زاکانی: اتوبوس‌های پایتخت چند برابر می‌شود/ رد شایعه استعفای مدیرعامل مترو

تهران بزرگ - ایرنا - شهردار تهران با بیان اینکه اکنون ۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در خطوط فعال است، گفت: برای سال آینده اتوبوس‌های فعال پایتخت چندین برابر تعداد فعلی می‌شود.

به گزارش ایرنا، عیرضا زاکانی روز سه‌شنبه در حاشیه مراسم رونمایی از ناوگان برقی جدید حمل و نقل عمومی شهر تهران در جمع خبرنگاران افزود: قرارداد سه هزار اتوبوس برقی منعقد شده که ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خارجی و ۵۰۰ دستگاه داخلی است همچنین قرارداد ۲ هزار دستگاه دیزلی داخلی نیز منعقد شده و تا پایان سال آینده به ناوگان اضافه خواهد شد.

به گفته وی، سرعت ورود خودروهای خارجی بیشتر است و در نهایت پس از ۶ ماه باید این اتوبوس‌ها در تهران باشد.

شهردار تهران با بیان اینکه ۱۰ هزار دستگاه ون نیز طی ۱۰ ماه وارد می‌شود، ادامه داد: قراردادها منعقد شده و مراحل مالی آن در حال انجام است، بانک مرکزی و بانک شهر و همچنین وزارتخانه‌های کشور، صمت و نیرو نیز اوج همکاری را داشته اند.

زاکانی با بیان اینکه از ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه شاسی بلند و برای مسیرهایی همچون فرودگاه است، گفت: ۲۷ هزار تاکسی نیز وزارت صمت پیش بینی کرده و در مجموع به بیش از ۵۰ هزار تاکسی می‌رسد، تاکسی‌های وزارت صمت جایگزین تاکسی‌های فعلی می‌شود تاکسی‌های وارداتی نیز مالک شرکتی خواهند بود.

وی با اعلام اینکه ۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در خطوط فعال و این تعداد به مرور اضافه می‌شود، اضافه کرد: برای سال آینده اتوبوس‌های فعال چندین برابر تعداد اتوبوس‌هایی می شود که وقتی ما شهرداری را تحویل گرفتیم در تهران فعال بود.

شهردار تهران با بیان اینکه ۲ هزار ون فعال مربوط به ۱۷ سال پیش در سطح شهر داریم، یادآور شد: ون‌های وارداتی جایگزین ون‌های فرسوده فعلی خواهد شد.

به گفته وی، بخشی از موتورها در داخل کشور و از سه شرکت خریداری شده و از دو شرکت دیگر نیز خرید خواهد شد.

شهردار تهران گفت: در تهران ۲.۵ میلیون دستگاه موتور پلاک شده و توان تحویل داخلی ۱۵ هزار دستگاه و تعداد موتورهای وارداتی ۱۵۰ هزار دستگاه است. لذا اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و موتورها داخلی‌سازی خواهند شد و از سال آینده افق جدیدی برای کشور روشن می‌شود.

زاکانی تاکید کرد: تعرفه گمرکی این وسایل یک درصد است که جای تقدیر از دولت دارد لذا خودرویی که وارد می‌شود، غیر از هزینه‌های پلاک‌گذاری و گمرکی، قیمتش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود در حالیکه در بازار قیمت آن سه تا چهار میلیارد تومان است، بخشی از هزینه‌های یک میلیاردی را نیز دولت می‌دهد و قیمت به ۵۰۰ میلیون تومان می‌رسد همچنین ۹۰ میلیون تومان نیز برای خودروهای اوراقی پرداخت می‌شود.

استعفای مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو صحت ندارد

وی همچنین در خصوص خبر استعفای مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران تاکید کرد: ایشان در محل کار خود حضور دارد و اینکه می‌گویند نیست، نادرست است البته نکاتی مطرح شده، ظرف امروز و فردا از ایشان توضیح خواهم خواست و در این مورد تصمیم‌گیری خواهد شد.

ورود تاکسی شاسی بلند برقی 

سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز، گفت: قرارداد برقی‌سازی ناوگان حمل‌ ونقل تهران در سفر اخیر شهردار تهران به چین نهایی شد بر این اساس، طرف چینی متعهد شد ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۲۵ هزار دستگاه تاکسی برقی، ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی شاسی‌ بلند برقی، ۱۰ هزار دستگاه ون و ۱۵۰ هزار دستگاه موتور کار برقی را به صورت اقساطی واگذار کند.

شادی مالکی افزود: محموله تحویلی امروز نمونه‌ای از این قرارداد است و طرف چینی متعهد شده همه وسائط نقلیه خریداری شده را پس از واریز ۲۰ درصد پیش‌پرداخت حداکثر ظرف مدت ۶ ماه تحویل دهد.

وی ادامه داد: تاکسی‌های وارد شده توانایی پیمایش تا ۵۰۰ کیلومتر با یک بار شارژ کامل را دارند. همچنین عمر باتری‌های آنها دست‌کم ۴۵۰هزار کیلومتر برآورد می‌شود.

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در خصوص افزایش مسافر در روزهای پایانی سال گفت: ۸۴۸ دستگاه تاکسی تمایل داشتند تا در روزهای پایانی سال به عنوان تاکسی کمکی در خطوط پرازدحام مانند میدان ونک، صادقیه ، رسالت و همچنین اطراف بازار محدوده گلوبندک به خدمت‌رسانی بپردازند که این خدمت رسانی از ۲۰ اسفندماه آغاز شد و بعد از پایان این دوره بسته های تشویقی در اختیار رانندگانی که اعلام همکاری کردند قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، اتفاق خوب دیگری که در حوزه نظارت بر عمکلرد تاکسی‌ها انجام شده توافق نامه با شرکت کنترل کیفت ترافیک است که بر اساس آن فعالیت تاکسی‌ها در سطح شهر با دوربین‌های سطح شهر گزارش گیری خواهد شد بنابراین حرکت به سمت نظارت هوشمند را آغاز کردیم همچنین نظارت میدانی نیز در خصوص کنترل نرخ کرایه خواهیم داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha