۱۴ فروردین ۱۴۰۳، ۱۰:۴۵
کد خبر: 85428306
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

جراحی ترافیکی در همدان، این بار بر روی میدان مدرس

۱۴ فروردین ۱۴۰۳، ۱۰:۴۵
کد خبر: 85428306
جراحی ترافیکی در همدان، این بار بر روی میدان مدرس

همدان- ایرنا- افزایش حجم تردد خودروها و ترافیک آزار دهنده بلوار شهید رجایی به سمت میدان مدرس همدان متخصصان حوزه شهری را گرد یک میز نشانده تا پس از سال ها برای رفع این معضل ترافیکی چاره اندیشی کنند.

به گزارش ایرنا، میدان مدرس و معضل ترافیکی بلوار شهید رجایی در همدان مشکلی چند ساله است که هر فردی چنانچه حتی یکبار گذرش به این مسیر شریانی افتاده باشد به سهولت با ترافیک کلافه کننده این مسیر آشنا می شود.

در یک دهه گذشته طرح ها و برنامه های مقطعی برای رفع گره ترافیکی از این مسیر پیشنهاد و اجرا شده اما همواره این طرح ها به مثابه مُسکن عمل کرده و با گذر چند روز از اجرای طرح، بی نتیجه بودن آن عیان شده است.

عبور ساکنان مناطق غربی شهر همدان شامل شهرک الوند و شهرک ولیعصر، مهدی آباد و شهرک آفتاب و دیگر مناطق به سمت مرکز شهر همدان، وجود منطقه پرتراکم جمعیتی نظیر منوچهری و چرم سازی در مجاورت بلوار شهید رجایی و بافت تجاری متراکم آن، روز به روز به گره ترافیک این بلوار افزوده است.

هر یک از اعضای شورای شهر از یک منظر برای کاهش بارترافیکی این محدوده برنامه ارائه کردند و ظاهرا جمع بندی احداث تقاطع غیرهمسطح در این مسیر بوده است اما تاکنون بر زیر گذر یا روگذر شدن میدان مدرس برای رهایی از ترافیک، کارشناسان به جمع بندی نرسیدند و هنوز در ابتدای راه هستند.

با این حال اعضای شورای هماهنگی ترافیک استان همدان و در راس آن معاونت عمرانی استانداری نیز دغدغه هایی را در خصوص نحوه تامین اعتبارات و زمان بندی اجرای این پروژه و پیشگیری از فرسایشی شدن آن، چگونگی جابه جایی تاسیسات و پیوست های مربوط به پدافند غیرعامل و مسیرهای جایگزین داشته و دارند که عاقلانه به نظر می رسد و مدیریت شهری همدان باید قبل از هرگونه آغاز عملیات اجرایی پروژه به آنها پاسخ دهد.

جراحی ترافیکی در همدان، این بار بر روی میدان مدرس

مدرس به بلای چراغ قرمز دچار نشود/ دستکار میدان مدرس ترافیک بسیاری از نقاط شهر را تحت تاثیر خود قرار می دهد

معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان که چندین سال مسئولیت راهور شهرستان همدان را نیز برعهده داشت،گفت: ساخت تقاطع غیرهمسطح چراغ قرمز از سال ۱۳۹۲ آغاز و پس از ۱۰ سال بهره برداری شد که در این مدت زمان شهروندان بسیار به زحمت افتادند.

سرهنگ نعمت الله زنگنه با تاکید بر اینکه درباره این طرح نیز نباید شتابزده عمل شود،افزود: شاید بیشتر مجریان طرح به نتیجه طرح که روان سازی ترافیک است بیاندیشند اما پلیس با توجه به تکالیف و وظایف ذاتی به فرایند طرح و ترافیکی که با آغاز عملیات عمرانی ایجاد می شود، می اندیشد.

وی اضافه کرد: پیش از اجرای طرح باید مسیرهای دسترسی برای رانندگان عبوری از این بلوار به سمت شهرک ها و مناطق مسکونی حاشیه ای در نظر گرفته شود برای نمونه راننده ای که از سمت خیابان پاسداران قصد ورود به بلوار آزادگان و سپس چرم سازی دارد باید بداند که از کدام مسیر تردد کند نه اینکه با مسیر بسته مواجه شود.

این متخصص ترافیک درون شهری اضافه کرد: همچنین باید مدت زمان اجرای طرح از هم اینک مشخص شود نه اینکه همانند پل چراغ قرمز اجرای آن سال ها به طول انجامد و شهروندان را کلافه و ناراضی کند.

باید مدت زمان اجرای طرح از هم اینک مشخص شود نه اینکه همانند پل چراغ قرمز اجرای آن سال ها به طول انجامد.

سرهنگ زنگنه بیان کرد: به طور حتم با اجرای عملیات عمرانی و ترافیکی در سطح شهر، رانندگان و شهروندا دچار زحمت می شوند اما نکته مهم این است که مسئولان امور شهری و مسئول در حوزه ترافیک مشقت مردم را در این نقطه در یک زمان کوتاه به حداقل برسانند.

وی با تاکید بر اینکه پلیس حامی اجرای هر گونه طرح موثر در کاهش گره ترافیکی است،اضافه کرد: مشتاق این هستیم که راه را برای مردم باز و تردد را برای رانندگان روان کنیم چرا که در این صورت میزان رضایتمندی مردم نیز افزایش می یابد.

معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان اظهار کرد: دستکاری میدان مدرس بسیاری از نقاط شهر را از نظر ترافیک تحت تاثیر قرار می دهد چرا که این محل مسیر تردد مردم به سمت مناطق بکر و تفرجگاه ها است بنابراین باید در این زمینه دقیق و سنجیده عمل شود.

نقص هندسی بلوار شهید رجایی

سرهنگ زنگنه ادامه داد: بلوار شهید رجایی حد فاصل چهار راه میدان بار تا میدان مدرس بیشترین حجم ترافیک را دارد و این نشست و برنامه ریزی برای میدان مدرس نیز به منظور کاهش ترافیک این بلوار است.

وی افزود: مسیر چهار راه میدان بار به سمت میدان مدرس دارای سه باند است که یک لاین آن به توقفگاه خودروها تبدیل شده و در اصل از ۲ لاین آن استفاده می شود اما مسیر برگشت یعنی میدان مدرس به سمت چهار راه میدان بار دارای چهار باند است در حالی که حجم ترافیک در مسیری است که عرض کمتری دارد.

سه پیشنهاد پلیس راهور برای بلوار شهید رجایی

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان نیز گفت: بالا بودن حجم ترافیک در بلوار شهید رجایی و میدان مدرس یکی از دغدغه های اصلی مردم است به گونه ای که بیشتر مواقع از مسیرهای جایگزین استفاده می کنند و رغبت و تمایلی برای عبور از مسیر پر ترافیک ندارند.

سرهنگ ابراهیم فارسی اضافه کرد: پیشتر تنها ۲ ساعت از روز در این مسیر شاهد ترافیک بودیم اما با گذر زمان روز به روز میزان ساعات ترافیک این بلوار در طول روز افزایش یافت.

وی پیشنهاد داد: برای کاهش بار ترافیکی این مسیر به جای ایجاد زیر گذر یا رو گذار باید ابتدا کارها را مرحله به مرحله اجرا کرد به این ترتیب که ابتدا رفوژ یا آکس میانی را برداشت و موانع متحرک و نیوجرسی جایگزین آن کرد سپس با حذف میدان مدرس، ۲ دور برگردان در فاصله دور از هم برای تقسیم بار ترافیک ایجاد کرد و در نهایت برای ایجاد تقاطع غیرهمسطح اقدام کرد.

برای کاهش بار ترافیکی این مسیر به جای ایجاد زیر گذر یا رو گذار باید ابتدا رفوژ یا آکس میانی را برداشت و موانع متحرک و نیوجرسی جایگزین آن کرد سپس با حذف میدان مدرس، ۲ دور برگردان ایجاد کرد که در این صورت بار ترافیکی این بلوار تا حد قابل توجهی کاهش می یابد

سرهنگ فارسی ادامه داد: نمی توان به یکباره مسیر بلوار شهید رجایی به سمت مدرس را مسدود کرد و تاکنون هم راه جایگزین مناسبی هم برای تردد خودروها پیشنهاد نشده است.

وی همچنین گفت: در صورت اجرای فاز به فاز این طرح به طور حتم بار روانی و اجتماعی ناشی از ترافیک ایجاد شده در بلوار شهید رجایی نیز کمتر می شود.

معاون هماهنکی امور عمرانی فرمانداری همدان نیز گفت: سال گذشته نشست هایی برای رفع معضل ترافیک بلوار شهید رجایی برگزار و تصمیم هایی اتخاذ شد اما برای مقطعی به طور کامل از دستور کار خارج شد.

حمید عبدلی افزود: تاکنون هر آنچه درباره رفع معضل ترافیکی این بلوار عنوان شده ، اجرایی نشده و به نتیجه نرسیده است، با این اوصاف توصیه می شود پیش از اجرای این طرح اعتبارات مورد نیاز آن تدارک و تامین شود.

وی اضافه کرد: اجرای عملیات عمرانی در میدان مدرس ، دیگر مسیرها از جمله خیابان جانبازان تا میدان فلسطین شهر همدان را درگیر معضل ترافیکی می کند بنابراین باید برای این مسیرها هم طرح هایی پیش بینی شود.

معاون هماهنکی امور عمرانی فرمانداری همدان ادامه داد: تعریض بلوار شهید «احمدی روشن» حدفاصل میدان مدرس تا زیر گذر پژوهش نیز از مطالبات مردمی است البته اجرای آن در طرح های ترافیکی دیده شده است.

وی تاکید کرد: لازمه اجرای این طرح در گام نخست پیش بینی مسیرهای جایگزین حتی برای طولانی مدت است که در این راستا می توان از ظرفیت خیابان ستاره و حیده بهره گرفت هر چند این پیشنهاد نیاز به بررسی دارد.

جراحی ترافیکی در همدان، این بار بر روی میدان مدرس

شرکت برق: به جای روگذر زیرگذر ایجاد شود

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان نیز گفت: ۶ خط ۲۰ کیلو ولت از میدان مدرس گذشته است بنابراین در صورت ایجاد پل هوایی ، تاسیسات برق آسیب بیشتری می بیند.

علی سهرابی بیدار افزود: بیشتر تاسیسات شرکت برق بر روی زمین قرار دارد و هوایی است بنابراین در صورت ایجاد روگذر باید اعتبار زیادی برای دستکاری و بازطراحی آنها هزینه شود.

وی با بیان اینکه می توان با بازطراحی تاسیسات هوایی آن را به زیر زمین منتقل کرد،اضافه کرد: منابع و مصارف شرکت برق مشخص است و نمی توان در این باره از سازمان مدیریت کمک گرفت.

این مسوول ادامه داد: همچنین درباره قانون درآمد پایدار اتفاق نظری نیست که بتوان این درآمد را در این محل هزینه کرد بنابراین برای بازطراحی، و جای گذاری خطوط برق جدید مطابق پیشنهاد شهرداری، منابع مالی وجود ندارد.

شرکت گاز: طرح عمرانی تابستان اجرا شود

معاون اجرایی شرکت گاز همدان نیز گفت: ۲ خط انتقال گاز شهری در محدوده میدان مدرس قرار دارد که یکی از خطوط اصلی ۱۶ اینچی در بلوار شهید رجایی به سمت بلوار شهید احمدی روشن است.

حمیدرضا شهبازی افزود: تاسیسات زیادی در حوالی این محدوده قرار دارد که شامل ایستگاه گاز در بلوار شاه حسینی، خطوط ۶ اینچی و امثالهم می شود.

وی اضافه کرد: در صورت اجرای این طرح با در نظر گرفتن زیرگذر با عرض ۱۶ متر، باید تاسیسات گاز به فاصله ۱۵۰ تا ۳۰۰ متری منتقل شود که اجرای این عملیات بسیار سخت بوده و موجب قطعی گاز شمار زیادی از مشترکان می شود.

معاون اجرایی شرکت گاز همدان بیان کرد: بنابراین برای پیشگیری از نارضایتی مردمی باید این طرح در فصل گرم سال که میزان مصرف گاز تا حد قابل توجهی کاهش می یابد موکول کنند.

شهبازی تاکید کرد: البته توصیه می شود ابتدا خطوط جدید گاز را راه اندازی سپس خطوط قبلی جمع آوری شود چرا که به خاطر زمان بر بودن طرح، میزان روزهای قطعی گاز نیز طولانی می شود.

با اجرای عملیات عمرانی در مدرس، آب ۷۰ درصد مشترکان قطع می شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز گفت: شریان حیاتی آب شهر همدان با ۹۰۰ لیتر در ثانیه از ایستگاه ینگنجه پمپاژ و به پارک مردم منتقل می شود.

فرهاد بختیاری فر افزود: علاوه بر این یک خط ۶۰۰ لیتری نیز وجود دارد که در مجموع یک هزار و ۵۰۰ در ثانیه از نیاز آب شهر همدان از طریق این خطوط تامین می شود.

وی اضافه کرد: به طور حتم اجرای این خطوط با خرید تاسیسات مورد نیاز و متصل کردن آنها به همدیگر موجب قطعی آب آشامیدنی ۷۰ درصد مشترکان در شهر همدان می شود که قطعی آب عواقب زیادی به همراه دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان اظهار کرد: خط برگشت آب از از مخزن واقع در پارک مردم به مناطق مسکونی و کلکتور اصلی شهر همدان نیز در این محل واقع شده است.

بختیاری فر ادامه داد: در صورت ایجاد زیر گذر، لوله هدایت فاضلاب این مناطق قطع می شود بنابراین می طلبد در این محل روگذر احداث شود تا تاسیسات یر زمینی آسیب کمتری ببینند.

وی بیان کرد: بررسی ها گویای این است که ۱۲ هزار میلیارد ریال برای جابجایی تاسیسات زیر زمینی آب شهر همدان در این محدوده نیاز است.

نماینده مخابرات: روگذر ایجاد شود

نماینده شرکت مخابرات همدان نیز گفت: برای این شرکت ایجاد روگذر به صرفه است چرا که ایجاد زیر گذر آسیب فراوانی به تاسیسات مخابرات وارد می کند.

شکوهی اضافه کرد: حوضچه و کانال، ارتباطات اصلی شهر در این محل قرار دارد و از آنجا عبور می کند که باید این ارتباطات در حین اجرای طرح حفظ شود.

وی ادامه داد: برای کابل فرعی شاید بتوان کاری کرد اما جابجایی و بازسازی حوضچه و کانال بسیار پر هزینه است.

معاون شهردار: به شهرداری اعتماد کنید

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار همدان نیز گفت: جریان ساخت پل از ۱۲ سال گذشته آغاز شده و در این مدت ۱۰ پل و تقاطع غیرهمسطح در شهر همدان احداث شده است.

وحید علی ضمیر افزود: مطرح کردن مسائل زیر ساختی به عنوان مانع اجرای طرح، کم مهری به شهرداری است چرا که این نهاد تجربه اجرای تقاطع های غیر همسطح با شرایط ویژه تر را نیز در کارنامه دارد.

وی ادامه داد: بعد از مطالعات ترافیکی مطالعات سازه ای نیز بر روی این طرح، منطبق با اسناد بالا دستی صورت گرفته است.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار همدان اضافه کرد: با وجود اینکه آمار برداری بر روی این طرح در دوران کرونا صورت گرفت ، مجدد این آمارها بازنگری شد که با داده های پیشین و طرح اولیه منطبق بود.

علی ضمیر بیان کرد: مطالعات صورت گرفته ایجاد روفوژ متحرک را رد کرد همچنین ایجاد دوربرگردان برای طولانی مدت قابلیت اجرا ندارد.

وی گفت: مساله تاسیسات موجود در بلوار شهید رجایی و میدان مدرس در این طرح دیده شده است.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار همدان بیان کرد: هم اینک بیشترین دغدغه شهرداری وجود خطوط لوله آب و خطوط هدایت فاضلاب و حریم لوله ۶۰۰ و ۱۲۰۰ است که مقرر شد در ۲ لاین مجاور امکان قرار دادن و حرکت لوله فاضلاب و آب مهیا شود.

علی ضمیر تاکید کرد: با وجود اینکه شرکت آب و فاضلاب هزینه مورد نیا برای جابجایی تاسیسات این مجموعه را ۱۲ هزار میلیارد ریال برآورد کرده اما بررسی های شهرداری گویای این است که می توان با کمتر از ۴۰۰ میلیارد ریال این جابجایی را انجام داد.

وی گفت: برخی نهادهای خدمات رسان اجرای روگذر به جای زیرگذر را پیشنهاد دادند در حالیکه برای ایجاد روگذر هم باید ۲۳۸ شمع در طرفیت پروژه دیده شود.

علی ضمیر گفت: شهرداری دنبال این است که ابتدا عرشه پل را اجرا، خاکبرداری لازم را انجام سپس عرشه نمایان کند.

جراحی ترافیکی در همدان، این بار بر روی میدان مدرس

منابع مالی و زمان اجرای تقاطع غیرهمسطح مدرس مشخص شود/ پیوست طرح باید به گونه ای باشد که عوارض آن به حداقل برسد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان نیز گفت: شهرداری منابع مالی و زمان اجرای تقاطع غیرهمسطح، پیوست های فنی و اجرایی و همه مواردی که می توان در این موضوع اثر گذار باشد را در اختیار شورای حمل و نقل ترافیک قرار دهد.

امیررضا یوسفیان اظهار کرد: امروز در حالی این نشست برای بررسی ساماندهی ترافیک بلوار رجایی و میدان مدرس تشکیل شده که هنوز اعضای این شورا نمی دانند قرار است این طرح زیرگذر یا روگذر شود.

وی اضافه کرد: هر چند استانداری و شهرداری در اصل موضوع اجرای این طرح برای کاهش بار ترافیکی اتفاق نظر دارند اما مسیرهای جایگزین بلوار شهید رجایی مشخص نشده است و در صورت استفاده از خیابان ستاره، به طور حتم ترافیک به میادین و خیابان های همجوار کشیده می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان ادامه داد: پیوست های پیش بینی شده برای اجرای این طرح باید به قدری جامع و کامل باشد که عوارض حاصل از اجرای آن به حداقل ممکن برسد.

یوسفیان همچنین گفت: پیوست فنی و اجرایی، پیوست رفت و آمد و مسیر های جایگزین این طرح باید مشخص و دقیق باشد و مداخله برای اجرای این طرح نه آمرانه بلکه باید عاقلانه باشد.

وی با تاکید بر اینکه مشاور طرح باید به همه مسائل آن اشرافیت داشته باشد، تصریح کرد: وقتی دستگاه خدمات رسان عنوان می کند با اجرای این طرح ۷۰ درصد خدمات مختل می شود این یعنی تنش اجتماعی حالا باید از مشاور پرسید که پیوست اجتماعی طرح کجاست؟ و مسیر جایگزین کجاست؟.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان افزود: پوسته و بدنه منطقه منوچهری جزو مناطق بازآفرینی شهر همدان است شبکه های موجود در این منطقه شبکه های جایگزین نیست و نمی تواند عملکرد جایگزینی داشته باشد.

یوسفیان تاکید کرد: چگونه می توان بار درون و برون شهری ترافیک را در داخل یک شبکه سرازیر کرد و با مداخله موجب بروز تنش اجتماعی نشد، پیوست پدافند غیر عامل مورد تاکید شورای امنیت ملی کشور(شاک) در این طرح کجاست؟

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان بیان کرد: منابع مالی اجرای این طرح و زمان اجرای آن نیز ابهام زیادی دارد که باید این ابهامات را رفع کرد همچنین مباحث فنی، حسابداری و حسابرسی نباید در آینده به چالش تبدیل شود.

یوسفیان با یادآوری اینکه زیر گذر بعثت شهر همدان یکساله اجرا شد، گفت: آیا تا خرداد ۱۴۰۴ که همزمان با انتخابات شورای اسلامی شهر است می توان این طرح را به پایان رساند؟

وی همچنین گفت: ۲ کُلُنی جمعیتی شامل شهروندان منطقه منوچهری و چرم سازی، در بافت بازآفرینی شهری با شبکه ها و زیر ساخت های غیر استاندارد سکونت دارند بنابراین برای اجرای این طرح باید آینده پژوهی شود تا عوارض و مخاطرات و ریسک اجرای این طرح به حداقل ممکن برسد.

رهاورد:

اگرچه شورای ترافیک استان همدان (همتا) برای کاهش گره ترافیکی آستین همت بالا زده و شهرداری نیز می کوشد با ایجاد زیر گذر و روگذر تردد روانی را در نقاط مختلف شهر شاهد باشیم اما نباید از این موضوع هم غافل شد که در کشورهای پیشرفته دنیا دیگر تنها روش مقابله با گره های ترافیکی ساخت تقاطع های غیرهمسطح نیست و آنها از شیوه های جایگزین بهره می گیرند.

در حال حاضر بهترین راهکار برای برون رفت از گره های ترافیکی در کلانشهرها و کاهش آلودگی هوا ، تقویت ناوگان عمومی حمل و نقل است که در این راستا باید از ناوگان عمومی تندرو با هزینه جابجایی پایین استفاده کرد تا شهروندان استفاده از ناوگان عمومی برای انجام کارهای روزمره را به استفاده از خودروی های شخصی و تک سرنشین ترجیح دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha