مردم در اتخاذ تصمیمات اقتصادی اثرگذار باشند، در تولید مشارکت می‌کنند

تهران-ایرنا- دبیر جامعه اسلامی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی درباره تحقق مردمی شدن اقتصاد و تولید، اظهار کرد: لازمه این حضور، اعتماد به مردم است. اگر مردم به معنی واقعی امکان نقش‌آفرینی در تصمیم‌گیری‌ها را داشته باشند و احساس اثرگذاری کنند، مطمئناً در عرصه تولید حضور پررنگ‌تری خواهند داشت.

پویا محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به انتخاب شعار سال ‌سخنان رهبر انقلاب هنگام تحویل سال، گفت: رهبر انقلاب، امسال هم مثل چند سال اخیر، شعار سال را شعاری از جنس اقتصادی و البته با تاکید بر مشارکت مردم تعیین کردند.

مشارکت مردم در تولید راهکاری برای عبور از چالش‌های اقتصادی است

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه خواجه نصیر اضافه کرد: این تداوم و تکرار در وهله اول نشان از اهمیت موضوع دارد. مسأله تولید که ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد کشور دارد، مسئله‌ای اساسی و کلیدی است که اگر سامان پیدا کند، بسیاری از مسائل دیگر نیز به وضع مطلوب‌تری خواهند رسید. همانطور که نابسامانی اقتصادی بستری برای برخی نارضایتی‌ها ایجاد می‌کند، مشارکت مردم در عرصه اقتصاد نیز متقابلاً بستر عبور از بسیاری از چالش‌های اقتصادی را فراهم می‌آورد.

به مردم اعتماد کنید،حضورشان در تولید پر رنگ می‌شود

وی درباره تحقق مردمی شدن اقتصاد و تولید، اظهار کرد: لازمه این حضور، اعتماد به مردم است. اگر مردم به معنی واقعی کلمه امکان نقش‌آفرینی در تصمیم‌گیری‌ها را داشته باشند و احساس اثرگذاری کنند، مطمئناً در عرصه تولید حضور پررنگ‌تری خواهند داشت.

محمودی در تشریح موانع دیگر مردمی‌کردن اقتصاد، ادامه داد: پیش‌بینی‌ناپذیری اقتصاد، مشکلات نظام بانکی و نظام مالیاتی و نبود راهبرد و برنامه مشخص در حوزه اقتصاد و تولید از جمله این موانع است. تا زمانی که سیاست‌های پولی و بانکی تورم‌زا و در نتیجه اقتصاد، پیش‌بینی‌ناپذیر باشد، نمی‌توان از هیچ سرمایه‌گذار خرد و کلان داخلی و خارجی انتظار ورود به این عرصه را داشت.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه خواجه نصیر وظیفه دولت و مجلس تدوین و اجرای برنامه‌ای واقع بینانه و بلندمدت مبتنی آمایش سرزمینی و سیاست گذاری در راستای تحقق مردمی کردن اقتصاد دانست.

وی افزود: لازم است بدانیم در چه بخش‌هایی مزیت داریم و در چه بخش‌هایی قرار است سرمایه‌گذاری کنیم و قوانین مالیاتی، سیاست‌های بانکی و یارانه‌های دولتی درخدمت این برنامه قرار گیرند. با توجه به گذر زمان سیاست‌های فعلی در بخش‌های مذکور نیازمند اصلاحات هستند؛ متاسفانه در بعضی بخش‌ها این سیاست‌ها درخدمت اسراف و سوداگری قرار گرفته که هر دو برخلاف آموزه‌های دینی و دون شأن یک نظام اسلامی است.

محمودی با اشاره به دستاوردها و سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم، تصریح کرد: نتیجه بسیاری از اقدامات با گذر زمان مشخص می‌شود؛ ممکن است برخی اصلاحات دولت فعلی هنوز به نتیجه نرسیده باشد و با گذر زمان اوضاع بهتر شود. همچنین ممکن است برخی اقدامات که موقتاً اوضاع را بهبود بخشیده در طولانی مدت اتفاقا اثرات سوء به همراه داشته باشد. اما وضع فعلی به هیچ وجه مطلوب نیست و تورم موجود عدد بالایی است.

این فعال دانشجویی بیا بیان اینکه انتخاب شعار اقتصادی از سوی رهبر انقلاب برای چند سال پیاپی، نشان‌دهنده حل نشدن مسأله در سال‌های قبل است. عبارت «مردم» و هر چه به مردم نسبت داده شود، بصورت بالقوه ظرفیت بالایی برای اقدامات و شعارهای پوپولیستی در دل خود دارد. انتظار است مسئولان امر به تصویب مصوبه، تشکیل ستاد و حرف از مردم زدن اکتفا نکرده و به اقدامات زیربنایی و اساسی مبادرت کنند تا این بار به مطالبه رهبر انقلاب پاسخ درخور داده شود.

محمودی در پایان خاطرنشان کرد: در تعیین شعار امسال اشاره به مشارکت همه مردم از سوی مقام معظم رهبری به چشم می‌خورد؛ امید است مسئولان و نهادهای مربوطه نیز به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha