تشکیل کمیته معاونین اقتصادی استانداران هرات و خراسان رضوی در حال پیگیری است

مشهد-ایرنا- استاندار خراسان رضوی در گفتگوی تلفنی با والی هرات افغانستان تشکیل کمیته مشترک متشکل از معاونین اقتصادی این دو استان را پیگیری کرد.

به گزارش روز پنجشنبه استانداری خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی روز گذشته با "نور احمد اسلام جار"، والی هرات افغانستان در محل دفتر استاندار به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

نظری در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن اعلام آمادگی برای سفر والی هرات در آینده نزدیک به استان، اظهار داشت: موافق هستیم تا یک کمیته مشترک به ریاست معاونین اقتصادی استانداری خراسان رضوی و هرات تشکیل و حتی در صورت لزوم جلسات آنها در مرز دو کشور برگزار شود.

والی هرات در این گفت‌وگوی تلفنی همچنین گفت: ضرورت دارد برای هر دو استان در جهت فراهم کردن تسهیلات هرچه بهتر، کوشش و تلاش بیشتری انجام شود.

براساس این گزارش، بحث و تبادل نظر برای تسهیل رفت‌وآمد کامیون‌های ایرانی و افغانستانی از مرز دوغارون بخش دیگر از محورهای این گفت‌وگوی تلفنی بود چنانچه نظری در این تماس تلفنی پیگیر تسهیل رفت و آمد کامیون‌های ایرانی در مرز دوغارون تایباد با افغانستان شد.

مطابق اعلام اداره کل اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی، مشهد بعد از تهران دارای بیشترین شمار مهاجران خارجی است که نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر آنان دارای مدارک شناسایی و اقامت شامل کارت آمایش، گذرنامه، گذرنامه خانواری و برگه سرشماری هستند که مشخصات آنها در سامانه "سیام" وزارت کشور ثبت شده است و به عنوان اتباع قانونی در مشهد اقامت دارند.

همچنین حدود ۳۰۰ هزار نفر از اتباع خارجی فاقد مدرک هویتی در مشهد شناسایی شده اند که افراد دارای گذرنامه با تاریخ منقضی شده نیز در آن میان هستند و به عنوان اتباع غیرمجاز تلقی می شوند و البته در ماه های قبل حدود ۱۰۰ هزار نفر از این تعداد به کشورشان بازگردانده شدند.

علاوه بر این حدود هزار و ۶۰۰ شرکت افغانستانی در استان خراسان رضوی به فعالیت اقتصادی و تجاری مشغولند که برآورد می شود دارایی این شرکت ها حدود یک میلیارد دلار باشد.

از زمان حضور دولت سیزدهم تاکنون چندین مرتبه رفت و آمدها و نشست های دیپلماتیک بین مقامات محلی هرات افغانستان و خراسان رضوی با محوریت توسعه روابط اقتصادی و رفع مشکلات مرز دوغارون برگزار شده که در آخرین بار وزیر امور خارجه افغانستان به مشهد آمد و با استاندار و فعالان اقتصادی خراسان رضوی دیدار داشت و بر تحکیم این روابط تاکید و نسبت به توسعه روابط اقتصادی بین ۲ کشور اظهار امیدواری کرد.

مرز دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر تایباد واقع است.

شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha