تیترهای سرخ؛ مهار ضربتی سوختکش‌ها ضرورت نوروز هرمزگان + فیلم

بندرعباس - ایرنا - برنامه کاری و خبری آخرین شنبه سال، تهیه گزارش‌ها و اخباری از وضعیت بازار هرمزگان در آستانه نوروز، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و خدماتی و سوژه‌هایی از این دست بود اما خبر سوختن ۲ نفر در شعله‌های شوتی‌های سوختکش در جاده رودان، به عنوان زنگ خطری پیش از ورود هزاران مسافر به صدا درآمد و برآن شدیم اتفاقات گذشته پیرامون این موضوع را مرور کنیم.

به گزارش ایرنا، استان هرمزگان مدتهاست درگیر مساله شوتی‌های سوختکش است و می‌توان گفت که متاسفانه شنیدن خبر تصادفات این شوتی ها و جان باختن افراد در آتش آنها برای رسانه ها و چه بسا پلیس راه تکراری شده است.

با یک جستجوی ساده تیترهایی مانند جان باختن پدر و پسر در تصادف با شوتی، جان باختن چهار عضو یک خانواده در حریق واژگونی خودروی سوختکش و ده‌ها خبر مشابه یکی پس از دیگری نمایان می شوند.

اما این مساله ای نیست که تنها مورد توجه رسانه ها باشد و مسئولان اجرایی و انتظامی از آن بی خبر باشند.

فیلم؛ و اما بعد...

سردار احمدرضا رادان فرمانده فراجا هفتم اسفندماه اعلام کرد: ۵۰۰ نفر از مردم بر اساس حادثه‌آفرینی شوتی ها در جاده ها جان خود را از دست دادند و تعدادی از نیروهای پلیس نیز بر اثر برخورد با خودروهای شوتی به شهادت رسیدند.

هرچند سردار رادان این آمار را با تفکیک استانی اعلام نکرد اما با استناد به خبرهای رسمی منتشر شده می توان دریافت که سهم هرمزگان از این جان های سوخته و از دست رفته کم نبوده است.

سردار حسن مومنی فرمانده سابق پلیس راهور کشور نیز ۲۸ آبان امسال اعلام کرد در استان هرمزگان از سال ۹۹ به بعد شاهد افزایش تصادفات هستیم که خودروهای سوخت‌بر یکی از عوامل مهم تصادفات هستند و باید برای مهار آنها فکری شود.

این چالش مرگ و زندگی، از این فرمانده به فرمانده بعدی پلیس راهور منتقل شد و سردار سید تیمور حسینی ۲۶ اسفند در نشست خبری خود در تهران، پس از اعلام آمار و عملکرد کشوری، جان باختن چهار عضو یک خانواده در هرمزگان براثر واژگونی یک خودروی سوخت کش را از حوادث تلخ روزهای اخیر اعلام کرد.

اما سوالی که پیش می آید این است که وقتی همه از مردم گرفته تا مسئولان ملی و محلی از این موضوع اطلاع دارند، چرا هیچ تغییری به وجود نمی آید و هیچ تدبیری دیده نمی شود.

البته در قالب دستورات اداری و جلسه‌ای بایدها و نبایدهای زیادی گفته می شود ، اما خروجی عملی و تاثیرگذاری کمتر دیده شده است.البته در قالب دستورات اداری و جلسه‌ای بایدها و نبایدهای زیادی گفته می شود ، اما خروجی عملی و تاثیرگذاری کمتر دیده شده است.

به عنوان مثال فرمانده انتظامی هرمزگان حدود پنج ماه قبل ضمن تایید معضل خودروهای سوخت کش در جاده های این استان گفت: برای کنترل و توقیف این خودروها در جاده‌های استان طرح‌هایی مدنظر داریم و تلاش داریم ضمن توقیف این خودروها، آن‌ها را به مدت ۶ ماه در توقیف نگه داریم اما در پنج ماه گذشته خبر و مطلبی که نشان دهنده اجرای طرحی جدی در این زمینه باشد به رسانه ها نرسیده و طبیعی است که اثر مثبتی نیز در جاده ها دیده نشده است.

استاندار هرمزگان نیز چند روز قبل مانند سال گذشته بر لزوم کاهش حوادث جاده ای در تعطیلات نوروزی تاکید کرد اما بدیهی است توصیه و تاکید اگر بدون پشتوانه برنامه ای و اجرایی باشد، به تنهایی کارساز نخواهد بود.

اکنون در آستانه تعطیلات نوروزی و افزایش سفرهای جاده ای در هرمزگان که از استان های مقصد گردشگری است، نگرانی برای افزایش سوانح و تلفات و مصدومان حوادث جاده ای که یک سر آن خودروهای سوخت کش باشند چندبرابر شده است.

مسافران ورودی به استان بی خبر از تردد قطارگونه و کاروانی شوتی های سوخت کش در جاده های هرمزگان، هر لحظه در معرض برخورد با این بمب های آتشین جاده ای هستند.مسافران ورودی به استان بی خبر از تردد قطارگونه و کاروانی شوتی های سوخت کش در جاده های هرمزگان، هر لحظه در معرض برخورد با این بمب های آتشین جاده ای هستند.

بر این مبنا اگر به هر دلیل در طول سال اقدامی جدی و تاثیرگذار برای مدیریت این معضل مهم انجام نشده است ، اتخاذ تدبیری درست حتی به اندازه ایام تعطیلات پیش رو امری ناگزیر است.

گرفتن آمار دقیق جان باختگان حوادث جاده ای و به ویژه آمار جان باختگان و مجروحان حوادثی که یک سر آنها خودروهای سوخت کش هستند از منابع مختلف و راستی آزمایی آنها می تواند در درک حقیقت ماجرا و تصمیم گیری های بعدی مسئولان راهگشا باشد.

اگر این هشدار جدی گرفته نشود و انفعال در این حوزه همچنان ادامه یابد، بعید نیست در پایان تعطیلات، از هرمزگان به عنوان استانی که با فرش خون از مسافرانش پذیرایی کرده است ،نام ببرند....

طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، نوروز امسال چهار میلیون نفر به هرمزگان سفر می‌کنند...

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha