اسداله سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره رویدادهای بخش عفاف و حجاب سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن در ۱۸ سال گذشته به عنوان یک بخش تفکیک ناپذیر و پرمخاطب و جریانساز فعالیت کرده است. نمایشگاه بین المللی قرآن کریم نیز در این بخش در جایگاهی ذائقه ساز و جریان ساز تقویت کننده تولید کنندگان و تامین کننده نیاز جامعه محجبه عمل کرده است.
دبیر بخش عفاف و حجاب سیویکمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم ادامه داد: بسیاری از خانواده ها خریدهای یک سال خود را در این نمایشگاه انجام میدهند. این مساله به ما تولید کنندگان کمک کرده تا بر اساس ذائقه و سلیقه های جامعه محجبه که به پوشش مناسب نیاز دارند، پوشاک تولید کنیم.
سلیمانی درباره تغییر این بخش نسبت به سال گذشته گفت: در سالهای اخیر کارگروه مد و لباس در هنگام برگزاری با تخصیص غرفه به برخی پارچه فروش ها فضایی بازارچه ای ایجاد میکرد که فروشندگان آن نیز در ظاهر مغایر با رعایت حجاب بودند، اما در حال حاضر ما تولیدکنندگانی داریم که به معنای واقعی کاسب هستند؛ چه از نظر رفتاری و چه از نظر قیمتگذاری و انصاف در فروش.
تفاوت امسال بخش عفاف و حجاب نمایشگاه
دبیر بخش عفاف و حجاب افزود: در قیمت گذاری برای اولین بار تمامی کالاها را در اتحادیه خیاطان قیمت گذاری، کارشناسی و پلمب کردیم و این کالاها را در معرض دید قرار دادیم تا مردم ببینند اگر غرفه ای بدون پلمب کالایی را فروخت، تخلف حساب میشود. قیمتها نیز با ۱۵ درصد تخفیف نسبت به بیرون اعمال شده است.
وی با اشاره به کارهای ترویجی در این بخش گفت: به عنوان مثال کسانی که پارچه خریداری کنند اگر بخواهند چادرهای ساده و سنتی بدوزند خیاط به صورت رایگان برایشان چادر میدوزد. همچنین برای حجاب اولیها هدیه هایی در نظر گرفته شده تا با شال و روسری تشویق به حجاب شوند.
اجرای طرح ملی فردوس
سلیمانی در ادامه توضیح داد: تعویض چادرهای کهنه با نو تحت عنوان طرح ملی فردوس با کمک کارگروه مد و لباس و سه برند انجام میگیرد. سود بازرگانی این طرح حذف شده و قیمت هایی که عرضه می شوند ۳۰ تا ۳۵ درصد از قیمت های مشابه بیرون از نمایشگاه کمتر است. این فعالیت های ترویجی نیز به صورت مستقل توسط انجمن حجاب انجام میشود.
وی در پاسخ به اینکه امسال در نمایشگاه نمادهای شناخته شده حجاب حضور دارند یا نمادهای گمنام گفت: شاید اگر ۱۰ برند شناخته شده داریم ۹۰ برند دیگر گمنام هستند ولی برندهای جدید هیچ کم و کسری از آن برندهای شناخته شده ندارند و رویکرد ما نیز معرفی برندهای گمنام بوده است. ما باید اتحادیهای تخصصی که زیر نطر اتاق ایران قرار گیرد داشته باشیم تا کل تولیدکنندگان محصولات حجاب را در قالب یک اتحادیه صنفی جمع کنیم
دبیر بخش حجاب و عفاف افزود: برندهایی که از طریق دنبال کنندگان فضای مجازی شناخته شدند محترم هستند، اما امروزه برندهای گمنامی داریم که کالاهای با کیفیت بسیار خوب و قیمت های بسیار مناسبی دارند. این برندها با رویکرد عفاف و حجاب محصول تولید میکنند و مخاطبان باید ببینند و مقایسه کنند که امروز برندهای گمنام طراحی های بهتر و پیشرفته تر و قیمت های بهتری هم دارند.
سلیمانی با بیان آنکه برندهای قدیمیتر از همین نمایشگاه رشد کرده اند گفت: بخش عفاف و حجاب نمایشگاه سکوی پرش برندهای شناخته شده بوده است. برندهایی که چندین سال پیش در این نمایشگاه شرکت کردند و با مخاطب شناسی رشد کردند. البته این برندها در حال حاضر متقاضی اولویت حضور هستند اما به دلیل آنکه تعداد متقاضیان خیلی بیشتر از تعداد غرفه هاست، نمیتوانیم به همه غرفه بدهیم. به علاوه الان زمان دیده شدن برندهای جدید است و این فضا باید در اختیار کسانی باشد که در صنعت پوشش عفیفانه با کمترین توجه و امکانات می درخشند.
ملزومات بیشتری در مصوبه عفاف و حجاب دیده شود
وی با اشاره به آنکه مصوبه حجاب باید گستره وسیع تری از ملزومات حجاب را دربرگیرد گفت: اگر زنان و بانوان محجبه ما مقابل تهاجم فرهنگی ایستاده اند باید حمایت شوند و همه ملزومات حجاب در مصوبه حجاب قرار گیرد. در ابتدا قرار بود علاوه بر چادر، عبا و مانتوهای بلند و باقی ملزومات نیز در این لایحه باشند، اما در نهایت فقط چادر تصویب شد.
سلیمانی به کمبود فضا در نمایشگاه برای این بخش اشاره کرد و ادامه داد: فضای کافی در اختیار انجمن حجاب قرار داده نشده تا بتوانیم همه تولیدکنندگان متقاضی را پذیرش کنیم. ما باید اتحادیهای تخصصی زیر نطر اتاق ایران داشته باشیم تا کل تولیدکنندگان محصولات حجاب را در قالب یک اتحادیه صنفی جمع کنیم.
دبیر بخش عفاف و حجاب با بیان آنکه مخاطبان اقبال خوبی از نمایشگاه داشته اند به لزوم ایجاد فضاهایی همچون نمایشگاه برای ارائه محصولات حجاب اشاره کرد و گفت: دیروز و در روز سوم، سالن اول بخش ما بسیار شلوغ و پر اقبال بود و دلیل آن نیز این است که مخاطب میداند اگر تا پایان نمایشگاه خریدهایش را انجام ندهد باید بعدا با قیمت بیشتر و پراکنده تر خریداری کند در صورتی که می توانیم با همکاری بقیه نهادها مکان هایی را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم تا با برگزاری نمایشگاه و فروشگاه هایی در کنار هم قرار گیرند و تولیدکننده با احترام محصول خود را عرضه کند.
نظر شما