شب زنده‌داری مردم مراغه در سوگ شهادت امیرالمومنین(ع)

مراغه- ایرنا- مردم مراغه در شب شهادت امیرالمومنین (ع) و دومین شب قدر ماه مبارک رمضان، در ۱۶۰ مسجد و حسینیه این شهرستان از جمله در مسجد جامع به عزاداری و شب زنده‌داری پرداختند و «بک یا الله» سر دادند.   

به گزارش ایرنا نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه بامداد روز دوشنبه در آیین احیای شب قدر که در مسجد جامع این شهرستان برگزار شد، به یکی از احادیث نورانی پیامبر خاتم‌الانبیاء (ص) اشاره و بیان کرد: خداوند به حضرت موسی(ع) عصا، به حضرت ابراهیم(ع) سرد شدن آتش، به حضرت عیسی(ع) زنده کردن مردگان و به من هم علی ابن ابیطالب(ع) را مرحمت کرد.

شب زنده‌داری مردم مراغه در سوگ شهادت امیرالمومنین(ع)
شب زنده‌داری مردم مراغه

«آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی» همچنین به وجه تسمیه نام علی (ع) اشاره کرد و افزود: این نام قبل از تولد علی ابن ابیطالب در عربستان وجود نداشت و از سوی پروردگار انتخاب شد.

وی با بیان اینکه فرد دیگری به جز علی (ع) روی شانه‌های پیامبر اکرم (ص) قدم نگذاشت تا بت‌ها را بکشند، ادامه داد: برخی‌ها معتقدند که جایگاه علی ابن ابیطالب در بهشت بسیار والاست و بر همین اساس نام «علی» به این شخصیت معنوی و بزرگوار اطلاق می‌شود.

امام جمعه مراغه افزود: وجود نازنین آقا امام زمان (عج) و حضرت امیرالمومنین (ع) در بین امامان از بیشترین اسماء و القاب برخوردار هستند و مرحوم میرزا حسین نوری (۱۲۵۴-۱۳۲۰ق)، ملقب به محدث نوری و صاحب «مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل» در کتاب «نجم الثاقب» ۱۸۰ لقب برای امام زمان (عج) لیست کرده است.

«آیت‌الله پورمحمدی» با بیان اینکه برای مولی علی ابن ابیطالب (ع) ۳۰۶ لقب شمرده شده است، بیان کرد: از کنیه‌های آن بزرگوار «ابوتراب» بوده که به ‌معنای صاحب زمین است و از سوی پیامبر اکرم(ص) درباره علی (ع) به کار برده شد.

وی با تاکید بر اینکه علی ابن ابیطالب(ع) دارای تمام اوصاف کمال بود، اضافه کرد: امیرالمومنین (ع) در ایثار و فداکاری، شجاعت، علم و خدماتش به اسلام سرآمد است.

نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری به وقایع جنگ خندق هم اشاره و بیان کرد: «عمرو ابن عبدود» که از برترین جنگجویان قریش بود، در این جنگ حریف می‌طلبید و علی ابن ابیطالب(ع) پس از چندبار اعلام آمادگی، به وسیله پیامبر اکرم(ص) برای مبارزه بدرقه شد.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) در آن هنگام اینگونه بیان کرد که «تمام اسلام در برابر تمام کفر می‌ایستد» و سپس همراه با دیگر مسلمانان دست به دعا برداشتند و برای علی (ع) دعا کردند.

وی افزود: «عَمرو بن عَبدِوُدّ» در این جنگ آب دهان بر چهره علی (ع) انداخت و امیرالمومنین(ع) چند لحظه از جنگیدن دست کشید تا خشم خود را فرونشاند، و سپس عمرو را کشت تا عملش صرفا برای خداوند باشد نه از روی خشم.

امام جمعه مراغه به برخی از اعمال حسنه علی (ع) از جمله رسیدگی به نیازمندان و یتیمان هم اشاره و بیان کرد: وقتی فرق سرش در محراب عبادت شکافته شد، در حقیقت شمشیر کفر بر سر عدالت و اسلام فرود آمد.

آیت‌الله پورمحمدی به نقل از کتاب «مناقب آل ابیطالب» حکایت برخورد تند و اهانت‌آمیز یک زن با امام علی(ع) به عنوان رهبر جامعه اسلامی را در ادامه نقل کرد و افزود: «روزی امیرالمؤمنین (ع) زنی را دید که در خیابان مشک آبی به دوش دارد و به سختی آن را به سوی خانه می‌برد؛ آن حضرت به سمت زن رفت و مشک آب را گرفت و به خانه آن زن بُرد؛ وقتی بارش را به خانه رساند، آنگاه از حال زن پرسید.

زن که علی(ع) را نمی‌شناخت با تندی به امیرالمومنین(ع) که حاکم و خلیفه جامعه اسلامی بود، توهین کرد و گفت: علی بن ابی‌طالب(ع) شوهر مرا به جنگ نظامی فرستاد تا آنجا کشته شد و چند طفل یتیم برای من گذاشت؛ احتیاج مرا وادار کرده تا برای مردم کار کرده و زندگی خود و اطفالم را تأمین کنم.

امام علی (ع) از آنجا بازگشت؛ سپس زنبیلی پر از طعام برداشت و قصد خانه زن کرد؛ بعضی از یارانش به امام گفتند: بگذارید ما ببریم اما امام فرمود: کیست که بار مرا در قیامت بردارد؟

چون به در خانه زن رسید، زن پرسید: کیستی؟ فرمود: همان بنده خدا هستم که مشک آب را برای تو آوردم؛ در را باز کن، برای بچه‌هایت طعام آورده‌ام؛ زن گفت: خدا از تو راضی باشد و حساب من را در قیامت با علی بن ابیطالب روشن کند.

امام علی (ع) داخل شد، فرمود: من کسب ثواب را دوست دارم؛ می‌خواهی تو خمیر کن و نان بپز و من بچه‌ها را آرام کنم یا من خمیر کنم و تو آنها را آرام کنی؟

زن گفت: من به نان پختن آگاه‌تر هستم و شروع به خمیر گرفتن کرد؛ امام علی (ع) گوشت را آماده کرد و لقمه‌لقمه به دهان اطفال گذاشت و به هریک می‌فرمود: «علی را حلال کنید که در حق شما کوتاهی شده است.»

چون خمیر آماده شد، زن گفت: بنده خدا تنور را آتش کن؛ امام علی(ع) تنور را آتش کرد؛ وقتی حرارت شعله به چهره آن حضرت رسید، فرمود: بچش حرارت آتش را این سزای کسی است که در سایه حکومتش از زنان بیوه و اطفال یتیم بی‌خبر باشد.

در این میان زنی از زنان همسایه داخل خانه شد؛ او امیرالمومنین (ع) را شناخت و به زن صاحبخانه گفت: وای بر تو این کیست که برای تو تنور را آتش می‌کند؟

زن جواب داد: مردی است که به اطفال من رحم کرد؛ زن همسایه گفت: وای بر تو این بزرگ، علی بن ابیطالب، امیرالمومنین(ع) و خلیفه مسلمین است؛ آن زن چون امام علی (ع) را شناخت، پیش دوید و گفت: ای امیرمؤمنان از شرمندگی آتش گرفتم، مرا ببخشید.

امام علی (ع) فرمود: ای زن، این منم که در حق تو کوتاهی کرده‌ام و این منم که از تو شرمنده‌ام».

به گزارش ایرنا آیین‌های شب‌های پر فضیلت قدر در مراغه شامل تلاوت قرآن، جوشن کبیر، مداحی و مناجات، سخنرانی و «بک یا الله» از ساعت ۲۳ شب‌های دهم، دوازدهم و چهاردهم فروردین ماه جاری در ۱۶۰ نقطه شهرستان از جمله در مسجد جامع برگزار می‌شود.

مردم مراغه همچنین در شب شهادت امیرالمومنین، حضرت علی (ع) لباس سیاه بر تن کرده و در برخی از خیابان‌های این شهر عزاداری کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha