عالم دینی: آگاهی عمومی درباره فلسطین در روسیه در حال رشد است
آیین روز جهانی قدس در مسجد جامع مسکو

مسکو- ایرنا- رئیس مرکز اسلامی کشورمان در مسکو با اشاره به برگزاری آیین‌ها در حمایت از مردم فلسطین و نیز برپایی مراسم‌های روز جهانی قدس در مناطق مختلف روسیه گفت: آگاهی عمومی مردم روسیه اعم از مسلمانان و مسیحیان درباره موضوع فلسطین در حال رشد است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی بخت‌آور شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: حمایت دولت روسیه، آگاهی‌بخشی و روشنگری آن که با اتخاذ مواضع بسیار خوبی در حمایت از فلسطین و آرمان قدس همراه بوده است،‌ بستر مناسبی را برای معطوف شدن توجه‌ها به فلسطین فراهم کرده است.
رئیس مرکز اسلامی کشورمان در مسکو گفت: در ماه مبارک رمضان توجه مردم به مشکلات جهان اسلام بیشتر می‌شود و با توجه به وضعیت فاجعه انسانی در غزه، این موضوع امسال در مجالس و محافل مذهبی مسلمانان در روسیه بیش از گذشته در کانون توجه بود.

عالم دینی: آگاهی عمومی درباره فلسطین در روسیه در حال رشد است
در حاشیه آیین روز جهانی قدس در مسجد جامع مسکو

وی اظهار داشت: حضور گسترده مسلمانان همراه با سفیران کشورهای اسلامی در آیین روز جهانی قدس در مسجد جامع مسکو و نیز در مناطق دیگر روسیه، گویای آن است که اطلاعات روس‌زبان‌ها از مسائل فلسطین در حال گسترش است.

بخت‌آور خاطرنشان کرد:‌ در پایان این آیین، جمعیت گسترده‌ای از روس‌زبان‌ها از قومیت‌ها و ملیت‌های مختلف در دیدار با علمای دینی به ابراز احساسات خود نسبت به مردم فلسطین پرداختند و حمایت خود را از مردم غزه در برابر جنایات رژیم اشغالگر قدس اعلام کردند.

گذر جامعه روسیه از دسیسه علیه مسلمانان
این عالم دینی در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی گذر جامعه روسیه از پیامدهای حادثه تروریستی سالن تالار کروکوس در نزدیکی مسکو نیز گفت:‌ بانیان این جنایت،‌ توطئه خود را به گونه‌ای طراحی کرده بودند که میان اقوام مختلف مسلمان و نیز بین مسلمانان و غیرمسلمانان در روسیه اختلاف ایجاد کنند اما با آگاهی عمومی مردم روسیه از اهداف پشت پرده دست‌اندرکاران این عملیات تروریستی، آنها به هدف خود نرسیدند.
وی اظهار داشت: مردم روسیه پس از آگاهی بخش مسئولان به ویژه رئیس‌جمهوری این کشور درباره پشت پرده این حمله تروریستی، ابعاد مختلف موضوع را تشخیص دادند و یادآوری اینکه تروریسم، ملیت و قومیت نمی‌شناسد، سبب شد که عموم جامعه به درک درستی از ابعاد این فاجعه دست یابد.
بخت‌آور گفت: در پی این روشنگری‌ها و آگاهی‌رسانی‌ عمومی در جامعه روسیه اکنون بحث بر سر این نیست که عده‌ای مسلمان دست به این جنایت زده‌اند،‌ بلکه فهم عمومی این جامعه این است که این جنایت، دسیسه کشورهای غربی و به عبارت کامل‌تر،‌ همه کشورهایی است که می‌خواهند به استقلال روسیه آسیب وارد کنند.
وی ادامه داد: آگاهی جامعه روسیه از ابعاد حمله تروریستی، توطئه دشمنان این کشور در ایجاد اختلاف را ناکام کرد.

روند برگزاری آیین‌های مذهبی مرکز اسلامی مسکو

عالم دینی: آگاهی عمومی درباره فلسطین در روسیه در حال رشد است

رئیس مرکز اسلامی کشورمان در مسکو در بخش دیگری این گفت‌وگو درباره روند برگزاری آیین‌های مذهبی ماه مبارک رمضان در این مرکز فرهنگی دینی گفت: به دنبال حادثه تروریستی در تالار کروکوس،‌ تدابیر ویژه‌ای در مسکو برای افزایش امنیت اتخاذ شد،‌از آن جمله برخی آیین‌های دینی و غیردینی چند روز تعطیل بود و به جز این ایام، پس از هماهنگی مجموعه سفارت جمهوری اسلامی ایران و اتخاذ تمهیدات مناسب امنیتی و حفاظتی و همکاری پلیس روسیه، مجالس مذهبی مرکز اسلامی مسکو ویژه ماه مبارک رمضان ادامه یافت.
وی ادامه داد: پس از آن، جزء خوانی قرآن کریم، سخنرانی خطیبان، اقامه نماز جماعت و آیین افطار به طور مستمر در مرکز اسلامی مسکو ادامه یافته است.
بخت‌آور اظهار داشت: آیین‌های مرکز اسلامی مسکو در ماه رمضان با استقبال گسترده برگزار شد و به طور مشخص در شب‌های قدر بیش از یک هزار نفر در این آیین‌ها حضور یافتند.


جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ آیین روز جهانی قدس همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان با حضور برخی سفیران کشورهای اسلامی، شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و مذهبی و شمار زیادی از مسلمانان در مسجد جامع مسکو برگزار شد.
برگزاری کنفرانس روز جهانی قدس؛ تأثیرات طوفان الاقصی بر شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی -نقش روسیه در حمایت از فلسطین به میزبانی مرکز اورشلیم در مسکو از دیگر برنامه‌های ویژه این روز بود.
شامگاه جمعه ۱۷ فروردین‌ماه نیز شب ایران در خیمه رمضان مسکو که به ابتکار اداره دینی مسلمانان روسیه برپا شده است، با نگاهی ویژه به تحولات غزه و کشتار مردم بیگناه فلسطین توسط رژیم صهیونیستی برگزار شد.
همچنین طی فروردین‌ماه ۱۴۰۳ همزمان با ماه مبارک رمضان، آیین‌های جداگانه‌ای با شعار "افطار در قدس- مردم غزه را دریابید" از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد که معاون وزیر امور خارجه روسیه، رئیس شورای مفتیان و رئیس اداره مفتیات مرکزی این کشور و جمعی از سفیران کشورهای اسلامی درباره راهکارهای توقف خونریزی و کشتار اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین گفت و گو کردند.
علاوه بر این، جمعی از سفرای کشورهای اسلامی، شخصیت‌های سیاسی، اعضای جنبش‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد حامی آرمان رهایی قدس شریف از چنگال غاصبان صهیونیست عصر چهارشنبه در آستانه روز جهانی قدس مقابل سفارت فلسطین در مسکو تجمع برپا کردند.
همچنین جمعی از علما و اندیشمندان مسلمان شامگاه پنجشنبه در نشست "افطار در قدس، غزه را دریابید" به میزبانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو، از بی‌عملی برخی کشورهای اسلامی در قبال جنایت‌های رژیم‌ صهیونیستی و همچنین سیاست دوگانه مجامع بین‌المللی در قبال فلسطین انتقاد کردند.این نشست در آستانه روز جهانی قدس با حضور کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو، نفیع‌الله عشیرف رئیس اداره دینی بخش آسیایی روسیه، حجت الاسلام و المسلمین موصلی نماینده آیت‌الله سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق، مفتی انار رمضانوف رئیس اداره مفتیات مرکزی، معاونین اول مفتی آلبر کرگانوف رئیس مجمع دینی مسلمانان روسیه، مفتی سیدو فوزی رئیس اداره دینی مسلمانان اورال و برخی دیگر از روسای جمعیت‌ها و اندیشمندان شیعه و سنی مسکو برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha