استاندار: رفع موانع فعالان اقتصادی از اولویت‌های خراسان جنوبی است

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از مهمترین رویکردهای مهم با توجه به شعار سال، رفع موانع پیش روی فعالان اقتصادی در استان است تا شاهد نقش آفرینی بخش خصوصی در این زمینه باشیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت روز شنبه در نخستین نشست شورای اداری استان در سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: برای شکوفایی اقتصادی نیاز است که همه چرخ دنده‌های بزرگ و کوچک را به‌کار اندازیم و از ابتکارهای مردمی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه مردم در حوزه‌های مختلف باید نقش‌آفرینی کنند ادامه داد: هر جا دولت زمینه را فراهم کرده و مردم در صحنه بودند توفیقات بیشتری حاصل شده است.

استاندار خراسان جنوبی بر شناسایی افراد خلاق در عرصه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: برخی از فعالان اقتصادی با تجربه و ریسک‌پذیری بالا پای کار هستند لذا از این ظرفیت‌ها باید استفاده شود.

وی با بیان اینکه استفاده از نیروهای جوان انقلابی، تحصیل کرده و با انگیزه لازمه شکوفایی اقتصاد است افزود: یکی از اهداف مهم در سال جاری اتمام کارهای نیمه تمام است و باید عقب ماندگی‌هایی که به ارث رسیده نیز جبران شود لذا توجه به همه حوزه‌ها اهمیت داشته اما زنجیره تولید در حوزه معدن باید تکمیل شود.

قناعت با اشاره به ضرورت پیوست رسانه‌ای و فرهنگی در اقدامات دولت گفت: برای همه کارهای انجام شده از سوی دولت سیزدهم باید پیوست رسانه‌ای تهیه کرد تا خدمات در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها به اطلاع مردم برسد.

وی یادآور شد: اقتصاد، معیشت، مسایل فرهنگی و رسانه ای مهمترین ضعف بوده لذا بدون اینکه فردی مطرح شود باید مسائل را طوری اطلاع‌رسانی کرد تا امتیاز آن به نظام و دولت برسد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: ایجاد و ارتقای روحیه امید در مردم از دیگر موضوعات مهم دولت سیزدهم است که با بیان موفقیت‌ها محقق می‌شود.

بیانات رهبری نقشه راه است

وی سخنان اخیر مقام معظم رهبری را نقشه راه و اولویت‌های کاری در سال جدید اعلام کرد و گفت: سالی که پشت سر گذاشتیم شاهد اتفاقات تلخ و شیرین بودیم که حضور مردم در صحنه‌های مختلف از جمله راهپیمایی‌ها و انتخابات جزو اتفاقات خوب بود.

قناعت ضمن قدردانی از دست اندرکاران انتخابات در استان ادامه داد: سال گذشته که مهار تورم و رشد تولید بود ارزیابی‌هایی در مورد تحقق شعار سال صورت گرفته که بنا به فرموده مقام معظم رهبری انجام گرفتن کارها و وقوع پیشرفت‌هایی در هر ۲ بخش شعار انجام شده اما با نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی عنوان کرد: کارهای متراکم فراوان را در سطح کشور شاهد بودیم لذا ریل‌گذاری زیادی در حال انجام شدن است پس کار تعطیل نیست و با سرعت پیش می‌رود.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه ادامه امور با سرعت بیشتر از مطالبات رهبری است گفت: توقع نیست در یک سال به نقطه مطلوب برسیم اما آنچه مهم است کارها نباید تعطیل و سرعت کاهش یابد لذا شتاب باید بیشتر شود.

وی با اشاره به سر فصل‌های فرمایشات مقام معظم رهبری ادامه داد: موضوع اقتصاد از مهمترین سرفصل‌هاست که مشکلات اقتصادی از نقاط ضعف ما محسوب می‌شود لذا دشمن توانسته در این سنگر پیشروی داشته باشد.

قناعت تاثیرگذاری اقتصاد در زندگی مردم را یادآور شد و گفت: در برخی کشورهای ثروتمند دنیا، بخشی از مردم وضع خوبی ندارند که دلیل آن بی‌توجهی به عدالت و تعالیم دینی است اما در کشور ایران به این موضوعات توجه می‌شود.

وی عنوان کرد: انتظار مردم این است که تصمیمات اقتصادی دولت در زندگی آنها اثر ملموس داشته باشد و باید در سال جاری این مسئله عملیاتی شود.

فعالیت‌های زیرساختی از بخش‌های شیرین اقتصاد است

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: یکی از واقعیت‌های تلخ، بی ثباتی بازار، گرانی‌ها، فاصله طبقاتی و تنزل ارزش پول ملی است که جریان‌های غیر انقلابی با نگاه لیبرالی در دولت‌های قبلی حوزه تصمیم گیری اقتصادی را در دست داشتند و باید پاسخگوی این مسئله باشند.

وی یادآور شد: اما بخش شیرین اقتصاد کشور فعالیت‌های وسیع زیرساختی است که نتایج آن در میان مدت دیده خواهد شد لذا به گفته رهبری دولت کنونی بسیاری از گره‌ها را باز می کند که نشان می‌دهد ایشان به دولت سیزدهم امید دارند.

قناعت با بیان اینکه شعار سال بخشی از راهبرد اساسی کشور است گفت: در خصوص این مسئله باید مطالبه‌گری عمومی شکل گیرد چون این شعار نقشه راه و هدف است.

وی افزود: انجام کارهای بزرگ در کشور مورد اشاره رهبری بوده لذا سه سال متوالی کشور رشد اقتصادی بالای چهار درصد را تجربه می کند در حالی که هشت سال دولت قبل کمتر از یک درصد بود.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: این در حالی است که اوایل استقرار دولت سیزدهم برخی رجال مدعی بودند تورم سه رقمی در راه است اما آمارها نشان داد که تورم نقطه به نقطه از ۵۵ درصد به ۳۵ درصد رسیده و تورم کل ۴۰ درصد است گرچه این عدد خوبی نیست و باید کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اهداف برنامه هفتم تک رقمی شدن تورم است تا گشایش مطلوب در زندگی مردم را شاهد باشیم گفت: طرح های عدالت محور در دولت سیزدهم شامل کالا برگ الکترونیکی، بیمه رایگان سلامت برای ۱۲ میلیون قشر کم درآمد، تکمیل و توسعه راه های روستایی، احداث باندهای دوم و رساندن گاز به روستاها بوده که از همین رو در یکی از روستاهای زیر ۱۰ خانوار شهرستان درمیان دولت و نظام برای گازرسانی هزینه کرده و این مسئله از اتفاقات خوب دولت سیزدهم است.

قناعت با اشاره به ساخت بیمارستان های متعدد در دولت سیزدهم ادامه داد: امسال ۹ هزار تخت جدید به مراکز بهداشتی و درمانی اضافه می شود و توسعه اینترنت از برنامه‌های دولت است.

وی با اشاره به احیای هفت هزار واحد تولیدی در سال گذشته گفت: از این تعداد ۲۶۷ واحد مربوط به استان خراسان جنوبی است.

تک رقمی شدن تورم مهمترین هدف برنامه هفتم

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: آبرسانی به پنج هزار روستا و آغاز ساخت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن، تکمیل ۱۴۰ هزار مسکن مهر، پرتاب ماهواره در فضا، وحدت مذاهب، قومیت‌ها و جناح های سیاسی از دیگر اقدامات دولت بوده است.

وی با تاکید بر لزوم دست یابی به اهداف برنامه هفتم افزود: مهمترین هدف این برنامه تک رقمی شدن تورم است که در حال حاضر ۳۵ درصد است.

قناعت یادآور شد: اصلاح ساختار بودجه نیز از دیگر اهداف برنامه هفتم بوده که باید با جدیت دنبال شود، همچنین تحول در نظام مالیاتی، تولید ۹۰ درصد کالاهای اساسی در کشور و افزایش بهره وری به ویژه در حوزه آب از اهداف برنامه هفتم است.

وی با اشاره به اینکه احداث راه آهن از پروژه های مهم استان بوده که بزرگترین طرح زیرساختی کشور محسوب می شود اضافه کرد: ۴۳۲ کیلومتر این پروژه بزرگ در ۱۵ قطعه مربوط به استان بوده که ۱۲ قطعه آن فعال شده است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: مقام معظم رهبری هم بر اجرای این طرح تاکید فراوان دارند لذا به عنوان یک پروژه فراملی با قوت دنبال می‌شود.

انتقال آب دریا به خراسان جنوبی تا سال ۱۴۰۴

وی ادامه داد: انتقال آب دریای عمان از دیگر طرح‌های زیرساختی استان است که تا پایان ۱۴۰۴ اجرایی و هر ۱۱ شهرستان استان از آن منتفع خواهد شد.

قناعت نهضت ملی مسکن را از دیگر طرح های زیربنایی دولت سیزدهم برشمرد و گفت: اجرای این طرح موجب شده در کنار هر شهر یک شهر کوچک ایجاد شود طوری که در هشت سال دولت قبلی فقط ۱۲ هکتار اراضی از حریم به محدوده شهرها الحاق شده بود اما در دولت سیزدهم پنج هزار هکتار وارد محدوده شده که نشان از حجم کار در حوزه ساخت مسکن دارد چرا که رونق اقتصادی و اشتغال را به همراه خواهد داشت.

وی یادآور شد: یکی از دغدغه‌های مردم و گروه‌های مرجع جلوگیری از خام فروشی بوده که ۲ سال اخیر هلدینگ‌های بزرگی به استان وارد شده و در حوزه فرآوری پای کار هستند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مهمترین برنامه های فرهنگی و هنری در سال جاری گفت: امسال جشنواره ملی سواد رسانه ای جایزه پروفسور معتمدنژاد برگزار خواهد شد و میزبان جشنواره مطبوعات شرق کشور بین هفت استان هستیم.

وی ادامه داد: جشنواره منطقه ای موسیقی مقامی، کنگره ملی ابن حسام خوسفی، طرح ملی تربیت ۳۱۳ قاری قرآن و تربیت ۷۰۰ کنشگر فرهنگی و رسانه ای از دیگر برنامه‌های فرهنگی سال جاری خواهد بود.

قناعت با بیان اینکه اقدامات مختلف اقتصادی و زیرساختی در دست اجرا امید را در دل مردم زنده می‌کند، بیان کرد: دولت تمام توان خود را برای تحقق این اقدامات مهم به کار گرفته است.

وی گفت: امیدواریم که سال جاری با همراهی و مشارکت خوب مردم شاهد رونق تولید و کاهش نرخ تورم در استان باشیم.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی استان همانند فرمانداران ارتباط خوب و تنگانگی با ائمه جمعه داشته باشند، افزود: ائمه جمعه پدران معنوی شهرها بوده پس باید با توجه به اینکه دفاتر ائمه جمعه محل رجوع مردم هستند، مدیران ارتباط خود را در سطح عالی و مطلوب با ائمه جمعه برقرار کنند.

وی با اشاره به اجرای مسطورا در خراسان جنوبی و اینکه زیربنای اجرا این طرح بر تاکیدات مقام معظم رهبری شکل گرفت، گفت: انتظار است که با توجه به تاکیدات رئیس جمهور، تمام نهادهای اجرایی فعالیت‌های اجرایی خودشان را با این طرح هماهنگ کنند و در این خصوص دستگاه‌ها برتر معرفی شوند.

تردد در جاده های خراسان جنوبی افزایش یافت

قناعت عنوان کرد: آمارها نشان می‌دهد که تردد وسایل نقلیه در محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی افزایش یافته به گونه‌ای که پنج میلیون و ۴۳۷ هزار تردد داشته‌ایم و نشان دهنده توجه به این استان است.

وی بیان کرد: همچنین تعداد اسکان در اقامتگاه‌های رسمی و غیر رسمی خراسان جنوبی بیش از ۶۵۰ هزار نفر بوده‌ و یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در طرح نوروزی امسال از جاذبه‌های گردشگری استان بازدید داشته‌اند.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در طرح نوروزی امسال تمامی دستگاه‌های متولی به صورت جدی پای کار بودند و خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی به خوبی و با سرعت بالا انجام گرفت.

وی با اشاره به اینکه در طرح نوروزی امسال استان به خوبی معرفی شد و شاهد کاهش تلفات و مجروحان تصادفات جاده‌ای بودیم، گفت: از ابتدای طرح نوروی امسال تاکنون ۱۴ نفر در تصادفات برون شهری و یک نفر در تصادفات درون شهری استان کشته شدند که تعداد کشته‌ها در هر ۲ حوزه نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۵ درصدی دارد.

قناعت با بیان اینکه خراسان جنوبی از ابتدای طرح نوروزی با مجروح شدن ۲۰۰ نفر در جاده‌ها، رتبه اول کشور را در کاهش مجروحان رانندگی کسب کرده‌ است، بیان کرد: در زمینه تصادفات درون شهری هم با ۱۳۸ نفر مجروح استان رتبه سوم کشوری از نظر کاهش تعداد مجروحان کسب کرده‌ است.

وی تصریح کرد: نصب سیاه چادر عشایری در ۳۹ نقطه استان در نقاط حادثه خیز خراسان جنوبی نقش موثری در کاهش تصادفات جاده‌ای داشته‌ است.

زمینه انتخابات باشکوه در اردیبهشت فراهم شود

استاندار خراسان جنوبی افزود: اردیبهشت امسال برگزاری انتخابات را در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف خواهیم داشت که انتظار است فرمانداران این شهرستان‌ها مانند گذشته پای کار باشند.

قناعت گفت: فرمانداران مانند گذشته زمینه انتخابات سالم، باشکوه و رقابتی را فراهم کنند تا نماینده این حوزه هم توسط مردم انتخاب شود.

وی با اشاره به افزایش حضور مردم در راهپیمایی روز قدس، گفت: مردم با بصیرت، انقلابی و ولایت مدار خراسان جنوبی در روز قدس امسال هم با حضور مثال‌زدنی خود در میدان دفاع از مردم مظلوم فلسطین سنگ تمام گذاشتند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف اردیبهشت ماه برگزار می‌شود که انتظار می‌رود همکاری دستگاه‌های اجرایی تداوم داشته باشد.

ناصر ناصری افزود: در انتخابات ۱۱ اسفند هیچ مشکلی در حوزه‌های انتخابیه نداشتیم و حضور پرشور و باشکوه مردم جای قدردانی دارد.

وی ضمن تقدیر از حضور پرشور مردم خراسان جنوبی در راهپیمایی روز قدس گفت: روز قدس خنثی کننده توطئه‌های دشمنان در خصوص مسئله فلسطین است و بزرگترین خروش ملت ایران در ۲ هزار نقطه کشور رخ داد که حرکت بین المللی علیه اسرائیل بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha