۳۶۵ روز با بسکتبال ایران؛ از تغییرات گسترده تا رویای بازگشت به دوران طلایی

تهران- ایرنا- فدراسیون بسکتبال در سال ۱۴۰۲ با شعار جوان‌گرایی و تغییر نسل تیم ملی را راهی جام‌جهانی و بازی‌های آسیایی هانگژو کرد که به نتایج دلخواه دست نیافت اما همچنان بر ادامه این مسیر تاکید داشت تا با گذر از روزهای سخت، بسکتبال ایران را به روزهای اوج خود بازگرداند.

به گزارش ایرنا، بسکتبال یکی از فدراسیون‌هایی است که در سال گذشته با اتفاقات و حاشیه‌های بسیاری دست و پنجه نرم کرد. فدراسیونی که در ابعاد داخلی و خارجی رویدادهای مختلف و متعددی را پشت سرگذاشت و حضور در جام‌جهانی، بازی‌های آسیایی هانگ‌ژو و کاپ آسیا را هم تجربه کرد.

در این گزارش مروری خواهیم داشت بر مهم‌ترین اتفاقات این فدراسیون در سال ۱۴۰۲.

چهارشنبه ۲ فروردین

روزهای ابتدایی سال با سوپر لیگ غرب آسیا برای بسکتبال آغاز شد. شهرداری گرگان و ذوب‌آهن اصفهان دو نماینده ایران در این رقابت‌ها بودند. در نخستین بازی روز چهارشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۲ شهرداری گرگان رو در روی نفت عراق قرار گرفت که این بازی با نتیجه ۱۰۱ بر ۹۱ به سود نماینده ایران به پایان رسید. در دیگر بازی و در روز پنجشنبه ۳ فروردین‌ماه نیز ذوب‌آهن اصفهان به مصاف ارتودکس اردن رفت که این دیدار با برتری ۸۶ بر ۸۲ به سود نمایند اردن خاتمه یافت.

چهارشنبه ۹ فروردین

تیم ملی بسکتبال سه نفره پسران ایران اولین بازی خود در مرحله مقدماتی کاپ آسیا را با پیروزی مقابل برونئی آغاز کرد.۲۴ تیم در بخش مردان و ۱۹ تیم در بخش بانوان در این دوره از رقابت‌ها حضور داشتند که پس از برگزاری مرحله مقدماتی در ۴ گروه سه تیمی به رقابت پرداختند.

پنج‌شنبه ۱۷ فروردین

مرحله پلی‌آف لیگ برتر بسکتبال در شرایطی آغاز شد که هر تیمی در این مرحله به سه پیروزی از پنج مسابقه دست می‌یافت به جمع چهار تیم برتر راه پیدا می‌کرد.

۳۶۵ روز با بسکتبال ایران؛ از تغییرات گسترده تا رویای بازگشت به دوران طلایی

شنبه ۹ اردیبهشت

مراسم قرعه‌کشی جام‌جهانی بسکتبال برگزار و حریفان ایران در این دوره از مسابقات مشخص و معرفی شدند.

در این مراسم که با حضور محسن معزی‌فر دبیر فدراسیون و حامد حدادی کاپیتان تیم ملی بسکتبال ایران در مانیل فیلیپین برگزار شد تیم ایران در گروه هفتم با اسپانیا، برزیل و ساحل‌عاج هم‌گروه شد.

جام‌جهانی۲۰۲۳ از ۳ تا ۱۹ شهریور به میزبانی ۳ کشور ژاپن، فیلیپین و اندونزی برگزار که بازی‌های ایران در جاکارتا پیگیری شد.

پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت

تیم بسکتبال شهرداری گرگان که با عبور از سد ذوب‌آهن دیگر نماینده ایران جواز حضور در فینال غرب آسیا را به دست آورده بود در نخستین دیدار خود در سری فینال سوپرلیگ غرب آسیا برابر الریاضی لبنان با نتیجه ۸۷ بر ۷۹ شکست خورد.

جمعه ۲۲ اردیبهشت

تور کاپ قهرمانی جام‌جهانی بسکتبال ۲۰۲۳ در ایران از میدان آزادی تهران آغاز شد. کاپ جام‌جهانی۲۰۲۳ بسکتبال به کشورهایی که جواز حضور در این رویداد را بدست آورده‌ بودند منتقل شد که در همین راستا این کاپ توسط نماینده فیبا وارد ایران و در تهران و چند شهر دیگر کشورمان رونمایی شد.

۳۶۵ روز با بسکتبال ایران؛ از تغییرات گسترده تا رویای بازگشت به دوران طلایی

سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت

فدراسیون بسکتبال کشورمان با هاکان دمیر در پنجره‌های پنجم و ششم انتخابی جام‌جهانی به توافق رسید. این مربی ترکیه‌ای به عنوان سرمربی جدید آسمان‌خراش‌های ایران معرفی و جایگزین سعید ارمغانی شد.

چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت

تیم بسکتبال شهرداری گرگان با قبول دومین شکست برابر الریاضی لبنان به عنوان دومی سوپرلیگ غرب آسیا رضایت داد. تقابل دو تیم بسکتبال الریاضی لبنان و شهرداری گرگان در دومین دیدار فینال بسکتبال باشگاه‌های غرب آسیا با نتیجه ۱۱۴ بر ۱۰۰ به سود میزبان به پایان رسید تا نماینده کشورمان از رسیدن به عنوان نخست این دوره از مسابقات باز بماند.

یکشنبه ۷ خرداد

با بسته شدن پرونده رقابت‌های سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا، اسامی چهره‌های تاثیرگذار در این رویداد مشخص شد که در این میان نام ارسلان کاظمی ملی‌پوش ذوب‌آهن در میان آنها دیده می‌شد.

۳۶۵ روز با بسکتبال ایران؛ از تغییرات گسترده تا رویای بازگشت به دوران طلایی

سه‌شنبه ۹ خرداد

برنامه‌ دیدارهای تیم بسکتبال شهرداری گرگان در غرب آسیا اعلام شد که طی آن تیم شهرداری گرگان نماینده ایران در این دوره از مسابقات در گروه دوم با نمایندگان کویت،‌ قزاقستان و امارات هم‌گروه شد.

پنجشنبه ۱۸ خرداد

۴بسکتبالیست جوان ایرانی برای نخستین بار موفق شدند در کمپ‌ جوانان بسکتبال بدون مرز حضور یابند. اردوی حرفه‌ای آموزشی بسکتبال بدون مرز NBA از ۱۲ تا ۱۵ خرداد در کشور امارات و شهر دبی برگزار شد که سهیل کریمی، رادین علیزاده، پدرام فلاح و محمدمهدی حیدری در این‌ کمپ‌ تمرینی حضور داشتند.

در همین روز و پس از معرفی هاکان دمیر به عنوان سرمربی تیم ملی بسکتبال کشورمان، اعضای کادر فنی این تیم هم مشخص شدند. علی آرزومندی به عنوان مربی و گوکتوغ دیلبازر نیز در سمت کمک مربی، آرش بهادرزاده مدیر اجرایی، اوغور ورال به عنوان بدنساز و مجید صادقی به عنوان فیزیوتراپ اعضای این تیم را تشکیل دادند.

چهارشنبه ۲۴ خرداد

تیم ملی بسکتبال دختران کمتر از ۱۶ سال ایران که با پیروزی‌های درخشان در مرحله مقدماتی کاپ آسیا دیویژن B در رویارویی با مالزی، سنگاپور و گوام به مرحله نیمه‌نهایی راه یافته بودند در این مرحله هم با برتری برابر هنگ‌کنگ تاریخ‌ساز شدند و برای اولین بار در تاریخ بسکتبال بانوان ایران به فینال راه یافتند.

۳۶۵ روز با بسکتبال ایران؛ از تغییرات گسترده تا رویای بازگشت به دوران طلایی

چهارشنبه ۱۸ مرداد

پرونده حضور تیم ملی بسکتبال بانوان ایران در جام ویلیام جونز در شرایطی بسته شد که شاگردان النی کاپوچیانی بدون برد این رقابت‌ها را به پایان رساندند. این نتایج در شرایطی رقم خورد که برخی از شکست‌های این تیم برابر نمایندگان باشگاهی بود که جایی برای توجیه نمی‌گذاشت.

چهارشنبه ۲۵ مرداد

سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران، ۱۳ بازیکن را جهت حضور در تورنمنت پیک دعوت کرد که در این بین نام محمد جمشیدی دیده نمی‌شد. تیم ملی بعد از این مسابقات چین را به مقصد جاکارتا ترک کرد تا در جام‌جهانی به میدان برود. حذف محمد جمشیدی در آن زمان بازتاب‌هایی داشت اما در نهایت تیم ملی بدون او به جام‌جهانی رفت.

پنجشنبه ۲ شهریور

تیم ملی بسکتبال ایران در جام‌جهانی در گروه هفتم این رقابت‌ها با تیم‌های اسپانیا، برزیل و ساحل‌عاج هم‌گروه بود، کاربران و علاقه‌مندان بسکتبال در نظرسنجی تارنمای فدراسیون جهانی با رای به تیم‌های صعود کننده در این گروه، بخت اول برای حضور در دور بعدی جام‌جهانی را با ۵۰ درصد به اسپانیا دادند. برزیل با ۴۵ درصد در جایگاه دوم قرار گرفت و تیم ایران با ۴ و ساحل‌عاج نیز تنها با یک درصد در رده‌های بعدی قرار داشتند.

۳۶۵ روز با بسکتبال ایران؛ از تغییرات گسترده تا رویای بازگشت به دوران طلایی

جمعه ۳ شهریور

تیم ملی بسکتبال ایران در نخستین بازی خود در جام‌جهانی بسکتبال ۱۰۰ بر ۵۹ مغلوب برزیل شد تا با شکستی سنگین این جام را آغاز کند.

دوشنبه ۶ شهریور

تیم ملی بسکتبال ایران در دومین دیدار خود در جام‌جهانی به مصاف ساحل عاج نماینده قاره آفریقا رفت که این بازی در پایان با شکست ۷۱ بر ۶۹ تیم کشورمان همراه بود. در دقایق پایانی کوارتر چهارم حامد حدادی به دلیل ۵ خطا شدن زمین بازی را ترک کرد تا از روی نیمکت شاهد عملکرد سایر ملی‌پوشان کشورمان باشد. این بازی تا ثانیه‌های پایانی نزدیک و پایاپای دنبال شد اما در نهایت این تیم ساحل عاج بود که به لطف عصبانیت بازیکنان و کادر فنی و البته تصمیم داور بازی، برنده از زمین بازی خارج شد.

چهارشنبه ۸ شهریور

تیم ملی بسکتبال ایران در سومین بازی خود در مرحله گروهی جام‌جهانی در شرایطی به مصاف اسپانیا (تیم اول جهان و قاره اروپا) رفت که شاگردان هاکان دمیر شکل متفاوتی از بازی خود را به نمایش گذاشتند. آنها در این بازی با شکستی قابل احترام برابر قهرمان جهان با نتیجه ۸۵ بر ۶۵ نتیجه را واگذار کردند.

۳۶۵ روز با بسکتبال ایران؛ از تغییرات گسترده تا رویای بازگشت به دوران طلایی

پنجشنبه ۹ شهریور

تیم ملی بسکتبال ایران که با سه‌شکست متوالی برابر برزیل، ساحل‌عاج و اسپانیا در گروه هفتم جام‌جهانی، برای مشخص شدن جایگاه خود و به‌ منظور ایستادن در رده‌های ۱۷ تا سی‌ودوم جام به مصاف فرانسه رفته بود، شکست دیگری را تجربه کرد تا همچنان علاقه‌مندان بسکتبال در حسرت برد باقی بمانند.

شنبه ۱۱ شهریور

تیم ملی بسکتبال ایران که برای حضور در رقابت‌های جام‌جهانی بسکتبال و با امید صعود به المپیک ۲۰۲۴ راهی این بازی‌ها شده بود، در آخرین دیدار خود برابر لبنان ۸۱ بر ۷۳ تن به شکست داد. با این نتیجه تیم ملی بسکتبال که دوره قبل به عنوان بهترین تیم آسیایی سهمیه المپیک را کسب کرده بود، در این دوره بدون برد و با ۵ شکست متوالی به کار خود در این مسابقات پایان داد تا رویای حضور در المپیک بر باد برود.

در همین روز حامد حدادی فوق‌ستاره تیم ملی بسکتبال ایران در پایان دیدارهای این تیم در جام‌جهانی با بوسیدن زمین بازی و با تشویق علاقه‌مندان به بسکتبال از تیم ملی خداحافظی کرد.

یکشنبه ۱۹ شهریور

پرونده رقابت‌های جام‌جهانی بسکتبال با قهرمانی تیم قدرتمند آلمان برابر صربستان بسته شد تا آنها برای نخستین بار، فاتح جام‌جهانی بسکتبال شوند. تیم ملی بسکتبال ایران نیز در این دوره از رقابت‌ها با قبول ۵ شکست متوالی، در بین ۳۲ تیم در جایگاه نازل سی‌ویکم قرار گرفت و بیشترین تنزل را در بین تیم‌های آسیایی داشت.

۳۶۵ روز با بسکتبال ایران؛ از تغییرات گسترده تا رویای بازگشت به دوران طلایی

چهارشنبه ۲۲ شهریور

جدیدترین رنکینگ بسکتبال بانوان اعلام شد که بر این اساس تیم‌های آمریکا، استرالیا و چین بدون تغییر اول تا سوم بودند، تیم ملی بانوان ایران نیز با توجه به مقام دومی دسته ۲ آسیا با هدایت النی کاپوجیانی سرمربی یونانی در آخرین رنکینگ جهانی صعود چشمگیری داشت. زنان ایران با ۲۶ پله صعود به جایگاه ۵۲ رنکینگ جهانی رسیدند.

جمعه ۳۱ شهریور

فیبا (فدراسیون جهانی بسکتبال) برای نخستین بار در تاریخ، یک عضو ایرانی را در کمیته فنی خود انتخاب کرد.

جواد داوری رئیس فدراسیون بسکتبال ایران از سوی هیات رئیسه فیبا، به مدت ۴ سال به عضویت کمیته فنی انتخاب شد.

جمعه ۱۴ مهر

تیم ملی بسکتبال ایران با کسب عنوان پنجمی به کار خود در بازی‌های آسیایی هانگژو پایان داد. ایران در آخرین بازی خود در این بازی‌ها برای کسب عنوان پنجم و ششم به مصاف عربستان رفت که این بازی با برتری ۹۲ بر ۶۰ آسمانخراش‌های کشورمان به پایان رسید.

چهارشنبه ۳ آبان‌

رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال در شرایطی آغاز شد که در بازی افتتاحیه، تیم ذوب‌آهن اصفهان برابر رعد پدافند مشهد به برتری دست یافت. در این دیدار شاگردان مهران حاتمی با نتیجه ۷۶ بر ۶۸ به برتری دست یافتند.

پنجشنبه ۲۵ آبان

تیم بسکتبال شهرداری گرگان نخستین بازی خود در چارچوب سوپر لیگ غرب آسیا را با پیروزی ۸۶ بر ۷۴ برابر الحکمه لبنان پشت سر گذاشت. این رقابت‌ها در ۲ گروه چهار تیمی برگزار می‌شد که شهرداری گرگان با هدایت مصطفی هاشمی در گروه اول با تیم‌های نفت عراق، الاتحاد اهلی سوریه و الحکمه لبنان هم‌گروه بودند، در گروه دوم نیز الریاضی لبنان، الوحده سوریه، ارتدوکس فلسطین و الشرطه عراق حضور داشتند.

۳۶۵ روز با بسکتبال ایران؛ از تغییرات گسترده تا رویای بازگشت به دوران طلایی

شنبه ۴ آذر

محمود مشحون رئیس فدراسیون بسکتبال در آخرین روزهای حیات خویش و شاید در آخرین مصاحبه خود با ایرنا از روزهای خوب بسکتبال و حاشیه‌های آن روزها سخن گفت. رئیس اسبق فدراسیون بسکتبال با اشاره به مشکلات این رشته المپیکی گفت: برخی‌ها بسکتبال را دوست نداشتند. در ایامی که ما المپیکی شدیم، مدیران وقت و آنهایی که تصمیم‌گیر بودند برای سایر رشته‌ها سالن ساختند و دلیل آن را هیچ‌گاه متوجه نشدم.

مشحون روز یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ درگذشت و چشم از دنیا فرو بست.

چهارشنبه ۸ آذر

تیم بسکتبال شهرداری گرگان با برتری ۱۲۱ بر ۷۰ مقابل الاهلی سوریه جایگاه خود را در صدر جدول گروه اول سوپر لیگ غرب آسیا تثبیت کرد.

یکشنبه ۱۲ آذر

آخرین بازی هفته هفتم لیگ برتر بسکتبال در شرایطی با برتری شهرداری گرگان برابر رعد پدافند همراه بود که در این دیدار، شاگردان مصطفی هاشمی با کسب ۱۲۱ امتیاز، رکورد بیشترین امتیاز کسب شده در یک مسابقه لیگ برتر بسکتبال را به نام خود ثبت کردند.

۳۶۵ روز با بسکتبال ایران؛ از تغییرات گسترده تا رویای بازگشت به دوران طلایی

پنجشنبه ۱۶ آذر

میزبانی رقابت‌های بسکتبال جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۵ به عربستان واگذار شد. این دومین میزبانی عربستانی‌ها بوده و قرار است تمامی بازی‌ها در جده برگزار شود.

یکشنبه ۱۹ آذر

محمود مشحون، رئیس سابق فدراسیون بسکتبال و از ملی‌پوشان و پیشکسوتان این رشته ورزشی در سن ٨٢ سالگی درگذشت.

وزیر ورزش و جوانان، رئیس و دبیر کل فیبا از جمله افرادی بودند که در پیام‌هایی جداگانه درگذشت وی را به جامعه ورزش و بسکتبال ایران تسلیت گفتند.

چهارشنبه ۲۲ آذر

تیم بسکتبال شهرداری گرگان در ادامه رقابت‌های سوپر لیگ غرب آسیا پذیرای نفت عراق بود که این دیدار با برتری ۱۰۰ بر ۵۹ شاگردان مصطفی هاشمی به پایان رسید.

پنجشنبه ۷ دی

۱۶ سال پیش در چنین روزی بسکتبال ایران یکی از بهترین ستاره‌های خود را از دست داد. ملی‌پوش جوانی که آرزوها و رویاهای بسیاری داشت اما رفت تا جای خالی او در تیم ملی باقی بماند. هشتم دی‌ماه ۱۳۸۶ آیدین نیکخواه‌بهرامی برای آخرین بار در فضای ورزشی حضور یافت اما این بار بر روی دست علاقه‌مندان به ورزش و بسکتبال تا او را برای رفتن به خانه ابدی بدرقه کنند، وداعی تلخ با ستاره‌ای جوان.

۳۶۵ روز با بسکتبال ایران؛ از تغییرات گسترده تا رویای بازگشت به دوران طلایی

پنجشنبه ۲۱ دی

تیم بسکتبال شهرداری گرگان با برتری ۸۱ بر ۶۸ مقابل ساجس لبنان جایگاه خود را در سوپر لیگ غرب آسیا تثبیت کرد.

پنجشنبه ۱۲ بهمن

تیم بسکتبال شهرداری گرگان در دومین دیدار خود از دور برگشت رقابت‌های سوپر لیگ غرب آسیا مقابل تیم الاتحاد اهلی سوریه ۸۰ بر ۶۵ به پیروزی رسید.

دوشنبه ۲۳ بهمن

با تصمیم مسوولان فدراسیون بسکتبال، محسن شاه‌علی به عنوان سرپرست و محمدرضا اسلامی به عنوان مربی به کادر فنی تیم ملی اضافه شدند.

چهارشنبه ۲۵ بهمن

تیم بسکتبال شهرداری گرگان در ادامه روند پیروزی‌های خود در سوپر لیگ غرب آسیا نماینده عراق را در دیداری تشریفاتی با نتیجه ۱۰۱ بر ۶۷ شکست داد.

۳۶۵ روز با بسکتبال ایران؛ از تغییرات گسترده تا رویای بازگشت به دوران طلایی

جمعه ۲۷ بهمن

رویداد برترین ستارگان لیگ ایران با نام ستاره‌ها و خورشید در سالن زنده‌یاد محمود مشحون برگزار و بهترین‌های این رشته در ۳ بخش شوت سه امتیازی، اسلم‌دانک و مسابقه آل‌آستار توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشتند. این مسابقه بعد از ۷۷ سال در ایران برگزار شد.

جمعه ۴ اسفند

تیم ملی بسکتبال ایران در نخستین دیدار از خود از رقابت‌های انتخابی پنجره اول کاپ آسیا ۲۰۲۵ به مصاف تیم قطر رفت و در پایان موفق شد با نتیجه ۷۶ - ۷۴ و در دیداری نزدیک حریف خود را شکست بدهد.

دوشنبه ۷ اسفند

شاگردان هاکان دمیر بعد از برد شیرین تیم چند ملیتی قطر در تهران راهی دهلی‌نو شدند تا در دومین بازی خود به مصاف تیم ملی هندوستان بروند. آنها در این بازی ۸۶ بر ۵۳ پیروز شدند و با این برد به تهران بازگشتند.

و در آخر

تیم شهرداری گرگان در پایان سال با ۴۲ امتیاز سال ۱۴۰۲ را صدرنشینی به پایان برد، ذوب‌آهن اصفهان، طبیعت و مهرام نیز رده‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha