کلید این زندان در دستان توست

مشهد- ایرنا- چشم دوخته به در، روزها و شب‌های متوالی را تنها انتظار می‌کشد تا شاید فرجی حاصل شده و دست یاری‌گر خیری، پلی بسازد که دوباره او را به خانه و خانواده اش برساند، تا باز بتواند دست نوازش بر سر فرزندانش کشیده و آنان را در آغوش بکشد. 

به گزارش ایرنا، آزادی زندانیان غیرعمد، اقدامی خیرخواهانه و باسابقه طولانی است که همه ساله در مناسبت‌های مختلف پویش‌هایی نیز برای جلب مشارکت‌های مردمی راه می افتد و پویش «مشهد مهربان» نیز در این راستا از نیمه ماه رمضان به همین منظور فعال شده است.

بر اساس آمار،‌ هم اکنون ۱۲ هزار و ۵۶۵ زندانی جرایم غیرعمد در کشور وجود دارند که از این جمع ۵۵۷ نفر زن و ۱۲ هزار و هشت نفر مرد هستند.

طبق آمار اعلامی ستاد دیه کشور، از آن میان ۱۱۵ نفر بدهکار دیه، ۱۰ هزار و ۱۷۰ نفر محکومیت‌های مالی، هزار و ۸۵۶ نفر بدهکاران مهریه و ۴۲۴ نفر بدهکار نفقه هستند که مجموع بدهی این افراد حدود ۱۵۰ هزار میلیارد ریال است.

زندانیان جرایم غیرعمد به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی و دیه، روز را در زندان به شب می رسانند و خانواده های آنها چشم امید خود را به دستان خیر و نیکوکاری دوخته اند که می تواند با یاری خود، گرمابخش کانون خانواده آنان شود.

کلید این زندان در دستان توست

پویش مشهد مهربان

پویش مشهد مهربان از سال ۱۴۰۰ با مشارکت شورای اجتماعی محلات با هدف آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد نیازمند راه‌اندازی شد و در نیمه ماه رمضان امسال همزمان با تولد امام حسن مجتبی (ع) سومین مرحله آن اجرایی شد.

به گفته شهردار مشهد، هرگاه مردم پای کار موضوعی آمده‌اند آن کار جز موفقیت سرانجامی نداشته است.

محمدرضا قلندر شریف افزود: مدیریت شهری تلاش می کند تا با بهره گیری از ظرفیت شورای اجتماعی محلات، زمینه آزادی تعدادی از زندانیان غیرعمد را توسط خود مردم فراهم کند.

وی ادامه داد: پویش مشهد مهربان که در ۲ سال گذشته با استقبال مردمی همراه بوده است، در هر سال دوبار برگزار می شود.

شهردار مشهد گفت: قبل از آغاز سال تحصیلی این پویش به منظور تامین هزینه تحصیل کودکان و نوجوانانی که به دلیل مشکلات مالی از درس خواندن بازمانده اند برگزار می‌شود و در ماه مبارک رمضان همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) نیز با هدف آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد اجرا می شود.

بیشتر بخوانید:

هزینه مجالس ترحیم زمینه ساز آزادی حدود ۴۰۰ زندانی در خراسان رضوی شد

۴۵ زندانی نیازمند از زندان مرکزی مشهد آزاد شدند

دانش‌آموزان دبیرستانی در مشهد یک زندانی نیازمند را آزاد کردند

کلید این زندان در دستان توست

پویش مشهد مهربانی با محوریت ۱۷۰ شورای اجتماعی محله

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سومین دوره پویش مشهد مهربان با هدف آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد، با محوریت ۱۷۰ شورای اجتماعی محلات مشهد از میلاد امام حسن مجتبی (ع) آغاز شده و تا ولادت امام رضا (ع) ادامه دارد.

شهروندان برای مشارکت در پویش مشهد مهربانی می توانند عدد (۱) را به سامانه ۱۰۰۰۱۰۸ پیامک کنندمهدی ابراهیمی افزود: میزان مشارکت مردم در این پویش در سال ۱۴۰۰، تعداد چهار هزار نفر، در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۰ هزار نفر و پارسال نیز بیش از ۲۲ هزار نفر بود که امیدواریم میزان مشارکت در سال جاری تا چند برابر افزایش یابد.

وی اضافه کرد: در این پویش شوراهای اجتماعی محلات با استفاده از ظرفیت مردمی، با برگزاری جلسات و دعوت از خیران و نیکوکاران، نسبت به اطلاع رسانی، تبیین ضرورت و اهمیت آزادسازی زندانیان، نقش تسهیل‌گری دارند.

ابراهیمی ادامه داد: شماره کارت یا حسابی حقوقی نیز از طرف مراکز نیکوکاری، خیریه ها یا مساجد محلات برای جمع آوری کمک‌های مردمی اعلام می‌شود.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد ادامه داد: شهروندان برای مشارکت در این پویش می توانند عدد (۱) را به سامانه ۱۰۰۰۱۰۸ نیز پیامک کنند.

ابراهیمی اظهار امیدواری کرد که با تلاش شورای محلات، میزان مشارکت مردمی افزایش یابد و دیگر شاهد ادامه حضور زندانیان بدهکار غیرعمد در زندان نباشیم.

بیشتر بخوانید:

۳۵ زندانی بدهکار در سبزوار، نیازمند یاری خیران هستند

تعداد زندانیان جرایم غیرعمد آزاد شده در تایباد خراسان رضوی افزایش یافت

کلید این زندان در دستان توست

آزادی ۲۳ زندانی با مشارکت پویش مشهد مهربانی

به گزارش ایرنا، مراکزی شامل ۱۱ زندان، یک کانون اصلاح و تربیت و نیز اردوگاه حرفه‌آموزی و کاردرمانی در خراسان رضوی زیر مدیریت اداره ‌کل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی این استان قرار دارند و طبق اعلام مسوولان قضایی خراسان رضوی، این استان با ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفر جمعیت، حدود ۱۷ هزار زندانی دارد.

اکنون حدود ۷۲۰ زندانی جرائم غیرعمد که در استان‌های استان خراسان رضوی حضور دارند رییس ستاد دیه خراسان رضوی نیز اعلام کرد: ۲۳ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد سال گذشته در جریان پویش مشهد مهربانی آزاد شده اند.

جواد غفاریان طوسی افزود: مبلغ بدهکاری این زندانیان حدود ۱۳۰ میلیارد ریال بود که حدود ۲۰ میلیارد ریال از این مبلغ مشمول بخشودگی شد، بیش از هشت میلیارد ریال در جریان اجرای پویش مشهد مهربان جمع آوری و بقیه توسط دیگر نهادها تامین شد.

رییس ستاد دیه خراسان رضوی اضافه کرد: اکنون حدود ۷۲۰ زندانی جرائم غیرعمد در استان خراسان رضوی محبوسند که حدود ۳۵۰ نفر از آنها واجد شرایط آزادی از زندان هستند و امیدواریم با کمک‌های مردمی، زمینه آزادی این افراد فراهم شود.

همچنین طبق اعلام اداره کل زندان‌های استان خراسان رضوی، همزمان با فرا رسیدن سال جدید و در ایام ماه برکت خدا، ۲۵ زندانی با بخشش کریمانه شاکیان پرونده و کمک های خداپسندانه خیران و ستاد دیه استان از زندان شهرستان های قوچان، سبزوار، تایباد و نیشابور آزاد شده و سال جدید به آغوش خانواده خود بازگشتند.

مشارکت مردمی، مهمترین سرمایه برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد است و امید است در سایه مشارکت خیران، عضو هیچ خانواده ای به دلیل بدهکاری و عدم تمکن مالی زندان نشین نماند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha