استاندار: تهیه سند راهبردی راهکاری برای حل چالش‌های توسعه گلستان است
علی محمد زنگانه استاندار گلستان

گرگان- ایرنا  - استاندار گلستان گفت: سند راهبردی، راهکاری موثر برای جواب دادن به رفع چالش‌های پیشرو توسعه استان بوده و در دست تهیه است.

به گزارش ایرنا، علی محمد زنگانه عصر پنجشنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، اظهار داشت: اقدام برای تهیه سند راهبردی، استان گلستان را از بی برنامگی نجات داده و جبران عقب‌ماندگی توسعه‌ای را سرعت خواهد داد.

زنگانه خاطرنشان کرد: طرح نجات خلیج گرگان به پشتوانه علمی دارای هشت هزار صفحه مطالعه، نمونه‌ای استفاده از ظرفیت دانشگاه بوده که عزم مسوولان اجرایی استان را در عملیاتی شدن این طرح مهم، سست نکرد و چالش آن را به حداقل رسانده‌ است.

رییس جمهور اسفند ماه سال ۱۴۰۰ در شانزدهمین سفر استانی به گلستان دستور احیا و لایروبی خلیج گرگان را صادر کرد.

لزوم تامین زیرساخت‌های گردشگری گلستان

استاندار گلستان گفت: مسوولان دستگاه‌های مرتبط توجه داشته باشند که باید زیرساخت‌های گردشگری به ویژه در پارک‌های جنگلی و مجتمع‌های بین راهی استان را برای استقبال از مسافران نوروزی باید آماده سازی کنند.

زنگانه افزود: کوتاهی در ارایه خدمات توسط دستگاه‌های مرتبط استان به مسافران نوروزی، پذیرفتنی نبوده و برخورد خواهد شد.

وی از منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان خواست هرچه سریعتر وضعیت مدیریت پارک جنگلی قرق گرگان را حل کند.

پارک جنگلی قرق در ۲۴ کیلومتری شهر گرگان و در مسیر اصلی گذر مسافران از اقصی نقاط کشور قرار دارد.

رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر استفاده از ظرفیت برنامه توسعه هفتم کشور در شتاب دادن به ایجاد زیرساخت‌های گلستان، گفت: تهیه سند راهبردی استان یکی از کارهای خوب برای حل سریع چالش‌های توسعه این خطه است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان نیز خواستار استفاده از ظرفیت اعتبارات مصوبات سفر استانی رییس جمهور برای اجرا طرح‌های عمرانی اولویت دار توسط دستگاه‌ها شد.

علیرضا نورانی با اشاره به رتبه‌بندی برای احیای طرح‌های راکد اقتصادی استان، گفت: توجه بیش از گذشته در این حوزه می‌تواند جلوی هدر رفت سرمایه‌گذاری واحدهای تولیدی راکد را گرفته و زمینه‌ساز بازگشت اشتغال و کمک به رونق اقتصادی در استان شود.

۳۵۹ واحد تولیدی راکد در گلستان

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری گلستان گفت: اکنون در استان ۳۵۹ واحد تولیدی راکد شناسایی شده وجود دارد که ۱۹۵ واحد آن قابل احیا و برگشت به چرخه تولید است.

علی وفایی با اشاره به ظرفیت اشتغال واحدهای قابل احیا در استان گفت: ۱۰۹ واحد هرکدام کمتر از ۵ نفر اشتغال، ۵۴ واحد هر کدام ۱۰ نفر اشتغال و ۳۲ واحد هر کدام بین ۱۰ تا ۵ اشتغال از جمله این واحدهای قابل احیا هستند.

وی ادامه داد: در حوزه سرمایه‌گذاری جذب تسهیلات نیز احیای ۴۶ واحد هر کدام ۱۰۰ میلیارد ریال، ۹۱ واحد هر کدام بین ۱۰۰ تا ۴۰ میلیارد ریال، ۵۸ واحد هر کدام کمتر از ۴۰ میلیارد ریال نیاز است.

یه گفته وی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در استان گلستان ۱۳۰ واحد تولیدی راکد به چرخه تولید برگشت داده شده است.

۲۸۷ میلیون دلار صادر کالا از گلستان
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: ۲۸۷ میلیون دلار کالا از گمرکات این استان طی ۱۱ ماه نخست امسال صادر شده است.

درویشعلی حسن‌زاده افزود: از این میزان صادرات کالا از استان، ۸۷.۷ درصد آن به کشورهای آسیای میانه و بقیه به قاره اروپایی بوده است.

وی ادامه داد: امسال صادرات کالا از گمرکات استان به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار هدف گذاری شده است.

حسن‌زاده خواستار افزایش تسهیلات تبصره ۱۸ در راستای حمایت از تولید و اشتغالزایی در استان برای سال ۱۴۰۳ شد.

به گفته وی امسال مسایل و مشکلات فراروی تولید ۲۱۶ واحد صنعتی و اقتصادی استان در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با حضور فعال مدیران و کارشناسان دستگاه‌های مرتبط مورد بررسی قرار گرفته است.

استان گلستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب مختلف دارد که اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی استوار بوده و سرمایه‌گذاری در بخش‌های گردشگری و صنعت رتبه بعدی استان به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha