باران و داستان تکراری ریزش سنگ در محور پاتاوه به دهدشت+ فیلم

یاسوج- ایرنا- بارش های سیل آسای سامانه بارشی اخیر خسارات زیادی به ابنیه راه های کهگیلویه و بویراحمد وارد کرده است و همچنان بخش زیادی از محورهای ارتباطی روستایی و عشایری نیز مسدود است، هم اینک عملیات ریزش برداری و پاکسازی در محور پاتاوه - دهدشت (لوداب) به عنوان یکی از محورهای پرتردد استان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، جاده کوهستانی پاتاوه- دهدشت پس از ۲۷ سال، تیرماه سال جاری با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید این مسیر یکی از پرتردد ترین جاده های بین شهرستان کهگیلویه با یاسوج مرکز استان است اما بدلیل ایمن سازی نکردن استاندارد، با ریزش سنگ و کوه ،امکان وقوع هر حادثه ناگواری در این جاده قابل پیش بینی است.

احداث جاده ملی پاتاوه به دهدشت سال ۷۳ با سفر مقام معظم رهبری به استان مصوب شد. تکمیل این جاده جزو یکی از پروژه های اولویت دار دولت سیزدهم قرار گرفت. این جاده ملی بخش مهمی از کریدور شمال – جنوب کشور است که به کوتاه‌تر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور کمک شایانی می کند. بهره‌مندی ساکنان بیش از ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت راه مناسب از جمله مزیت های این جاده ملی بشمار می رود.

اگرچه دسترسی برخی از شهرستان های گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد به مرکز استان از سه مسیر میسر است اما محور ارتباطی کوهستانی پرتردد پاتاوه- دهدشت را اغلب ساکنان کهگیلویه بزرگ، بدلیل خاطره های گذشته از آن و حتی نزدیکی آن تا مرکز استان، این مسیر را برای تردد با مرکز کشور و حتی یاسوج انتخاب می کنند.

این مسیر کوهستانی که در هرکدام از فصل های آفتابی و زمستانی منظره های زیبا و چشم نوازی برای رهگذران دارد اما با بارش باران و حتی برف بدلیل ایمن سازی نشدن برخی از نقاط آن در زمان بارش ها، امکان ریزش سنگ و حتی رانش کوه در آن قابل پیش بینی است.

در هر بارش برف و باران شدیدی در استان، برخی از نقاط محور ارتباطی پاتاوه- دهدشت ریزش شدید سنگ رخ می دهد که در صورت تدبیر نکردن اتفافات ناخوشایندی برای رهگذران وجود دارد.

استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از مناطق کوهستانی کشور در دامنه زاگرس، هر ساله از نزولات آسمانی (برف و باران) بهره مند می شود که ۵۷ رودخانه با طول یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر، پنج هزار چشمه دارد که حدود ۱۰ درصد از روان آب های کشور را به خود اختصاص می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha