روزه‌داری، کاهش سفرهای نوروزی و ورود حدود ۱۰ میلیون زائر به مشهدالرضا

مشهد- ایرنا- استانداری خراسان رضوی شمار مسافران ورودی به این استان را هشت رقمی اعلام کرده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد پایبندی هموطنان به روزه‌داری موجب کاهش سفرهای نوروزی در تعطیلات عید ۱۴۰۳ شده و چنانکه ذکر شده است حدود ۱۰ میلیون مسافر و زائر در طلیعه بهار به این کلانشهر مذهبی سفر کرده اند.

به گزارش ایرنا، ارائه آمار ورود روزانه زائر و مسافر به مشهد و اقامت مسافران در تعطیلات نوروزی شاخصه ای اصلی در میزان سفر هموطنان در فصل بهار به این کلانشهر مذهبی است.

مسوولان استان نیز تمام تلاش خود را برای میزبانی شایسته و ارائه خدمات مناسب و در شان زائران علی بن موسی الرضا(ع) به کار می گیرند و طبعا میزان مسافران در خدمت رسانی هر چه بهتر و تشریح عملکرد استان در این میزبانی حائز اهمیت است، همچنین شمار مسافران بر کسب و کارهای مرتبط با سفر در مشهد تاثیر مستقیم دارد لذا همیشه و همه ساله رسانه ها، مسوولان محلی و ملی و البته مردم مشهد و استان به موضوع مسافران و زائران نوروزی توجه ویژه ای دارند.

امسال ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی همه روزه آمار ورود مسافران را به تفکیک شیوه سفر و میزان اشغال اقامتگاه های رسمی و غیررسمی استان در قالب گزارشی مختصر ارائه می دهد اما این گزارش بدون ارائه ارقام مقایسه ای با مدت مشابه نوروز پارسال است که این، امکان رصد و هم‌سنجی سفرهای نوروزی امسال و پارسال را از رسانه ها می گیرد.

ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی دیروز دوشنبه اعلام کرد که ۹ میلیون و ۷۴۷ هزار و ۲۵۷ نفر از ۱۵ اسفند پارسال تا ۱۲ فروردین جاری به استان خراسان رضوی و مشهد سفر کرده‌اند که بیشتر آمار ورود مسافر به تعداد هشت میلیون و ۲۵۴ هزار و ۳۵۱ نفر (۸۳ درصد مسافران) با وسایل حمل و نقل شخصی به این استان صورت گرفته است.

هم‌چنین ۷۰۲ هزار و ۸۸ نفر (حدود هفت درصد) از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای مانند اتوبوس، ۵۰۶ هزار و ۴۱۶ نفر (پنج درصد) از طریق راه‌آهن، ۲۸۴ هزار و ۴۰۲ نفر از طریق فرودگاه به استان و مشهد سفر کرده اند.

بنا بر اعلام استانداری خراسان رضوی، در این مدت میانگین ضریب اشغال واحدهای اقامتی رسمی مشهد حدود ۶۰ درصد، واحدهای موقت ۵۵ درصد و واحدهای اضطراری ۳۰ درصد بوده است و این نشان می دهد که بخش قابل توجهی از اقامتگاه های موقت و اضطراری، که اتفاقا ارزان قیمت نیز هستند خالی مانده اند.

نگاهی به آمار یاد شده در سطور بالا حکایت از آن دارد که حدود ۹۰ درصد سفرها به مشهد و استان از طریق جاده، یعنی سفر با خودرو شخصی، ناوگان اتوبوسی و سواری کرایه صورت گرفته است.

روزه‌داری، کاهش سفرهای نوروزی و ورود ۱۰ میلیون زائر به مشهدالرضا

راهداری و پلیس راه کاهش سفرها به خراسان رضوی و مشهد را تایید کردند

رییس مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در گفت و گو با ایرنا از کاهش سفرهای نوروزی به این استان خبر داد.

یوسف بنی اسدی بیان داشت: ورود خودروها به این استان در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ در بازه زمانی ۲۴ اسفندماه تا هفتم فروردین ماه جاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال پنج درصد کاهش داشته است که نشان دهنده کاهش سفرهای نوروزی به خراسان رضوی است.

وی گفت: ۶۷۴ هزار خودرو از ۹ ورودی جاده ای استان شامل فاروج- قوچان، اسفراین- سبزوار، شاهرود - سبزوار، شاهرود- بردسکن، طبس- بردسکن، طبس- بجستان، قاین- گناباد، قاین - خواف و فردوس- گناباد وارد این استان شده اند که این رقم از کاهش پنج درصدی نسبت به نوروز پارسال حکایت دارد.

رییس مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی ادامه داد: مطابق آمار ترددشمارها در ۹ معبر یاد شده، در بازه زمانی ذکر شده ۶۴۴ هزار دستگاه انواع خودرو از خراسان رضوی خارج شده است که کاهش هشت درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد.

بنی اسدی همچنین گفت: ورود وسایل نقلیه به مشهد از ۲۴ اسفندماه تا هفتم فروردین ماه نیز چهار درصد کاهش داشته است اما خروج خودروها از مشهد ۲ درصد نسبت به نوروز پارسال افزایش داشته است.

پلیس راهور نیز با راهداری استان هم نظر است و رییس پلیس راه خراسان رضوی به ایرنا گفت: تردد خودروها در ورودی های استان در نوروز امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال هشت درصد کاهش یافته است.

سرهنگ حسین میش‌مست افزود: این میزان تردد مربوط به ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا صبح نهم فروردین ماه است.

پایبندی به روزه داری دلیل کاهش سفرها به مشهد

رییس مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در خصوص دلایل کاهش سفرهای نوروزی گفت: به نظر می رسد همزمانی لحظه تحویل سال نو و تعطیلات نوروزی با ماه مبارک رمضان و برگزار نشدن سخنرانی نوروزی رهبری در حرم مطهر رضوی، موجب شده است بسیاری از شهروندان برای گرفتن کامل روزه های خود، از سفر به این استان پرهیز کنند.

کاهش مسافران نوروزی به مشهد آنچنان موضوع غیرقابل تصوری نیست، باید توجه داشت بخش عمده مسافران مشهد مردم متدین و معتقد به اجرای مناسک مذهبی هستند و طبیعتا تمایلی ندارند برای انجام یک عمل مستحب مانند زیارت بارگاه منور رضوی، خود را از فضیلت روزه ماه مبارک رمضان محروم کنند.

روزه‌داری، کاهش سفرهای نوروزی و ورود ۱۰ میلیون زائر به مشهدالرضا

لغو سخنرانی نوروزی رهبری در مشهد

نکته جالب اینکه رهبر معظم انقلاب نیز امسال سفر مهم نوروزی خود به مشهد و سخنرانی خود در جمع زائران و مجاوران حرم منور رضوی در یکم فروردین ماه را لغو کردند.

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای ۲۵ اسفند پارسال اعلام کرد: "باتوجه به تقارن عید نوروز و اولین روز سال نو با ایام ماه مبارک رمضان، سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب اسلامی در روز اول فروردین، در حرم مطهر رضوی در مشهد برگزار نخواهد شد و این مراسم، روز چهارشنبه اول فروردین سال ۱۴۰۳، در حسینیه امام خمینی(ره) تهران و با حضور اقشار مختلف مردم انجام می‌شود".

"شایان ذکر است در سالهای ابتدایی دهه ۷۰ و مقارنه قبلی ماه مبارک رمضان با اولین روز سال و همچنین دوران همه‌گیری کرونا نیز سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم مطهر رضوی برگزار نشده بود".

تازمان ارسال این گزارش، ستاد خدمات سفر استانداری خراسان رضوی گزارشی از میزان افزایش یا کاهش سفرهای نوروزی به مشهد و خراسان رضوی ارائه نکرده است و تنها عدد ورود مسافر به این استان را براساس ورود تعداد خودرو، بیش از ۱۰ میلیون نفر اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید:

قطارهای نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافته است

بیش از ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی سفر کردند

۶۷۴ هزار خودرو وارد خراسان رضوی شد

تردد خودروها در ورودی های خراسان رضوی هشت درصد کاهش یافت

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha