۱۳ فروردین ۱۴۰۳، ۱:۴۵
کد خبر: 85431578
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آستان عبدالعظیم میزبان عاشقان علی ابن ابیطالب در شب قدر دوم

شهر ری - ایرنا - زائران و مجاوران حرم به همراه عاشقان اولین ستاره تابناک آسمان امامت و ولایت و معدن علم و عدالت حضرت علی ابن ابیطالب سیف الله در شب شهادت امیرالمومنین در آستان مقدس حضرت عبدلعظیم حسنی قران بر سر گرفتند و در کنار یتیمان در شب شهادت اولین مظلوه عالم گریستند.

به گزارش ایرنا ، مراسم معنوی شب قدر دوم ( شب بیست ویکم ماه رمضان )، با تلاوت قرآن کریم توسّط قاریان ممتاز و بین المللی آغاز و با قرائت دعای جوشن کبیر و مرثیه سرایی با نوای حاج امیر نعیمی ، حاج حمید رمضان پور در شب بیست و یکم و سخنرانی حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی سیدالکریم برگزار شد.

مراسم روحبخش و نورانی احیای شب شهادت مولای متقیان علی علیه السلام و شب بیستم ماه مبارک رمضان با حضور زائران این بارگاه ملکوتی در حرم مطهر حضرت سیدالکریم عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد.

آستان عبدالعظیم میزبان عاشقان علی ابن ابیطالب در شب قدر دوم

همزمان با دومین شب از شب های قدر، مراسم احیاء شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان با حضور عاشقان آل الله(ع) در آستان مقدس در حالی برگزار شد که صحن ها و رواق ها مملو از حضور عاشقانی بود که با ذکر الهی العفو و اشک دیده با خدای خویش راز و نیاز می کردند.

شهادت امام علی(ع)، از رویدادهای قرن اول قمری است که تأثیرات زیادی بر وضعیت شیعیان داشت. شهادت علی(ع) سبب آغاز قتل و آزار شیعیان و موجب فروپاشی سپاهیان امام علی(ع) گشت.

گروهی از خوارج پس از مراسم حج جمع شدند و از شرایط مسلمانان گلایه داشتند. ابن‌ملجم تعهد کرد که علی(ع) را بکشد. امام علی(ع) در شب نوزده رمضان میهمان دخترش ام‌کلثوم بود. او پیش از اذان صبح به مسجد رفت. افراد خوابیده در مسجد، از جمله ابن‌ملجم را برای نماز بیدار کرد و در محراب به نماز ایستاد.

آستان عبدالعظیم میزبان عاشقان علی ابن ابیطالب در شب قدر دوم

ابن‌ملجم در زمان سجده یا بلندشدن از سجده، ضربه‌ای با شمشیر به سرِ امام زد. امام را به خانه بردند و طبیب ماهری به نام اَثیر بن عمرو امام را معاینه کرد. اثیر از تابعان بود و پس از اینکه دریافت ضربه به مغز رسیده، به امام گفت که وصیت کند؛ زیرا زمان زیادی زنده نخواهد ماند. امام پیش از شهادت دفعات طولانی از هوش می‌رفت. نماز خود را نشسته می‌خواند و وصیت‌هایی خطاب به فرزندانش داشت.

امام علی(ع) توسط امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، محمد حنفیه و عبدالله بن جعفر غسل داده شد. امام حسن(ع) بر جنازه امام نماز میت خواند. علی(ع) را شبانه دفن کردند. محل دفن امام علی(ع) برای جلوگیری از نبش‌قبر توسط خوارج و دشمنی بنی‌امیه پنهان بود تا اینکه امام صادق(ع) در زمان حکومت بنی‌عباس محل قبر را برای همگان آشکار کرد.

مراسم معنوی شب های قدر، با تلاوت قرآن کریم توسّط قاریان ممتاز و بین المللی آغاز و با قرائت دعای جوشن کبیر و مرثیه سرایی با نوای حاج حسن شالبافان در شب بیست و سوم ادامه خواهد یافت.

آستان عبدالعظیم میزبان عاشقان علی ابن ابیطالب در شب قدر دوم

عاشقان و دلسوختگان در مساجد حسینیه ها ، اماکن مقدسه و آستانهای متبرک با حضور عاشقان و روزه داران برگزار شد.

بقعه امام زاده عبدالله

ابو عبدالله حسین بن عبدالله ابیض بن عباس بن عبدالله الشهید بن الحسن الافطس بن علی الاصغر بن الامام علی بن الحسین زین العابدین علیهما السّلام .آن حضرت در شهر قم دیده به جهان گشود و به ری درسال ۳۱۹ ه .ق .دیده از جهان فرو بست و به جهت سیمای سفید و نورانی که داشت به ابیض معروف بود .از نظر قدمت هسته اولیه بقعه متعلق به دوره صفویه (حدود۵۰۰سال پیش ) و بنای فعلی را در دوره قاحار ساخته اند .

بقعه ابن بابویه شیخ صدوق

محمد بن علی بن حسین بابویه قمی مشهور به شیخ صدوق در بین سال های ۳۰۶تا ۳۰۷ ه.ق در قم دیده به جهان گشود و در سال ۳۸۱ ه.ق در شهرری دیده از جهان فرو بست .ابن بابویه از علما و محدثین به نام شیعه است و بخاطر صدق در گفتارش به صدوق نیز معروفیت دارد .وی دارای آثار ارزنده ای در فقه و حدیث است از جمله کتاب معروف «من لایحضره الفقیه »که جزو کتب اربعه شیعه است .بنای بقعه به صورت هشت ضلعی بر روی سکویی بلند ساخته شده و از نظر قدمت متعلق به دوره قاجاراست .

بقعه امام زاده هادی

کمی بالاتر از بقعه ابن بابویه ،بقعه امام زاده هادی واقع است .این بقعه مدفن امامزاده هادی و خواهرش حضرت زینب از نوادگان امام هفتم است .از نظر قدمت هسته اولیه بقعه متعلق به دوره صفویه (حدود ۵۰۰سال پیش ) و به نام مسجد ما شا ء الله معروف است .

بقعه بی بی شهر بانو

به مساحت تقریبی یک کیلومتر و نیمی شمال امین آباد بر فراز صخره ای کوهستانی بقعه بی بی شهربانو منتسب به دختر یزدگردسوم آخرین پادشاه ساسانی دارای ساختاری متشکل از لاشه سنگ و گچ و از نظر قدمت متعلق به دوره آل بویه (حدود ۱۱۰۰سال پیش ) است

بقعه امام زاده ابوالحسن

در سه کیلومتری غرب شهر ری (شمال بیمارستان هفت تیر ) در روستای آب اندرمان بقعه ابوالحسن علی بن حسین بن عیسی بن محمد بن علی العریضی بن جعفر صادق علیهماالسّلام واقع است .بنای بقعه از نظر قدمت متعلق به دوره قاجار است .

بقعه جوانمرد قصاب

در جانب شرق محله جوانمرد قصاب ،بقعه جوانمرد قصاب منتسب به یکی از یاران حضرت علی علیهما السّلام واقع است .بنای بقعه از نظر قدمت متعلق به دوره قاجار است .

بقعه سه دختران

در مشرق بقعه حضرت عبدالعظیم علیه السّلام مدفن سه تن از دختران به نام های بانو کبری ،بانو خدیجه و بانو صغری منتسب به دختران حضرت موسی بن جعفر علیهماالسّلام واقع است .مجموعه آثار معماری بقاع از ابنیه متعلق به دوره قاجار است .

بقعه بی بی زبیده

در خیابان فدائیان اسلام نرسیده به پل سیمان بقعه بی بی زبیده منتسب به دختر امام حسین علیهما السّلام واقع است .بنای بقعه از نظر قدمت متعلق به دوره قاجار است .

بقعه امام زاده ابراهیم

در روستای آب اندرمان بقعه امام زاده ابراهیم منتسب به فرزند امام موسی بن جعفر علیهما السّلام بافاصله نه چندان زیادی از بقعه امام زاده ابوالحسن واقع است .بنای بقعه ازنظر قدمت متعلق به عصر حاضر است .

بقعه امام زاده ابراهیم و اسماعیل

بر فراز تپه ای نسبتاً مرتفع در روستای قلعه شیخ از توابع کهریزک بقعه امام زاده ابراهیم و اسماعیل واقع است . بنای بقعه از نظر قدمت متعلق به عصر حاضر است .

بقعه امام زاده شعیب

در روستای فیروز آباد بقعه امام زاده شعیب منتسب به فرزنده امام موسی کاظم علیهما السّلام واقع است .بنای بقعه از نظر قدمت متعلق به عصر حاضر است

بقعه امام زاده رقیه

در روستای تبایین (شکرآباد ) از توابع کهریزک بقعه امام زاده رقیه منتسب به فرزند امام موسی بن جعفر علیهما السّلام (خواهر امام زاده ابراهیم و اسماعیل ) واقع است .بنای بقعه از نظر قدمت متعلق به عصر حاضر است .

بقعه امام زاده علی وقاسم

در مشرق بقعه حضرت عبدالعظیم علیه السّلام و در جوار بقعه سه دختران مدفن دو تن از پسران به نام های علی و قاسم منتسب به نوادگان حضرت امام حسن علیهما السّلام واقع است .بنای بقعه از نظر قدمت متعلق به عصر قاجار است .

بقعه شیخ کلینی (ره)

در روستای کلین به فاصله سه کیلومتری از بخش فشافویه مقبره یعقوب بن اسحق کلینی پدر شیخ محمد کلینی (مؤلف کتاب اصول کافی ) واقع است .بنای بقعه دارای ساختاری متشکل از خشت ،گل و آجر با نمایی از آجر است و از نظر قدمت متعلق به عصر صفویه (حدود ۵۰۰سال پیش ) است .

بقعه امام زاده حمزه علیه السّلام

حمزِة بن موسی جعفر علیهما السّلام برادر حضرت امام رضا علیه السّلام است .بقعه امام زاده حمزه علیه السّلام در مجموعه آستانه حضرت عبدالعظیم علیه السّلام و روبروی مقبره آن حضرت است .

بقعه امام زاده طاهر علیه السّلام

طاهربن محمد بن حسن بن حسین بن عیسی بن یحیی بن حسین ذی الدمه بن زید الامام علی بن الحسین علیهما السّلام است .بنای فعلی بقعه از نظر قدمت متعلق به دوره قاجار است .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha