۲۲ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۱۰
کد خبر: 85415894
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

چهارشنبه سوری/ لذتش چند دقیقه، حسرتش یک عمر

۲۲ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۱۰
کد خبر: 85415894
چهارشنبه سوری/ لذتش چند دقیقه، حسرتش یک عمر

یزد- ایرنا- هر سال با فرا رسیدن چهارشنبه سوری، لرزه بر تن خانواده‌ها، امدادگران، اورژانسی‌ها و مسوولان می‌افتد و خدا خدا می‌کنند این یک شب به خیر و خوبی سپری شود!

اما مگر به خیر و خوبی سپری می‌شود؟ نمی‌شود، آخرین شب چهارشنبه سال، همیشه آبستن حوادث ریز و درشت است، نوجوانان و جوانانی که با شور و هیجان به سطح خیابان می آیند، خود را تخلیه اما برای بسیاری از مردم و خانواده ها دردسر می آفرینند.

یکی آتشی در خیابان برپا می کند و دیگری با ترقه به جان رهگذران و خودروها می‌افتد، وحشت ایجاد می‌کند و خود و دیگران را گرفتار می‌کند.

چهارشنبه سوری سالهاست که از شکل سنتی خود خارج شده و به نوعی حالت خشونت‌ به خود گرفته است که تعداد مصدومان بالای آن تاییدی بر این ادعاست.

این آیین از جمله جشن‌های سنتی و قدیمی ایرانیهاست که از غروب آخرین سه‌شنبه سال تا پس از نیمه‌ های شب آخرین چهارشنبه اسفندماه، برپا می‌شود که مشخصه اصلی آن برافروختن آتش و پریدن از روی آن است.

برخی محققان، عبارت "سور" را به‌ معنای جشن می‌دانند اما برخی دیگر هم آن را شکل دیگری از عبارت "سرخ" و برگرفته از سرخی آتش و نمادی از سرخی چهره و سلامتی فرد محسوب می کنند.

عده ای در کف خیابان و کوچه، آتش می افروزند و از روی آن می پرند که تا اینجای کار، گله و نقدی نیست؛ اما مصیبت از آنجا آغاز می شود که برخی از نوجوانان و جوانان پر انرژی با انداختن ترقه و مواد آتش زا در این آتش، آن را به جهنمی تبدیل می کنند که تاوان آن گاهی تا پایان عمر باقیست.

این تاوان، برخی وقتها به همین جا ختم نمیشود و جان انساهای بی گناهی را می گیرد، هم عامل آتش افروز به خطر می افتد و هم اطرافیان را به کام مرگ می کشد.

قرار بود با برافروختن آتش های کوچک در نقاط امن، ساعاتی را در کنار هم خوش باشیم؛ قرار نبود با پای خود به استقبال خطر برویم؛ سوختگی با آتش، حادثه ای نیست که با یک عمل جراحی، پایان یابد، اگر به مرگ ختم نشود پیامدهای دردناک آن سالها و شاید تا پایان عمر با ما خواهد بود.

با وجود اخطارها و هشدارهای مسوولان انتظامی و امدادی، اما همه ساله شاهد حوادث ناگواری در شب آخرین چهارشنبه سال هستیم، صحنه هایی که از حوادث این شب باقی می ماند و در رسانه ها بازتاب می یابد دل هر انسانی را به درد می‌آورد.

هر چند در استانی مانند یزد، حوادث چهارشنبه سوری، در مقایسه با بسیاری از نقاط کشور، آرام‌تر است اما همین اندک آن هم برای شهری مثل یزد با مردمانی متدین، سخت کوش و نجیب، زیاد است؛ لازم است خانواده ها فرزندان خود را کنترل و آنها را از عواقب اقدامات نامعقول خود آگاه کنند.

در حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته ۴۵ نفر در این استان مصدوم شدند که پنج نفر زن و ۴۰ نفر مرد بودند، کمترین سن مصدومان یک کودک چهارساله و بیشترین آنها ۴۳ سال داشت.

تعداد مصدومان در شهرستان های استان یزد ۳۷ نفر در شهر یزد، میبد یک نفر ، اردکان سه نفر ، ۲ نفر بافق، یک نفر ابرکوه و یک نفر تفت بود و ۴۰ نفر از مصدومان از مواد محترقه استفاده کرده بودند.

نکته اینکه پنج نفر از مصدومان عابر پیاده بودند و هعیچ نقشی در آتش افروزی نداشتند.

پنج نفر از مصدومان دچار سوختگی و ۲۰ نفر ترومایی شدند، یک نفر دچار سوختگی درجه ۳ ، ۱۵ نفر سوختگی درجه ۲ ، چهار نفر سوختگی درجه یک ، ۱۲ نفر به صدمه چشم، ۲ نفر به گوش و ۳۱ نفر به اندام آنها آسیب وارد شد.

امید است امسال سه‌شنبه شب آرامی را سپری کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha