۲۸ پروژه آب و فاضلاب نهضت ملی مسکن در خراسان جنوبی اجرا شد

بیرجند - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: ۲۸ پروژه آب و فاضلاب در سایت‌های نهضت ملی مسکن استان با اعتبار ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در دست اجرا است.

مهدی دوستی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کمک به تامین منابع مالی مورد نیاز تکمیل زیرساخت‌های نهضت ملی مسکن و احداث مخازن ذخیره آب در مناطقی که با کمبود حجم مخازن مواجه هستند از اولویت‌های این مجموعه در سال جاری است.

وی عنوان کرد: این ۲۸ پروژه با حجم ۳۸۰ کیلومتر شبکه توزیع در دست اجراست که از این میزان تاکنون ۹۰ کیلومتر اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی به مهمترین چالش‌های حوزه آب استان اشاره کرد و گفت: محدودیت منابع کمی و کیفی آب با توجه به اقلیم منطقه که در مناطق خشک و نیمه خشک کشور واقع هستیم و نبود ردیف اعتباری در راستای پهنه‌بندی و اصلاح شبکه توزیع آب شهرها و روستاها از جمله این چالش‌ها است.

وی با بیان اینکه در استان با عمر بالای تاسیسات آبی مواجه هستیم و به عنوان مثال عمر شبکه توزیع آب بیرجند بیش از یک قرن است افزود: در زمان حاضر با چالش انشعابات فرسوده مواجه هستیم که نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه برای جبران این عقب ماندگی‌هاست.

دوستی عنوان کرد: مخازن ۱۰ هزار متر مکعبی بیرجند، ۲ هزار متر مکعبی قاین، ۲ هزار متر مکعبی دیهوک، پنج هزار متر مکعبی فردوس و هزار متر مکعبی در شهرهای خوسف، گزیک، اسدیه، آبیز، ماژان، ارسک و درح از جمله مخازن در دست اجرای شرکت آب و فاضلاب است.

وی گفت: احداث ۲۶ هزار متر مکعب مخزن در شهرهایی که با کمبود سرانه ذخیره مخزن مواجه هستند با اعتبار چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از جمله نیازهای اعتباری شرکت آبفای استان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی هدررفت آب را یکی از چالش‌های اساسی این مجموعه ذکر کرد و افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام شده اصلاح خط انتقال در شهرها و روستاها در قالب ۲ اولویت اجرایی دنبال می‌شود.

وی اصلاح خط انتقال فرسوده به طول ۲۰۰ کیلومتر با اعتبار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال، اصلاح شبکه توزیع فرسوده به طول ۳۸۰ کیلومتر با اعتبار ۲ هزار و ۲۴۵ میلیارد ریال، نشت یابی و رفع نشت انشعابات فرسوده و دارای نشت ۸۶ هزار رشته انشعاب با اعتبار مورد نیاز پنج هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال، انجام مطالعات آب بدون درآمد با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال و مدیریت فشار نصب و هوشمندسازی شیر فشار شکن را در اولویت برای کاهش هدر رفت آب اعلام کرد.

دوستی به نتایج اجرای این پروژه‌ها در کاهش هدر رفت آب اشاره کرد و گفت: در صورت تامین اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریال برای پروژه‌ها بیش از ۱۲ میلیون متر مکعب در سال از هدر رفت آب جلوگیری و پیش‌بینی می‌شود ۱۲ درصد هدر رفت واقعی شرکت کاهش یابد که این عدد معادل ۳۸۰ لیتر در ثانیه آب یا بیان دیگر حفر و تجهیز بیش از ۱۵ حلقه به همراه خطوط انتقال است.

وی درباره سایر اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت تنش آبی شهرها و روستاهای خراسان جنوبی اظهار کرد: حفر و تجهیز ۲۰ حلقه چاه در سال ۱۴۰۱ با دبی ۴۹۰ لیتر بر ثانیه، حفر و تجهیز ۱۳ حلقه چاه در سال گذشته با دبی ۲۹۰ لیتر بر ثانیه به منظور گذر از پیک مصرف تابستان و روزهای پایانی سال انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: حفر و تجهیز هفت حلقه چاه دیگر با پیش بینی آب دهی ۱۸۰ لیتر بر ثانیه نیز در دستور کار این مجموعه قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha