به گزارش خبرنگار ایرنا براساس اعلام مسئولان امور عشایری، یکی از مناطق وسیعی که بهشدت تحت تاثیر کاهش سهمیه سوخت قرار گرفته است ۲۰ روستای عشایرنشین زیر دامنه کوه مارز در شهرستان قلعه گنج است.
قلعه گنج جنوبی ترین شهرستان استان کرمان و هم مرز با استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان است.
رییس اداره امور عشایری شهرستان قلعه گنج در این زمینه گفت: چندروزی است که تانکر آبرسانی عشایری به دلیل نداشتن گازوییل و کاهش سهمیه، نتوانسته به این روستاها آبرسانی کند که ناچار به تهیه سوخت با واسطه فرمانداری شدیم.
احمد صباحی با بیان اینکه تاکنون چنین رخدادی سابقه نداشته است ادامه داد: امروز توانستیم یک باک گازوییل از فرمانداری دریافت کنیم و به صورت موقت آبرسانی را انجام دهیم.
وی اضافه کرد: ۲ تانکر ۱۰ هزار لیتری برای آبرسانی ۲۰ روستای عشایری از جمله زیارت، گیاهان، سرمیدان(در بخش رَمِشک)، کنگرو، برجک، حور، سوردر، کرکک، تکک فعالیت می کنند.
صباحی افزود: این روستاها که زیردامنه کوههای مارز قرار دارند یک هزار و ۵۰۰ خانوار هستند که برای هر کدام هفتهای یک بار آبرسانی سیار از طریق تانکر انجام و مخازن روستا پرآب می شود.
سهمیه ۵۰ درصدی سوخت
مدیرکل امور عشایر جنوب کرمان نیز با اشاره به اینکه تانکرها متعلق به اداره عشایری و پیمانکار هم شرکت تعاونی عشایری است گفت: مجموع سهمیه سوخت ارائه شده حدود یک هزار و ۵۰۰ لیتر است درحالی که در ماه های گذشته حدود سه هزار لیتر بوده است.
ناصر احمدیوسفی افزود: سوخت کنونی پاسخگوی مسافت زیادی که تانکرها باید بپیمایند نیست.
به گفته وی در مجموع شش تانکر آبرسان در حوزه جنوب کرمان کار آبرسانی به عشایر را برای جمعیتی افزون بر سه هزار و ۵۰۰ نفر در مناطق وسیعی از جیرفت تا جنوبی ترین نقطه استان انجام می دهند.
وی اعلام کرد سالانه ۳۶ هزار مترمکعب آب شرب باکیفیت باید از منابع مختلف تهیه و در اختیار عشایر قرار گیرد.
احمدیوسفی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا که آیا نپیوستن به سامانه های کشوری تعیین سهمیه سوخت علت این مساله بوده است یا خیر گفت: راهداری می گوید که مسئولیتی ندارد چون برای تانکرها بارنامه از طریق راهداری صادر نمی شود و ما پیگیر حل مشکل هستیم.
وی در عین حال گفت: ما از الحاق تانکرها به سامانه، نصب جی پی اس یا هر تجهیزات دیگر استقبال می کنیم زیرا به شفافیت کمک می کند و حتی خود سازمان امور عشایری در گذشته با تجهیزاتی کار پایش طی مسافت ها را انجام می داده است.
راهداری: مسئولیتی نداریم
مجتبی محمودی مدیرکل راهداری جنوب کرمان هم در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: سوخت خودروهای سنگین داخل شهر را شهرداری تعیین میکند و سوخت خودروهای سنگین در خارج از شهر در صورتی که بارنامه داشته باشند از سوی راهداری تعیین می شود بنابراین تانکرهای آبرسان عشایری هیچ ارتباطی با راهداری ندارد.
توضیحات راهگشای شرکت پخش
اما درحالی رییس شرکت پخش فرآورده های نفتی کهنوج توضیح داد که چگونه برای رفع مشکل به صورت مقطعی در چند شهرستان جنوب استان از طریق سهمیه آزاد مساعدت شده که مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان به خبرنگار ایرنا توضیح داد مشخصات تانکرها، مسیرهای تردد و میزان نیاز باید براساس شاخص هایی که در سامانه های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها وجود دارد ثبت و براساس آن، سهمیه سوخت این تانکرها تعیین و ابلاغ شود.
هوشنگ غلامی ادامه داد: تخصیص سوخت به ناوگان حمل و نقلی اتوبوسی، کامیون و کامیونت یا تانکر، براساس میزان پیمایش و عملکرد آنهاست و براساس مصوبه اخیر هیات دولت، تنها براساس همین شاخص ها باید سهمیه تعیین شود.
وی گفت: فرآیند این کار در راهداری درباره کامیون ها در حوزه برون شهری براساس بارنامه و دیگر مولفه ها انجام می شود اما در مورد کامیون هایی که درون شهری فعالیت دارند، همچنین سایر کامیون ها مثل توزیع کنندگان آرد یا تانکرهای آبرسان باید از طریق سامانه مربوط به سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، ضمن تشکیل پرونده، مشخصات خودرو، مسافت و نوع عملکرد ثبت و سهمیه در همان سیستم با صدور باربرگ تعیین و کارت سوخت براساس آن شارژ شود.
غلامی در عین حال گفت که برای رفع مقطعی مشکل با مسئولان محلی درشهرستان ها همکاری دارند اما با مراجعه به سامانه مذکور باید تشکیل پرونده و سایر اقدامات به صورت سیستمی انجام شود زیرا باتوجه به مصوبه هیات دولت، سهمیه سوخت تنها از طریق سامانه های موجود و فرآیندهای قانونی تعیین شده انجام می گیرد.
نظر شما