۱۴ فروردین ۱۴۰۳، ۱۷:۱۹
کد خبرنگار: 945
کد خبر: 85432623
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واپسین شبی که بار سنگین گناهان از دوش برداشته می‌شود

تبریز- ایرنا- سومین شب قدر، واپسین و آخرین فرصت بندگان برای بازگشت به رحمت خدا است که درهای بخشش به روی بندگانش باز است شبی که خداوند، مهربان تر از همیشه دلش می‌خواهد بار سنگین گناهان بندگانش را از دوششان بردارد.

به گزارش ایرنا، چراغ مساجد، مصلی و امامزاده های شهر از میانه‌های شب تا دم دمای اذان صبح روشن است، امشب درهای توبه گشوده است و بندگان خدا فرصتی برای طلب استغفار دارند.

کودکان خردسال تا نوجوان، رنگ خاصی به این محفل بخشیده‌اند، مادری که کودکش را در یک دست گرفته و برایش لالایی می‌خواند و در دست دیگرش هم ذکر می‌گوید و دعای جوشن کبیر را زمزمه می‌کند.

حال معنوی در مسجد حاکم است، ۲ کودکی که به نظر می‌رسد دوقلو باشند، به همراه مادرشان دنبال کتاب نهج البلاغه هستند. این ۲ پسر اصرار دارند که باید حتما نهج البلاغه را پیدا کنند. به سراغشان می‌روم. وقتی جویای دلیل اصرارشان بر این موضوع می‌شوم، می‌گویند امشب شب شهادت امام (علی) است، می‌‎خواهیم حرف‌های امام را از زبان خودشان بخوانیم.

واپسین شبی که بار سنگین گناهان از دوش برداشته می‌شود

مهدی و علی ۱۲ سال دارند به گفته مادرشان، دومین سال است که برای احیای شب قدر به مسجد می‌آیند، وقتی از این ۲ پسر درباره شب قدر می‌پرسم، علی که سروزبان بیشتری دارد، زودتر جواب می‌دهد« امشب شب قدر است، شب شهادت امام(ع) هم است، شبی که قرآن نازل شده و ما این شب رو احیا نگه می‌داریم و دعای جوشن کبیر می‌خوانیم.»

مهدی هم نمی‌خواهد از غافله جا بماند بنابراین او نیز حرف برادرش را ادامه می‌دهد «شب قدر در واقع سه شب در هر سال است که ما این سه شب رو احیا نگه می‌داریم. یعنی تا نزدیکی‌های صبح دعا، قرآن و نماز می‌خوانیم و درخواست‌هایمان را از خدا می‌خواهیم.»

وقتی از آن‌ها می‌پرسم که آیا حاجتی برای امشب دارند که از خدا بخواهند، بی درنگ می‌گویند« می‌خواهیم خدا، همه ظالمان را نابود کند و دنیا از دست آن‌ها پاک شود. همه جهان به خصوص بچه‌های غزه و در کنارش خانواده ما نیز سالم و سلامت باشند، ظهور امام زمان(عج) را هم از خدا می‌خواهیم .»

می‌پرسم اگر امام زمان(عج) زودتر ظهور کند چه می‌شود؟ که علی جواب می‌دهد: «اگر ایشان بیایند، در کنارشان عدالت و دانایی هم به جهان می‌آید و دنیا از همه ظلم و ستم پاک می‌شود.»

الهه اباذری، مادر این ۲ فرزند است که پس از صحبت فرزندانش، ادامه می‌دهد« شب قدر، شبی است که آرزوهایمان را از خدا می‌خواهیم، امشب خدا، بندگان پشیمان از گناه خود را می‌بخشد، عبادت‌ها در این شب مورد قبول واقع می‌شود، روحمان جلا پیدا می کند چون شب قدر، شب استغفار است.

وی می‌گوید: دومین سال است که پسرانم را به محفل شب قدر می‌آورم ، خودشان هم علاقه زیادی دارند.

کمی آن سوتر، زنی میانسالی غرق در تلاوت قرآن کریم است، عینک بر چشم زده، چادرش را بر سر کشیده و در گوشه‌ای نشسته و با خدایش خلوت کرده است، به سوی او می‌روم.

خانم نصرتی حدود ۶۰ سال دارد، می‌پرسم که مادر، چند سال است که به مراسم احیا می‌آیید؟ جواب می‌دهد« از وقتی که یادم می‌آید، اوایل که بچه بودم، شب‌های قدر با مادرم به مسجد می‌آمدیم، بعد از مادرم هم هر سال خودم می‌آیم. شب قدر، شب بسیار خاصی است که حتی خود خدا می‌فرماید ارزش آن بالاتر از هزار ماه است، فرشتگان در این شب تا صبح گرد بندگان می‌آیند، شب شلوغی است. شلوغ از این بابت که فرشتگان مشغول نوشتن دعاهای بندگان هستند تا آنها را به دست پروردگار عالم برسانند.»

واپسین شبی که بار سنگین گناهان از دوش برداشته می‌شود

وی می‌افزاید: ما چشم بصیرت نداریم که فرشتگان را ببینیم اما آن‌ها به مومنان سلام می‌دهند و واسطه می‌شوند تا خدا چشم داشت هرچند کوچکی به بندگانش داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا حاجتی برای امشب دارد، می‌گوید: انشاءالله ظهور امام زمان(عج) نزدیک است، نابودی ظالمانی که در غزه هستند و دشمنانی که چشم دیدن مسلمانان را ندارند می‌خواهم. کسانی که با اسلام دشمن هستند و به آن ضربه می‌زنند باید نابود شوند.

خانم نصرتی با توصیه‌ای به جوانان در این شب‌های قدر ادامه می‌دهد: با حرف نمی‌توان جوانان امروز را پای مسیر خدایی آورد. من و هرکس دیگری باید با عمل خود به آن‌ها ثابت کنیم که راه درست کجاست. جوانان امروز به عملکرد پدر و مادر و سایر بزرگسالان نگاه می‌کنند. اگر عمل و حرف یک فردی که مدعی دین داری است، متفاوت باشد، قطعا نتیجه عکسی برای جذب جوانان خواهد داشت.

وی می‌افزاید: تا زمانی که خود را نشناخته‌ایم، نمی‌توانیم خدا را بشناسیم. تا زمانی که خود را اصلاح نکرده‌ایم نمی‌توانیم انتظار اصلاح از بقیه را داشته باشیم، اولین کار، اصلاح خودمان است تا حرف و عملمان یکی باشد وگرنه فقط در حد حرف خواهد بود. ضمنا باید هر حرفی که گفته می‌شود و یا توصیه‌ای که داریم با ملایمت و روی خوش باشد. حتی خداوند متعال نیز در خصوص این برخورد ملایم به موسی(ع) گفته بود که وقتی نزد فرعون رفت، با نرمی و ملایمت صحبت کند.

می‌پرسم، مادر امشب چه آرزویی داشته باشیم، با صراحت می‌گوید: باید در این شب، عاقبت به خیری و عافیت از خدا بخواهیم. عافیت خیلی مهم است. حتی در دنیای دیگر و در دوزخ هم باید از خدا، عافیت بطلبیم.

مدتی می‌گذرد و دعای جوشن کبیر آغاز می‌شود. ندای «الغوث الغوث» زینت بخش مسجد می‌شود، خانم جوانی کنارم نشسته است. در پایان هر آیه این دعا، دستانش را به سمت آسمان برده و از ته دل خدایش را صدا می‌زند. به سویش رو برگردانده و از حاجتی که در این شب دارد، می‌پرسم که جواب می‌دهد «خدا خیلی مهربان است. می‌دانم صدایم را می‌شنود. امشب خدا، دری برایمان گشوده تا به او متوسل شویم. حیف است از این فرصت استفاده نکنیم.

وی ادامه می‌دهد: خیلی از جوانان امروز هستند که به راحتی فرصت‌هایی که خدا برایشان قرار داده را نمی‌بینند و یا می‌بینند و به راحتی از آن می‌گذرند. می‌خواهم به آن‌ها بگویم که فقط با خدای خود باشند. متاسفانه عده ای ناآگاه خدا را آنچنان خشن و بی رحم می‌دانند که می‌ترسند دست به آسمان بلند کنند و دعا کنند، در حالی که خدا خودش می‌گوید، بنده‌ام نزد من آرام می‌گیرد. باید قدر این دری که خدا باز کرده را بدانیم.

وقتی محفل به بخش مناجات و قرآن بر سر گرفتن می‌رسد، سوی چراغ‌ها را کم می‌کنند تا خلوت با خدا تکمیل شود. هر کس در عالم خود، قرآن در دست گرفته و با خدایش خلوت می کند. اشک‌ها میهمان گونه‌ها می‌شود. به کلمه «خدایا العفو» که می‌رسند، بسیاری دیگر تاب نمی‌آورند و اشک‌هایشان تبدیل به هق هق می‌شود. دست خودشان نیست، دیگر دوش‌هایشان تاب تحمل گناهان را ندارد.

امشب، قرآن کریم و ۱۴ معصوم را در پیشگاه الهی واسطه قرار می‌دهند و خدا را با تمامی اسماء نیکش خطاب می‌کنند تا خدا به حق این شب‌های عزیز، استغفار بندگانش که به درگاهش رفته‌اند را مقبول سازد.

به گزارش ایرنا، مراسم احیای سومین شب از لیالی پرفیض قدر امشب با حضور مومنان روزه دار در مناطق مختلف آذربایجان شرقی برگزار می‌شود.

در شب ۲۳ ماه مبارک رمضان مردم مومن و خداجوی استان در مساجد، آستان امامزاده ها، حسینیه‌ها و تکایا با برگزاری مراسم احیاء، دعا و استغاثه از خدای بخشنده و مهربان، بهترین سرنوشت را طلب می‌کنند.

ستاد برگزاری نماز جمعه تبریز هم اعلام کرد: هیئت رزمندگان اسلام برنامه مخصوص احیاء شب ۲۳ ماه رمضان را در مصلای تبریز با مداحی حاج حسین عطایان اجرا خواهد کرد و سخنران این مراسم هم حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی عضو مجلس خبرگان رهبری خواهد بود.

زمان آغاز مراسم از ساعت ۲۳:۳۰ و پایان مراسم ۳:۰۰ بامداد خواهد بود و درهای مصلی هم از ساعت ۲۱:۳۰ به روی مردم گشوده خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha