روستاهای خراسان رضوی، استقرارگاه‌های بومی با دسترسی جهانی

مشهد- ایرنا- اهتمام دولت سیزدهم به گسترش اینترنت پرسرعت، دسترسی تقریبا کامل روستاهای خراسان رضوی را به این شبکه ارتباط جهانی به دنبال داشته است و امسال روستاییان این استان پوشش ۱۰۰ درصدی اینترنت در روستاهای بالای ۲۰ خانواری را جشن خواهند گرفت.

به گزارش ایرنا، دسترسی به اینترنت پرسرعت یکی از معیارهای توسعه و پایداری ساکنان در مناطق روستایی است که دولت سیزدهم از همان روزهای آغازین فعالیت خود بدان اهتمام ویژه ای داشته است و توجه به این مناطق را از اولویت های اصلی خود قرار داده است.

باتوجه به نگاه خاص دولت سیزدهم به موضوع محرومیت زدایی، از همان ابتدا توجه جدی به مشکلات و کاستی های مناطق روستایی را در دستور کار قرار داد به طوری که در سند تحول دولت مردمی نیز، که اسفند سال گذشته از سوی رییس جمهور به استانداری های کشور ابلاغ شد، بر رفع مشکلات روستاها تاکید ویژه ای شده بود.

روستاها به عنوان نخستین شبکه هویتی یکی از مهمترین کانون های اقتصادی، تولیدی و فرهنگی کشور محسوب می شوند و دولت مردمی در راستای توجه به چالش ها و بررسی و تامین زیرساختهای آن، در هر سفر استانی، نمایندگانی از هیات دولت را اعزام کرده است تا از نزدیک در جریان آخرین وضعیت این مناطق قرار گیرند.

دسترسی به اینترنت نیز، امروزه یکی از نیازهای اولیه افراد به منظور همسو شدن با فناوری های روز، به عنوان یکی از شاخصه های مهم توسعه اقتصادی در مناطق روستایی به شمار می رود، به نحوی که برای پیشبرد و ارتقای سطح کیفی زندگی در این مناطق توجه به آن بسیار حائز اهمیت است و در کنار تامین زیرساخت های جاده، آموزش و درمان، این موضوع نیز جایگاهی ویژه دارد.

از این رو دولت سیزدهم گام بلندی را برای ارتقای اینترنت روستاها برداشته است. به طوری که وزارت فناوری و ارتباطات، پایان بهمن ماه ۱۴۰۳ را به عنوان زمان پوشش کامل روستاهای بالای ۲۰ خانواری کشور به وسیله اینترنت پرسرعت مشخص کرده است و تمام دستگاه های مربوطه را مامور به اجرایی کردن این هدف کرده است.

در این میان خراسان رضوی با وجود ۲ هزار ۵۹۶ روستای بالای ۲۰ خانوار و جمعیت بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفری روستاییان، که حدود ۲۷ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهد، رتبه نخست کشور را از نظر جمعیت روستایی نسبت به کل جمعیت دارد و موضوع ایجاد و اتمام شبکه اینترنت آن بسیار مهم و قابل توجه است.

روستاهای خراسان رضوی، استقرارگاه‌های بومی با دسترسی جهانی

پوشش ۹۷ درصدی اینترنت پرسرعت در روستاهای خراسان رضوی

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: سال گذشته ۱۰۱ روستای استان زیر پوشش خدمات اینترنت و شبکه ملی قرار گرفته اند که در مجموع پوشش اینترنت را در روستای این استان به ۹۷ درصد رساند.

علی دلگیر ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم ۲۵۳ روستای بالای ۲۰ خانواری استان زیر پوشش اینترنت پرسرعت قرار گرفته اند و ۴۷ روستای دیگر نیز تا پایان شهریور ۱۴۰۳ به شبکه ملی و اینترنت پرسرعت دسترسی خواهند یافت.

وی تصریح کرد: در ابتدای دولت سیزدهم فقدان اینترنت پرسرعت در ۳۰۰ روستای بالای خانوار مطرح بود و از همان ابتدا تلاش ها به طور جد در مسیر برخورداری این روستاها از این امکان بسیج شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با پیوستن این روستاها به اینترنت پرسرعت، پوشش اینترنت روستایی استان از ۸۸ درصد در ابتدای دولت سیزدهم، به ۹۷ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسید.

دلگیر بیان کرد: برخورداری ۲۵۳ روستای بالای ۲۰ خانوار استان از اینترنت، حدود پنج هزار میلیارد ریال هزینه داشته است و این طرح در راستای تحقق عدالت ارتباطی در مناطق مختلف کشور اجرا شده است.

روستاهای خراسان رضوی، استقرارگاه‌های بومی با دسترسی جهانی

عزم جدی دولت سیزدهم در حوزه پوشش ارتباطات بین المللی

ایجاد اقدامات تحولی در مناطق روستایی یکی از اهداف مهم استانداری خراسان رضوی بوده است که بازنگری در طرح های هادی ارتباطی و رفع و رجوع آن با همکاری ساکنان محلی، از مهمترین راهکارها بوده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: سرمایه گذاری مناسب در این حوزه نشان می دهد که عزم دولت سیزدهم برای رفع مشکلات پوشش مخابراتی در دوردست ترین روستاهای بالای ۲۰ خانوار نیز بسیار جدی است.

حمیدرضا سراجی تصریح کرد: سرمایه گذاری در این حوزه که بخش قابل توجهی از آن به مرحله بهره برداری رسیده است، سبب رشد و توسعه متوازن در تمامی مناطق خراسان رضوی خواهد شد و بسیاری از سکنه روستاها از این امکان برخوردار خواهند شد.

وی عنوان کرد: زیرساخت های مخابراتی خراسان رضوی، قابلیت ارتقای به سطح فناوری فایو. جی (۵G) را دارد و هر زمانی که این دانش وارد کشور شد آمادگی بهره مندی از آن در این مناطق وجود دارد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی با اشاره به پوشش ۹۷ درصدی اینترنت در مناطق روستایی استان اظهار داشت: از زمان شروع به کار دولت سیزدهم در این استان اقدامات زیرساختی شایسته ای برای دستیابی به هدفگذاری های مد نظر انجام شده است و در صورتی که این روند ادامه یابد، تا پایان دولت سیزدهم هیچ روستای بالای ۲۰ خانواری استان از اینترنت پرسرعت بی نصیب نخواهد ماند.

امید است با همکاری و هماهنگی تمامی دستگاه های مسوول، پوشش ۱۰۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات در خراسان رضوی در زمان مقرر به سرانجام برسد و عقب ماندگی که در سالهای اخیر به دلیل برخی بی توجهی ها به زیرساخت های اینترنت پرسرعت روستاها وجود داشته است، جبران شود و دولت سیزدهم خیز بلندی را که در راستای توسعه روستاها و ماندگاری ساکنان آنها برداشته است، طبق برنامه مدون تکمیل کند.

خراسان رضوی ۱۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که بر اساس آخرین سرشماری ۶ میلیون و ۸۷۱ هزار نفر جمعیت در ۳۴ شهرستان، ۸۲ بخش، ۹۵ شهر و ۲ هزار و ۵۹۶ روستای بالای ۲۰ خانواری این استان سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha