100 درصد از مشمولان خراسان رضوی در طرح کالابرگ الکترونیکی مشارکت کردند

مشهد-ایرنا- مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: 100 درصد از خانوارهای یارانه‌بگیر دهکهای یک تا هفت استان در طرح کالابرگ الکترونیکی شرکت کرده‌اند، کسب رتبه کشوری از دستاوردهای خراسان رضوی در این طرح بوده است.

به گزارش ایرنا، محمد امین بابایی روز پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: اجرای مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی از ۱۳ خرداد ماه سال جاری برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی سراسر کشور آغاز شده است و تاکنون هفت دهک جامعه زیر پوشش این طرح قرار گرفته اند.

وی بیان کرد: از ۱۳ خرداد ماه تاکنون یک میلیون و ۷۴۴ هزار و ۸۲۳ خانوار مشمول این طرح در خراسان رضوی کالاهای طرح تنظیم بازار را از طریق کالابرگ الکترونیکی به ارزش ۱۲۶ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۳۹ میلیارد ریال خرید کرده اند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: این تعداد از ۱۷ هزار و ۱۶۹ صندوق مربوط به فروشگاههای زنجیره ای و خرد و ۱۶ هزار و ۵۷۱ شعبه مربوط به فروشگاه های زنجیره ای و خرد فعال خرید کرده اند که ۴۲ هزار و ۴۰۴ میلیارد ریال از اعتبار استان در این طرح استفاده شده است.

وی ادامه داد: در طول اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در استان ۱۸ هزار و ۶۷۰ شعبه و ۱۹ هزار و ۲۸۹ صندوق فروشگاهی خرد و زنجیره ای به طرح کالابرگ الکترونیکی در خراسان رضوی متصل شدند و این استان رتبه اول کشور را در این شاخص بدست آورد.

بابایی اضافه کرد: رکورد بیشترین خرید روزانه طرح کالابرگ الکترونیکی در خراسان رضوی مربوط به ۲۲ مهرماه امسال به مبلغ هزار و ۳۵۱ میلیارد ریال بوده است، در مدت اجرای این طرح نیز تعداد تراکنش های خرید کالابرگ الکترونیکی در خراسان رضوی سه میلیون و ۵۱۵ هزار و ۸۳۰ مورد بوده است.

وی با بیان اینکه نظارت بر اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در خراسان رضوی با اتاق اصناف است، گفت: تخلفات شناسایی شده از سوی فروشگاه ها در این طرح شامل افزایش صوری وزن کالا و دریافت اعتبار کالابرگی بالاتر از میزان واقعی فروش و حذف پرداخت نقدی مشتریان، اجبار مشتریان به خرید تمامی اعتبار کالابرگ و مشوقها در یک مرحله از جمله این تخلفات بوده است.

به گفته وی، ثبت فروشهای صوری اقلام کالابرگی و جایگزین کردن کالاهای مختلف خارج از ۱۱ گروه مجاز اعلام شده، پرداخت وجه نقد به ازای کسر مبلغی از اعتبار کالابرگ، کم فروشی و اجبار به خرید نشان تجاری یا کالای خاص از دیگر تخلفات در این زمینه بوده است.

خراسان رضوی رتبه نخست حمایت غذایی از کودکان دچار سوء تغذیه را کسب کرد 

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: در این طرح مردم می توانند ۱۱ قلم کالای اساسی و یارانه ای شامل شیر کم چرب، پنیر، ماست کم چرب، مرغ، تخم مرغ، روغن مایع، ماکارونی، گوشت گوساله منجمد، حبوبات، قند و شکر و برنج را از این فروشگاه ها و خرده فروشان یاد شده خریداری کنند.

وی اظهار کرد: دولت سیزدهم با هدف کاهش سوءتغذیه کودکان و افزایش امنیت غذایی خانوارها، برنامه ارتقای سلامت کودکان زیر پنج سال را از طریق حمایت تغذیه‌ای به اجرا درآورده است که ۲۰ هزار کودک در خراسان رضوی مشمول این طرح شده اند و آنان مشمول استفاده از طرح کالابرگ الکترونیکی هم می شوند، اما به جای ۱۱ قلم کالا می توانند ۱۶ قلم کالا خریداری کنند که خرما، سیب، هویچ، گوجه فرنگی و کدو سبز نیز به آن اضافه شده است.

بابایی گفت: به منظور ارتقای امنیت غذایی کودکان سبد حمایتی ۱۰ میلیون ریالی و ۶ میلیون ریالی برای خانوارهایی که کودک دچار سوء تغذیه دارند، به تعداد ۲۷ هزار نفر در استان خراسان رضوی اختصاص یافت که این استان از حیث میزان اعتبار جذب شده برای خانوارهای دارای کودک دچار سوء تغذیه رتبه نخست را در کشور دارد.

وی ادامه داد: مرحله جدید و بزرگ طرح کالابرگ الکترونیکی با عنوان "طرح فجرانه" در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوار یارانه بگیر برای خانوار دهکهای اول تا هفتم درآمدی از ۱۷ بهمن ماه همزمان با سراسر کشور در این استان آغاز شد و همه خانوار دهکهای اول تا هفتم مشمول ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال اعتبار خرید (برای هر نفر) ۱۱ قلم کالا شدند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی اظهار کرد: در این طرح یک سبد ۱۱ قلمی برای تامین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامینهای ضروری برای هر فرد منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران (با قیمتهای مبنا سال ۱۴۰۱) انتخاب شده است و مابه التفاوت آن (اختلاف) با قیمت روز از محل یارانه جدید دولت تامین می شود.

وی گفت: در یک ماه گذشته و در جریان طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی، دستگاه «پوز» ۲ هزار فروشگاه متخلف در خراسان رضوی قطع شد.

به گزارش ایرنا، ۶ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۱۶۵ نفر جمعیت در قالب ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۲۶۷ خانوار یارانه بگیر دولت در خراسان رضوی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha