۱۸ فروردین ۱۴۰۳، ۹:۵۰
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85434481
T T
۱۶ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

صفر تا صد ماجرای مدیریت منطقه گردشگری سراب گیان نهاوند؛ از شایعات تا واقعیات

همدان- ایرنا- سراب گیان نهاوند منطقه ای بکر و دست نخورده با قدمت بالا یکی از جاذبه های طبیعی استان همدان است که نوروز امسال به دلیل مسدود شدن ورودی آن و سرگردانی گردشگران کانون داغ شایعات شد.

به گزارش ایرنا، سراب گیان در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر نهاوند و ۲ کیلومتری تپه باستانی گیان قرار گرفته ‌و دارای آبشاری مفرح، چشم نواز و درختان چنار کهن و جنگلی زیبا و طبیعتی دل نواز است.

سراب گیان منطقه بسیار زیبا و دیدنی است و به دلیل زیبایی‌های منطقه به سراب جان یا سراب گیان شهرت یافته است.

این منطقه بکر و طبیعی زیبا که در جنوب استان همدان قرار گرفته است، با جاده باریکی به نهاوند وصل می‌شود که در دو سوی آن بقایای ۲۰۰ هکتاری جنگل‌های قدیم و کهن سال زاگرس چشم‌انداز و تابلو فوق العاده زیبایی از کوه، جنگل و دشت‌های وسیع و خرم ضلع غربی جاده را به نمایش گذاشته است.

در انتهای این جاده به سه تپه سرسبز نه چندان مرتفع روبرو می‌شویم که آن‌ها را باید از پدیده‌های جذاب و شگفت انگیز طبیعت دانست.

این منطقه دارای جنگلی طبیعی به وسعت بیش از ۱۴۰۰ هکتار است که در آن گونه‌های درختی قطور شامل درختان کهنسال بلوط، چنار، زالزالک، گردو، بید، زبان گنجشک، گوجه وحشی، داغداغان، آلوچه، مو، انجیر، ون، گلابی، نبهو و پادامک وحشی دیده می‌شود.

صرف ۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد امکانات زیرساختی در سراب گیان

سال ۱۴۰۱ پس از کشمکش‌های فراوان، مدیریت سراب گیان به سازمان همیاری شهرداری‌های استان همدان سپرده شد تا این نهاد دولتی با نظارت استانداری همدان در راستای احیا و تبدیل آن به منطقه گردشگری اقدام کند.

پیش از این مدیریت حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری از اراضی جنگلی منطقه گیان در شهرستان نهاوند با امضای تفاهم‌نامه‌ای از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان به شهرداری این شهر (گیان) واگذار شده بود.

تفاهم نامه‌ای که بهمن ماه ۱۴۰۰ منعقد شد اما در نهایت مدیریت این منطقه به سازمان همیاری و شهرداری‌های استان سپرده شد.

مردم شهر گیان ابتدا تصور می‌کردند که این سراب به بخش خصوصی واگذار شده و بر این اساس اعتراض‌هایی را نیز به مسوولان بخشداری و فرمانداری نهاوند داشتند اما نشست‌هایی که ضرغام احمدوند فرماندار نهاوند با آنان داشت، شفاف‌سازی لازم مبنی بر سپردن مدیریت سراب به نهاد دولتی زیرمجموعه استانداری صورت گرفت تا آتش اختلافات فروکش کند.

مردم منطقه شهر گیان ابتدا تصور می‌کردند این سراب به بخش خصوصی واگذار شده و بر این اساس اعتراض‌هایی را نیز به مسوولان بخشداری و فرمانداری نهاوند داشتند اما نشست‌هایی که ضرغام احمدوند فرماندار نهاوند با آن‌ها داشت، شفاف‌سازی لازم مبنی بر سپردن مدیریت سراب به نهاد دولتی زیرمجموعه استانداری صورت گرفت تا آتش اختلافات فروکش کند.با این حال مسوولان شهر گیان نیز انتظار دارند اکنون که مدیریت سراب به سازمان همیاری شهرداری‌های استان همدان سپرده شده، نسبت به تبدیل آن به قطب گردشگری منطقه اقدام شود که البته گام های خوبی نیز تاکنون در این راستا برداشته شده است با این حال تا رسیدن به نقطه مطلوب در سراب گیان هنوز جای کار باقی است و تحقق این مهم نیازمند همدلی و همکاری اهالی و مسوولان گیان و نهاوند است.

سازمان همیاری و شهرداری‌های همدان نیز از ابتدای سال قبل ضمن ساماندهی اولیه در امور اداره و نظارت بر سراب گیان، عملیات تجهیز و فضاسازی متناسب با نیاز گردشگر را در این منطقه کلید زد.

سازمان همیاری و شهرداری‌های استان همدان در این سراب علاوه بر نصب دوربین‌های نظارتی، نسبت به ساماندهی مسیر ورودی، امکانات زیرساختی، تجهیز سرویس‌های بهداشتی، ایجاد سیستم اطفا حریق، امداد و نجات، پاکسازی زباله، ایجاد غرفه محصولات صنایع دستی و خدمات رفاهی و گردشگری با صرف ۷۰ میلیارد ریال اعتبار، اقدام کرده است.

دوم فروردین ماه امسال ورودی سراب گیان بدون اطلاع‌رسانی و در اوج سفرهای نوروزی و بازدید گردشگران مسدود شد تا این اتفاق منجر به سرگردانی مسافران نوروزی شود اما هم اکنون این مشکل حل شده و گردشگران می‌توانند از امکانات این مجموعه استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان همدان با اشاره به اختصاص اعتبار مالی مناسب برای مرمت، بازسازی و نوسازی فضای گردشگری این منطقه،گفت: در این راستا امسال ۶۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

کاشت بیش از ۱۰۰ هزار بذر و نهال در سراب گیان

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان همدان با بیان اینکه در کنار تقویت زیرساخت ها در این منطقه گردشگری در پی حفظ و تقویت فضای سبز آن نیز هستیم،اظهار کرد: سال گذشته ۱۰۰ هزار بذر و اصله نهال و نیز پنج هزار درخت به وسعت ۱۵۰ هکتار در منطقه گردشگری سراب نهاوند کاشته شد.

حاجیان افزود: این گونه‌ها از نوع بلوط و سایر درختان جنگلی بود که با هماهنگی و نظارت اداره کل منابع طبیعی استان همدان کاشته شد.

وی با اشاره به عملیات ساخت و طراحی سردرب سراب گیان، اظهار کرد: این پروژه ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و به زودی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی، مرمت و لکه‌گیری آسفالت، بازسازی ۱۲ کلبه سنگی، بازسازی ساختمان سرجنگلبانی، نصب دوربین پلاک خوان و پایش تصویری، اشتغالزایی مستقیم ۱۶ نفر و غیر مستقیم یکصد نفر و ایجاد هشت چشمه سرویس بهداشتی پیش ساخته را از دیگر اقدام‌های انجام شده طی سال گذشته در این منطقه عنوان کرد.

حاجیان از دادستان نهاوند، امام جمعه شهر گیان، بخشدار، عوامل انتظامی و نیز فرماندار شهرستان نهاوند در همکاری لازم برای احیا و ساماندهی منطقه گردشگری سراب گیان قدردانی کرد.

رهاورد:

با فعالیت های عمرانی و زیرساختی سازمان همیاری شهرداری های استان همدان در سراب گیان امکانات رفاهی لازم برای گردشگران در این مجموعه فراهم خواهد شد و به تدریج این منطقه زیبا به یکی از کانون های جذب گردشگر در همدان و سطح منطقه تبدیل می شود که این مهم رونق اقتصادی شهر گیان و نهاوند و اشتغالزایی برای جوانان این دیار را بدنبال خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha