رهبر حزب مخالف دولت انگلیس خواستار توقف دائم جنگ در غزه شد

لندن – ایرنا – رهبر حزب کارگر انگلیس که طبق نتایج بیشتر نظرسنجی‌ها از بخت بالایی برای پیروزی در انتخابات سراسری آتی و تصاحب قدرت در این کشور برخوردار است، ضمن ابراز نگرانی نسبت به تشدید اوضاع انسانی در غزه و تداوم کشتار مردم مظلوم فلسطین، خواستار توقف دائم جنگ در این منطقه شد.

به گزارش ایرنا، کی‌یر استارمر طی سخنانی در اندیشکده کنکوردیا لندن «ترس و وحشت» حاکم بر مردم غزه را محکوم کرد و خواستار برقراری آتش‌بس فوری در این باریکه شد.

وی که در جمع گروهی از نمایندگان جامعه مسلمانان ساکن انگلیس سخن می‌گفت از سیاست رژیم صهیونیستی برای تحمیل گرسنگی در غزه انتقاد کرد و گفت که مردم ساکن این باریکه از روی اجبار روزه می‌گیرند و نه از روی انتخاب.

رهبر حزب کارگر عنوان کرد: «ما آگاه هستیم که مسلمانان غزه به جای لذت بردن از ماه رمضان، عزادار هستند؛ خانواده‌ها برای افطار غذا ندارد و میز آن‌ها خالی از عزیزانی است که در گذشته دور هم، روز خود را باز می‌کردند»

استارمر در سخنان خود توقف کامل خشونت‌ها در غزه، از جمله برقراری آتش بس فوری و «پایان دائمی درگیری ها» را خواستار شد و بر لزوم توقف کشتار «فلسطینی‌های بی‌گناه» تاکید کرد.

او همچنین درباره برنامه رژیم صهیونیستی برای حمله به شهر مرزی رفح هشدار داد و گفت: «اکنون کاملاً ضروری است که کمک‌های بشردوستانه به سرعت و بدون اختلال وارد غزه شود. نمی‌توان اجازه داد که حمله به رفح رخ دهد.»

ناظران معتقدند که این بزرگترین تغییر موضع در رویکرد حزب کارگر نسبت به تحولات فلسطین است. استارمر زمانی که رژیم صهیونیستی در واکنش به عملیات ۱۵ مهر ۱۴۰۲ نیروهای مقاومت فلسطین (طوفان الاقصی) آب و برق مردم غزه را قطع کرد، در سخنانی که با انتقادات گسترده‌ای از سوی اعضای مسلمان حزب کارگر و افکار عمومی انگلیس مواجه شد، ادعا کرد که تل‌آویو حق دارد، هرگونه اقدامی را برای دفاع از خود صورت دهد.

استارمر آبان ماه گذشته به نمایندگان این حزب دستور داده بود که از طرح درباره آتش‌بس فوری در غزه حمایت نکنند. در پی این رویداد شماری از اعضای دولت در سایه و شوراهای شهر استعفا دادند و فشارها برای تغییر موضع حزب کارگر، درقبال تحولات فلسطین افزایش یافت.

اسفند ماه گذشته استارمر در یک چرخش آشکار از ضرورت برقراری آتش‌بس فوری در غزه سخن به میان آورد و طرحی را در همین پیوند به پارلمان ارائه داد. ناظران معتقدند که سخنان اخیر وی نیز تغییر قابل توجهی در موضع حزب کارگر نسبت به تحولات فلسطین بشمار می‌رود و این مساله نشانگر انزوای رژیم صهیونیستی در فضای سیاسی انگلیس است.

به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی طی نزدیک به ۶ ماه گذشته، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته است. این رژیم تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد دوشنبه گذشته، قطعنامه ای را در حمایت از برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه تصویب کرد. در این قطعنامه از تمام طرف‌ها خواسته شده که به توقف فوری درگیری‌ها در ماه مبارک رمضان احترام بگذارند اما جنایات رژیم اشغالگر علیه مردم مظلوم فلسطین، باوجود تصویب این قطعنامه، کماکان ادامه دارد.

بر اساس گزارش‌ها، تاکنون افزون بر ۳۲ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۷۴ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha