شهروندان با غفلت، فضای مناسب برای سرقت ایجاد نکنند 

اصفهان - ایرنا - رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی اصفهان به شهروندان توصیه کرد که در ایام دید و بازدیدها و سفرهای نوروزی با کوچکترین غفلت از رعایت موارد ایمنی، فضای مناسب سرقت برای مجرمان فراهم نکنند.

سرهنگ حسین تُرکیان روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: بیش از ۷۰ درصد سرقت‌های منزل و خودرو به‌دلیل غفلت و ناآگاهی مال‌باختگان در رعایت موارد ایمنی رخ می دهد.
وی اظهار داشت: از سویی در ارتکاب هر عمل مجرمانه ۲ عامل مهم شامل شرایط و فضای مناسب برای وقوع جرم و انگیزه مجرم تاثیرگذار است.
رییس پلیس آگاهی استان اصفهان افزود: از بین بردن انگیزه مجرمان، وظیفه ای فراتر از توان مسوولیتی شهروندان است ولی جلوگیری از ایجاد فضا و بستر مساعد بروز جرم و ناکامی مجرمان با رعایت موارد ایمنی که بارها توسط پلیس توصیه شده امکانپذیر است.
وی تاکیدکرد: لازمه آرامش در دید و بازدیدها و سفرها به‌ویژه در ایام نوروز، رعایت احتیاط در بکار بردن‌ موارد ایمنی به عنوان عامل موثر در پیشگیری از وقوع جرم است.
سرهنگ تُرکیان اضافه کرد: بسیاری از هموطنان در ایام تعطیلات نوروز برای مدتی کوتاه یا طولانی از منزل خود دور می شوند و از سویی مجرمان نیز این فرصت را بهترین زمان برای سرقت در نظر می گیرند.
وی به چند نکته در رعایت موارد ایمنی منزل اشاره‌ کرد و گفت: تا حد امکان از خالی گذاشتن منزل خودداری و برای اطمینان بیشتر بر روی دیوارها، همه پنجره ها و نقاط قابل نفوذ مانند نورگیر، حفاظ محکم و مقاوم نصب کنید.
این‌ مقام انتظامی افزود: درِ پشت بام منزل خود را به حفاظ نرده ای و قفل آویز مطمئن مجهز کرده و هنگام خروج از منزل فقط به قفل کردن در خروجی اکتفا نکنید بلکه همه درهای داخلی ساختمان مانند درِ پشت بام، اتاق ها، آشپزخانه و حمام باید قفل شود.
وی یادآور شد: کنترل ورود و خروج در مجتمع های مسکونی را به سرایدار یا نگهبان مطمئن بسپارید و با این حال از بازگذاشتن در ورودی منزل (حتی برای مدت کوتاهی) در طول شبانه روز خودداری کنید.
سرهنگ‌ تُرکیان درباره پیشگیری از سرقت خودرو نیز توصیه کرد: شهروندان اتومبیل خود را به قفل مرکزی، دزدگیر و سایر لوازم بازدارنده مجهز و از پارک‌ خودرو در اماکن خلوت و حاشیه ای خودداری کنند.
وی افزود: رانندگان در هنگام تعویض چرخ یا برطرف کردن نقص فنی خودرو در ابتدا از قفل بودن درها و بالا بودن شیشه ها اطمینان حاصل کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha