«جواد محرمپور» روز پنجشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از این تعداد از طریق خرید بلیت و یکهزار و ۵۰۰ نفر نیز در قالب تورهای مراغهگردی و به صورت رایگان از این موزه بازدید کردند.
وی با اشاره به بازدید گردشگرانی از فرانسه و مغولستان از این موزه تخصصی، اضافه کرد: ایجاد یک نمایشگاه جنبی مردمشناسی از آثار دوره قاجار و پهلوی برای نخستینبار در محل این موزه نیز موجب شد تا بازدید از آن در ایام نورورزی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یابد.
به گفته وی ابن موزه از ساعت ۹ تا ۱۸ همچنان پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است و مقبره اوحدی در مجاورت این موزه نیز جزو بخشهای جنبی و پربازدید آن به شمار میرود.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه اضافه کرد: موزه ایلخانی مراغه در حقیقت با تمرکز و انتقال صدها اثر برجسته و گردآوری مجموعهای به نسبت کامل از آثار مختلف ایلخانی شامل انواع سفال، کاشی، سکه، فلز، شیشه و کتابت، یک منبع مطالعاتی و پژوهشی غنی از آن دوره تاریخی به شمار میرود.
«محرمپور» ادامه داد: آثاری از عصر طلایی سفالگری دوره اسلامی، کاملترین مجموعه مسکوکات ایلخانی کشور، نمونههای نادر شیشهگری و شمشیر مرصع متعلق به «کری خان بهادر خان» حاکم وقت داغستان نیز از بخشها و آثار پربازدید موزه ایلخانی مراغه محسوب میشود.
مسئول موزه ایلخانی مراغه هم در مورد سفالینههای این موزه به خبرنگار ایرنا بیان کرد: شهرهای معروف دوره ایلخانی از جمله ری، کاشان، جرجان، سلطانآباد و تخت سلیمان از مراکز مهم سفالگری آن دوره بود و نمونههای بارزی از آنها در موزه ایلخانی مراغه وجود دارد.
«محمد شهریاری» به استخراج قطعاتی از کاشیهای زرینفام و نقش برجسته از رصدخانه خواجه نصیرالدین توسی در مراغه اشاره کرد و افزود: به عقیده کارشناسان، این کهنشهر نیز از مراکز سفالگری دوره ایلخانی بود و قطعاتی از کاشیهای زرینفام و نقش برجسته رصدخانه مراغه نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده است.
به گزارش ایرنا موزه موزه تخصصی دوره ایلخانی کشور در سال ۱۳۷۵ به دلیل تخصصی بودن آثارش و معرفی این دوره خاص از تاریخ کشورمان که گستره آن از هرات تا فرات بود، در مراغه راهاندازی شد و پیش از آن یعنی از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۵ نیز آثاری از دورههای مختلف تاریخی را در معرض دید علاقهمندان قرار داده بود.
به عقیده کارشناسان تمدن در مراغه از دوره پیش از اسلام نیز استمرار داشت و شاید به همین دلیل بود که این کهنشهر، سازندگی دوباره ایرانزمین را پس از یک دوره قتل، غارت و ویرانی مغولها رقم زد و اکنون موزهاش معرف همان دوره تحول و سازندگی است.
نظر شما