین چهارشنبه سال را نسوزانیم

ارومیه- ایرنا- چهارشنبه آخر سال در آذربایجان‌غربی هنوز رسیده قربانی گرفته و دهها خانواده با خطرات مربوط به ترقه بازی داغدار شده اند؛ در سال جاری تا پیش از امروز، سه شنبه در استان چهار نفر بر اثر انفجار مواد محترقه جان خود را از دست داده و ۳۱ نفر مصدوم شده است.

به گزارش ایرنا، چهارشنبه سوری یا چهارشنبه آخر سال رسمی که همه ایرانیان هم دوستش دارند و هم از رسیدن این روز واهمه دارند و اتفاقا همه با خسارت‌های ناشی از این روز باخبرند ولی بازهم هر ساله شاهد اتفاقات تلخ در این روز هستیم.

خانواده‌هایی که به جوانان و فرزندانشان به اصرار تاکید می‌کنند که حداقل لوازم آتش بازی خطرناک نخر! اما باز هم برخی جوانان کار خودشان را می‌کنند و از بازار غیرمجاز لوازم آتش بازی غیرمجاز را تهیه و بدون آنکه دلشان بخواهد به اطرافیان و خودشان آسیب می‌رسانند.

امروز، آخرین چهارشنبه سال ۱۴۰۲ است و به جای ثبت خنده‌های خانواده‌ها و ثبت آیین‌هایی چون "شال ساللاما" و "بیلّی بیلّی" متاسفانه ما رسانه ها باید از اشک خانواده‌ها و کوری برخی افراد صحبت کنیم که احیانا خود عامل انفجار بوده یا فرد دیگری مواد محترقه را در نزدیکی وی منفجر کرده است.

بر اساس یافته‌های پژوهشی، تمام آیین‌هایی که مردم ایران بر پا می‌داشتند و همچنان برخی از آن‌ها به قوت خود باقی هستند، با خرد و منش نیاکان ما درآمیخته بودند و اعتقاد به پروردگار، نبرد با اهریمن و امید به زندگی در آن‌ها گنجانده شده بود.

رفتار خشونت‌آمیز این روزهای جامعه در ایام چهارشنبه سوری در پیشینه هیچ یک از این آیین‌ها به چشم نمی‌خورد اما با این همه حال باید با واقعیت جامعه روبرو شد و از خاموشی آیین‌های قدیمی خبر داد و به فکر آسیب شناسی آیین‌های خطرناک مدرن چهارشنبه سوری بود.

شایع‌ترین مشکلی که در اثر حوادث چهارشنبه‌ سوری برای چشم به وقوع می‌پیوندد، پرتاب جسم خارجی ناشی از انفجار مواد محترقه است که علاوه بر آسیب به پلک نابینایی، تخریب قرنیه، شبکیه و غیره را به همراه دارد.

نقش آموزش نیز بسیار مهم است که معلمان و اساتید دانشگاه در کلاس درس باید دانش آموزان و دانشجویان را از خطرات مواد محترقه آگاه کنند که البته در این خصوص ما با کم کاری های زیادی مواجه هستیم.

چهارشنبه سوری نه جنگ بین محله‌ای!

شیوا حسنی دانشجوی ارومیه‌ای در این خصوص به ایرنا می‌گوید: من و خانواده‌ام به تناسب محل زندگی‌مان جرات خارج شدن از خانه را نداریم چراکه صدای انفجارها چنان بلند است که گویا شاهد یک جنگ بین محله‌ای هستیم.

وی ادامه داد: همه ساله در چهارشنبه سوری بین جوانان محله ما قانون نانوشته ای هست که صدای انفجار این کوچه یا آن کوچه بیشتر باشد؛ انگار مدال طلای چهارشنبه سوری امسال را دریافت می‌کند که البته همین نیز باعث خالی شدن قرنیه چشم پسر همسایه‌مان شد.

خواهران منتظر هدیه برادران در چهارشنبه سوری هستند

علیرضا خسروی مغازه پارچه فروشی دارد و به ایرنا می‌گوید: بازار ما در این روزها خوب است و به هر حال پسرها برای خواهران و مادرانشان کادو می‌خرند و پارچه نیز هدیه زیبایی محسوب می‌شود و البته خواهران نیز با اینکه چشم داشتی ندارند ولی منتظر تبریک این روز از سمت برادرشان هستند.

وی ادامه داد: با وجود بودن چنین رسم‌های زیبایی اما هر سال متاسفانه از رسیدن این شب لعنتی، ایام آسیب دیدن دست و پای فرزندم در چهارشنبه سوری سه سال پیش به ذهنم می‌آید که عید همان سالمان نیز خراب شد.

چهار کشته و ۳۱ مصدوم در آذربایجان‌غربی/آخرین چهارشنبه سال را نسوزانیم

دامادم و برای نامزدم هدیه چهارشنبه سوری می‌برم

سیامک صفری جوانی ۲۸ ساله که در حال خرید از بازار ارومیه است، به ایرنا می‌گوید: چهارشنبه سوری رسم‌های بسیار زیبایی دارد و من هم به این رسم‌ها پابندم و برای خواهرانم کادو می‌برم و البته لوازم آتش بازی مجاز هم تهیه می‌کنیم که در کنار پریدن از روی آتش با رعایت تمامی جوانب لحظات خوبی را برای خودمان ثبت می‌کنیم.

وی ادامه داد: امسال نیز بنده داماد شده‌ام که یکی از رسم‌های این منطقه نیز هدیه بردن داماد برای نوعروس در روز چهارشنبه سوری است بنابراین به همراه نامزدم برای خرید هدیه‌های این روز به بازار آمده‌ایم.

چهار کشته و ۳۱ مصدوم در آذربایجان‌غربی/آخرین چهارشنبه سال را نسوزانیم

امروز روز چهارشنبه سوری است و از صبح حال و اوضاع بازار ارومیه بوی دیگری دارد که نوای مهربانی، همدلی و آیین‌های قدیمی را سر می‌دهد.

اما همه مردم از رسیدن بازه زمانی عصر تا نصف شب واهمه دارند و نگران این هستند که مبادا فردی آسیب ببیند یا یکی چشمش را در وسط این هیاهو از دست بدهد.

با این حال همه ادارات و دستگاه‌های خدمات رسان از جمله شهرداری، آتش نشانان، اورژانس و هلال احمر در حالت آماده باش قرار دارند.

هر گونه فعالیت، نزدیک شدن و حتی بازی کردن با مواد محترقه می‌تواند بسیار خطرناک باشد و چهارشنبه سوری را برای برخی به پایان عمر تبدیل کند که البته راهکارهای زیادی وجود دارد که این جشن بدون حادثه و تلفات جانی برگزار شود که یکی از این راهکارها در کنار خانواده بودن است.

نوجوانان و جوانان همواره در جشن چهارشنبه سوری دچار حادثه می‌شوند که در این زمینه باید بدانیم که نگهداری و کار کردن با مواد محترقه بسیار خطرناک است حتی برخی از این مواد آنقدر حساس است که انتقال حرارت بدن منجر به انفجار و بروز حادثه می‌شود.

چهار کشته و ۳۱ مصدوم در آذربایجان‌غربی/آخرین چهارشنبه سال را نسوزانیم

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی سال گذشته در پایان چهارشنبه سوری از طریق ایرنا اعلام کرد که بیشتر مصدومان در استان در رده سنی نوجوان و جوانان بودند که به دلیل عدم مراقبت از خود دچار حادثه شدند.

وی با بیان اینکه اغلب مصدومان به دلیل استفاده از مواد محترقه غیر مجاز مصدوم شده‌اند، گفته بود: اکثرا از ناحیه‌ دست، پا و صورت بر اثر مواد منفجره چهارشنبه سوری آسیب دیده‌اند.

البته آمار کلی سال گذشته ۳۱۱ مصدوم به همراه یک فوتی بود.

حال امروز پس از گذشت یک سال به جای درس گرفتن و کسب عبرت متاسفانه شاهد بیشتر شدن تلفات هستیم چراکه شروع نشده چهار نفر را ازدست دادیم و مصدومان بسیاری ثبت شده است.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: چهار نفر تاکنون به علت شدت آسیب دیدگی از انفجارهای مواد محترقه چهارشنبه سوری فوت کرده و ۳۱ نفر مصدوم شده‌اند.

دکتر فرزین رضازاده افزود: بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه پشتیبان این بستری‌هاست و سریع به این مصدومین رسیدگی می‌کند و البته تا این جای کار هیچ قطع عضوی ثبت نشده است.

وی بیان کرد: تمامی مصدومان ترخیص شده و در حال حاضر به جز یک نفر، هیچ بستری در خصوص احتراقات چهارشنبه سوری در بیمارستان‌های آذربایجان‌غربی وجود ندارد و امیدواریم این روند تا پایان شب ادامه داشته باشد.

به گفته رضازاده، تکنسین‌های اورژانس آذربایجان‌غربی در این شب از آماده‌باش کامل برخوردار هستند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به حادثه‌دیدگان امدادرسانی می‌شود.

چهار کشته و ۳۱ مصدوم در آذربایجان‌غربی/آخرین چهارشنبه سال را نسوزانیم

رییس اورژانس آذربایجان‌غربی با بیان اینکه بیشترین دلایل حوادث چهارشنبه سوری مربوط به انفجار مواد محترقه است، گفت: آسیب به چشم‌ها و دست‌ها نیز جزو بیشترین آسیب‌هایی است که در ایام چهارشنبه‌سوری به افراد وارد می‌شود که امیدواریم خانواده‌ها بیشتر مراقب فرزندانشان باشند.

وی یادآور شد: ۱۰۵ پایگاه اورژانس، ۲ دستگاه اتوبوس اورژانس در پیرانشهر و ارومیه، سه دستگاه موتورلانس در کنار یک بالگرد اورژانس هوایی امروز به صورت شبانه روزی در حالت آماده باش قرار دارند.

رضازاده افزود: از تمامی ۲۵۰ همکار اورژانس پیشاپیش قدردانی می‌کنم که در تلاش برای ثبت شبی عاری از مصدومیت و فوتی هستند و هر لحظه آروزی نشنیدن صدای تماس تلفنی با اورژانس برای انفجارهای مهیب چهارشنبه سوری هستند تا مبادا شاهد قطع عضو همشهریانشان در این این شب خاطره انگیز باشند.

به گزارش ایرنا، امیدواریم چهارشنبه سوری امسال بدون خطر و مرگ و میر و قطع عضو باشد اما این امیدواری هیچگاه به نتیجه نرسیده و همه ساله شاهد سوختن جان بسیاری از خانواده از آتش خودساخته چهارشنبه سوزی هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha