۲۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۱۰
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85418240
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۲ طرح پژوهشی با هدف حفاظت جنگل‌های خراسان‌شمالی اجرایی شد

بجنورد- ایرنا- رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: ۲۲ طرح پژوهشی کاربردی با هدف حفاظت، احیای جنگل ها و توسعه صنوبرکاری تاکنون در این مرکز اجرایی شده است.

جلیل علوی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مرکز تحقیقات خراسان شمالی در ۳۰ سال گذشته حلقه کامل پژوهش درختان سریع الرشد را در استان با تاکید بر صنوبر و بید انجام داده است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی افزود: شناسایی مناطق صنوبرکاری و وضعیت صنوبرکاری ها در عرصه های زراعی، شناسایی بیدهای استان و بررسی سازگاری در خزانه کلکسیون، شناسایی آفات صنوبر و بید در استان و ایجاد قلمستان در محل مرکز از ارقام موفق صنوبر از دیگر اقدامات این مرکز است.

وی در خصوص پژوهش های انجام شده در زمینه جنگل نیز گفت: پایش جنگل‌کاری‌های سنواتی استان، بررسی و پایش جنگلهای هیرکانی و ایران و تورانی، بررسی زمان مناسب جمع آوری بذر بلوط و مشارکت در طرح بررسی ساختار ژنتیکی بلوط در جنگل های هیرکانی از جمله اقدامات پژوهشی این مرکز است.

علوی خاطرنشان کرد: جدای از نقش مهم در تولید چوب در صنایع وابسته همچون وسایل چوبی، مبلمان، لوازم التحریر (کاغذ، انواع مدادهای مختلف) ‌الوار و هزاران محصول دیگر، تولید میوه و بسیاری محصولات جانبی برای امنیت غذایی کشور، فواید بسیار زیاد آن به عنوان عنصری بسیار موثر در پایداری اکوسیستم های طبیعی دارد.

وی با بیان اینکه کاشت درخت در خراسان شمالی از چند جنبه حائز اهمیت است، گفت:‌ خراسان شمالی در سال های اخیر متاثر از کاهش بارش و افزایش دما است که این عوامل تاثیر بسیار زیادی در پوشش گیاهی عرصه های طبیعی و محصولات کشاورزی دارد و متاسفانه در سیستم های زراعی و طبیعی، درختان بیشتر در معرض این تنش‌ها قرار دارند.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی یادآور شد: اثرات ناشی از حذف درختان، افزایش تبخیر و تشدید اثرات ناشی از افزایش دما، از بین رفتن آشیان های اکولوژیکی، فرسایش بادی و آبی خاک، شور شدن اراضی ناشی از تبخیر، کاهش حاصلخیزی خاک، کاهش مواد آلی و همچنین از بین رفتن چشم اندازها اثرات از بین رفتن پوشش درختی است.

وی گفت: در شرایط تغییر اقلیم و تنش‌های دمایی و رطوبتی، راهکار مناسب اینک توسعه درختکاری است که در این راستا باید درختان و درختچه های کم نیاز و سازگار با شرایط اقلیمی استان شناسایی شود و باید سامانه‌های سطوح آبگیر در عرصه های طبیعی، فضای سبز و حتی اراضی زراعی برای توسعه درختکاری بهره برداری شود.

استفاده از آب های نامتعارف

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی تصریح کرد: استفاده از آب های نامتعارف همچون پساب تصفیه شده در شهرهای بجنورد، اسفراین، شیروان، آشخانه در توسعه زراعت چوب ( صنوبرکاری) بسیار با ارزش و براساس ضوابط زیست محیطی و اصول بهداشت زراعی در شرایط تنش آبی است.

وی با اشاره به برخی اقدامات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در حوزه درخت کاری، افزود: ایجاد مجموعه ای از درختان و درختچه های کم نیاز در محل مرکز نیز از اقدامات پژوهشی مرکز است که شامل گل محمدی، نسترن، سماق، زرشک، سنجد، توت و ارغوان است.

علوی گفت: مرکز تحقیقات به عنوان رییس کارگروه علمی کاشت یک میلیارد درخت همواره ضمن برگزاری جلسات فنی با دعوت از محققین مرکز، کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ، اداره کل حفاظت محیط زیست استان، دانشگاه بجنورد و سایر افراد صاحب نظر در اجرای پایداری کاشت درخت در استان مشارکت فعال داشته است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت:‌ با توجه تنوع اقلیمی استان و تنوع گونه های درختی و درختچه ای در عرصه های طبیعی به عنوان ذخایر ژنتیکی، اجرای طرح های پژوهشی و شناسایی آنها در خصوص نحوه حفاظت و نگهداری، تکثیر و بهره برداری برای احیای مناطق آسیب دیده ضرورت است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

سازگاری ارقام صنوبر به لحاظ تولید چوب اقتصادی در این استان مورد پژوهش و بررسی قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha