زلفی‌گل: سرعت پیشرفت علم استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی به‌روز را ضروری ساخته است

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: سرعت پیشرفت علم در دنیا، استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی به‌روز توسط محققان دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشورمان را ضروری ساخته است.

محمدعلی زلفی گل در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، یکی از نیازهای اساسی دانشگاه های کشور و مراکز علمی را تامین تجهیزات آزمایشگاهی به‌روز برای این مراکز عنوان کرد و افزود: زمانی جرم اجسام با وسیله ای به نام ترازو سنجش می شد، در حالی که امروزه وزن کشی با تجهیزات جدیدتر، بسیار دقیق و هوشمند شده و به چندین رقم اعشار رسیده است. این فرایند در سطح وسیع‌تر و پیشرفته‌تر به عنوان نیاز امروز مراکز پژوهشی مطرح است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: علاوه بر ضرورت توجه به این مقوله برای رفع نیاز تحقیقاتی دانشمندان و محققان و پیشرفت تحقیقات علمی کشور، تامین تجهیزات آزمایشگاهی به‌روز برای محققان فعال در مراکز علمی و دانشگاهی، در ارتقاء رتبه علمی کشورمان در مجامع بین المللی بسیار مهم و اثرگذار خواهد بود.

زلفی‌گل: سرعت پیشرفت علم استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی به‌روز را ضروری ساخته است

زلفی گل همچنین با اشاره به راه اندازی بورس صنعت برای جذب و نگهداشت نخبگان در کشور اظهار داشت: در این زمینه با بنیاد ملی نخبگان در حوزه های علوم پایه قرارداد منعقد کرده ایم. بر این اساس، دانش آموختگان مورد تایید بنیاد ملی نخبگان یا نخبگانی که جایزه شهید شهریاری را کسب کرده باشند، خارج از فراخوان برای جذب به دانشگاه‌ها معرفی خواهند شد.

وی ادامه داد: تمام تلاش خود را برای گسترش بورس صنعت خواهیم کرد تا نخبگان و داوطلبانی که رتبه‌های برتر را کسب می‌کنند، بتوانند بورسیه شده و نگرانی از بابت آینده شغلی‌ خود نداشته باشند.

عقب‌افتادن در علوم جدید و نوپدید غیرقابل جبران است

وزیر علوم همچنین با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر لزوم توجه ویژه به حوزه های علوم نوپدید و جدید همچون کوانتوم، میکروالکترونیک و هوش مصنوعی افزود: در حال حاضر علوم الکترونیک و میکروالکترونیک پیش نیاز بسیاری از صنایع محسوب می شود و لازم است برای عقب نماندن کشور در این شاخه های علمی نیز به این حوزه توجه ویژه ای شود.

زلفی‌گل: سرعت پیشرفت علم استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی به‌روز را ضروری ساخته است

زلفی گل اظهار داشت: عقب افتادن در علوم نوپدید همچون هوش مصنوعی و میکروالکترونیک غیرقابل جبران خواهد بود. جهان به سرعت در حال پیشرفت است و غفلت از این مساله ما را در آینده علمی کشور، نیازمند کشورهای دیگر خواهد کرد.

وی تاکید کرد: حتی به مقدار بسیار کم هم که شده باید بودجه ای برای این حوزه ها در نظر گرفته شود هرچند نیازمند یک ردیف بودجه خاص در این حوزه ها هستیم و مطلوب این است که در این زمینه رقم بودجه ای مناسبی تامین و هزینه شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha