۱۱ فروردین ۱۴۰۳، ۲۱:۳۵
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 85431166
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آواهای آیینی سنتی دزفول نیاز به کار پژوهشی دارد

۱۱ فروردین ۱۴۰۳، ۲۱:۳۵
کد خبر: 85431166
آواهای آیینی سنتی دزفول نیاز به کار پژوهشی دارد

دزفول – ایرنا – رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول گفت: حفظ و تقویت جایگاه آواهای آیینی، سنتی و موسیقی اصیل دزفول نیاز به کار پژوهشی و علمی دارد.

عبدالحمید صادق جولا شنبه شب در حاشیه نشست پژوهشی "آیین سحر خوانی در ماه مبارک رمضان" در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: برگزاری نشست‌های تخصصی و پژوهش محور پیرامون آواهای آیینی و موسیقی سنتی دزفول هدف گذاری شده است.

وی با بیان اینکه دزفول دارای ظرفیت‌های غنی در عرصه موسیقی مقامی و آیینی است، گفت: "ثبت موسیقی مقامی دزفول به عنوان "موسیقی ۲۴ مقوم در سازمان ملی یونسکو نشان دهنده غنای تاریخی فرهنگی دزفول است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول افزود: ماه مبارک رمضان سرشار از آیین‌هایی است که ریشه در فرهنگ مذهبی دزفول دارد که از جمله آن‌ها انواع نغمه‌های دلنشین و به گوش آشنا و بسیار متنوع دراین حوزه است.

وی گفت: پیوند گسترده و دیرینه نغمه‌های فراموش نشدنی رمضان با آواهای دلنشین و شناخته شده موسیقی ردیف دستگاهی ایران از جمله مهمترین عناصر فرهنگی سازنده هویت و میراث فرهنگی ناملموس است.

صادق جولا، دزفول را شهر هنرمندان متعهد دانست و افزود: توسعه و آموزش رشته‌های فرهنگی و هنری در این شهرستان مورد تاکید است و در این زمینه نقش انجمن‌های فرهنگی و هنری برجسته است.

وی با اشاره به کتابت قرآن کریم به مناسبت ماه مبارک رمضان توسط اساتید و هنرمندان خوشنویسی دزفول ادامه داد: مراسم کتابت قرآن کریم با نام "بوی بهشت" به مناسبت ماه مبارک رمضان برگزار شد که با استقبال اساتید و هنرمندان خوشنویسی دزفول مواجه شد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول بیان کرد: بیش از ۷۰ نفر از اساتید و هنرمندان خوشنویس شهرستان آیات نورانی وحی و احادیث اهل بیت (ع) را کتابت و خوشنویسی کردند.

به گزارش ایرنا، نشست پژوهشی فرهنگ عامه(فلکلور) دزفول با موضوع آیین سحر خوانی درماه مبارک رمضان توسط استاد "عبدالکریم پاک سیرت" به همت موسسه استاد سید محمد علی امام و همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول برگزار گردید.

در این نشست تخصصی که با استقبال همشهریان و علاقمندان همراه بود استاد عبدالکریم پاک سیرت به معرفی آیین‌های مناجات خوانی در شهرستان‌ دزفول پرداخت و به اجرای زنده سحرخوانی پرداخت.

موسیقی "۲۴ مقومی دزفول " از قرن‌ها پیش به نام دزفول شهرت داشته است. موسیقی مقامی دزفول به عنوان "موسیقی ۲۴ مقوم" سال ۱۳۹۱ شمسی در سازمان ملی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

براساس مستندات مستدل و متقن و آثار و کتاب‌های ارزشمندی مانند کتاب دایره موسیقی ' ملاحسین خلیفه ' و وجود استادان برجسته و سرشناسی مانند ' سلطان الواعظین ' متخلص به حقیرو ' سلطان الذاکرین ' متخلص به محزون و ' ملاولی ذاکر صالحی ' و 'مرات ' فرزند فصیح و غیره، موسیقی ۲۴ مقومی دزفولی از قرن‌ها پیش به این نام شهرت داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha