ونزوئلا، واشنگتن را به ارتکاب «نسل‌کشی اقتصادی و اجتماعی» علیه کاراکاس متهم کرد

تهران- ایرنا- معاون اجرایی رئیس‌جمهوری ونزوئلا، آمریکا را به ارتکاب «نسل‌کشی اقتصادی و اجتماعی» از طریق تحریم‌های اعمال شده علیه کشور متبوعش متهم کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، دلسی رودریگس معاون اجرایی رئیس‌جمهوری ونزوئلا اعلام کرد: نسل‌کشی اقتصادی و اجتماعی آن چیزی است که علیه ونزوئلا انجام شده و به همین دلیل است که ما امروز نسل‌کشی علیه فلسطین را امتداد همان سیاستی می‌بینیم که نابودی بشریت و نابودی مردم است.

وی در جریان سمینار «معماری جدید مالی» که در سانتا کروز د لا سیرا بولیوی برگزار شد، گفت: در حال حاضر سیستم مالی بین‌الملل «توسط ایالات متحده اداره می‌شود، به گونه‌ای که به یکی از بدیع‌ترین ابزار تهاجم اقتصادی تبدیل شده است که «هژمون» در جهان در اختیار دارد».

این مقام ارشد ونزوئلا هشدار داد که برای «مواجه نشدن» با آنچه در این پنج سال برای این کشور بولیواری رخ داده است، طراحی یک معماری مالی منطقه‌ای جدید «ضروری» است.

رودریگس با اشاره به وجود ۲۶ هزار «اقدام قهری یکجانبه» در سراسر جهان اعلام کرد که از این تعداد ۹۳۰ مورد علیه ونزوئلا اختصاص یافته است.

وی همچنین تاکید کرد: کاخ سفید از تحریم‌ها به عنوان «وسیله اخاذی» علیه کشورهایی استفاده می‌کند که با رویکردهای آن همسو نیستند.

این مقام ونزوئلایی خاطرنشان کرد: تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳ باعث شد ونزوئلا با کاهش ۹۹ درصدی درآمد خود، تولید تقریباً ۳.۴ میلیارد بشکه معادل ۲۳۲ میلیارد دلار را متوقف کند.

وی اعلام کرد که ونزوئلا با وجود اینکه آمریکا همچنان به اعمال تحریم‌ها علیه سایر کشورها ادامه می‌دهد، بر بهبودی شرایط این کشور متمرکز است.

رودریگس پیشتر گفته بود: ۵۸ درصد از تحریم‌ها و اقدامات قهری علیه دولت نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در زمان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا اعمال شد.

ونزوئلا پیشتر (اواخر ژوئن/اوایل تیر ماه) از «نقشه ژئوپلیتیکی تحریم‌ها» به عنوان ابزاری برای ارائه داده‌های نظام‌مند در مورد کمیت و کیفیت اقدامات قهری یکجانبه اعمال شده علیه کاراکاس و سایر کشورها توسط ایالات متحده و شرکای واشنگتن رونمایی کرد.

طبق داده‌های ارائه شده، ۳۰ کشور جهان، هدف تحریم‌ها قرار دارند که این رقم، ۲۸ درصد از جمعیت جهان را شامل می شود که ۷۲ درصد از خاک کره زمین را اشغال می‌کنند.

ایالات متحده در صدر کشورهای اعمال‌کننده تدابیر قهری قرار دارد و آمار اعمال تحریم‌ها در سه دوره ریاست جمهوری پیشین آمریکا به ترتیب جورج بوش به‌طور متوسط با اعمال کمی کمتر از ۵۰۰ تحریم سالانه، باراک اوباما با اعمال کمی بیش از ۵۰۰ تحریم سالانه و دونالد ترامپ با اعمال بیش از هزار تحریم سالانه، ارزیابی می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha