آقا مرتضی به شبکه آموزش آمد/ مستند «آن» به یاد شهید آوینی

تهران- ایرنا- همزمان با سالگرد شهادت «سید مرتضی آوینی»، مستند «آقا مرتضی» فردا، دوشنبه ۲۰ فروردین از شبکه آموزش سیما پخش می‌شود.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی شبکه آموزش سیما، مستند «آقا مرتضی» به عنوان اولین مجموعه مستند جامع درباره زندگی شهید آوینی، در سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم فردا، دوشنبه ۲۰ فرورددین ساعت ۱۵:۱۵ دقیقه از شبکه آموزش سیما پخش می‌شود.

این مستند با الهام از کتاب «زندگی زیباست» به قلم سید عباس سیدابراهیمی در سال ۹۰ تالیف شده، ساخته شده است

مجموعه مستند «آقا مرتضی» شامل تصاویر و روایت‌هایی از دوران کودکی، دانشگاه، پس از انقلاب، روایت فتح و در نهایت شهادت سید مرتضی آوینی در ۲۰ فروردین ۱۳۷۲ است.

مستند «آن» به یاد شهید آوینی

شبکه قرآن ومعارف سیما همزمان با سالروز شهادت آوینی با پخش مستند «آن» یاد این شهید عالی مقام را گرامی می دارد. این مستند نیز فردا ساعت ۸:۳۰ بر روی آنتن این شبکه می رود.

مستند آن با استفاده از تصاویر به جا مانده از آخرین سفر شهید آوینی به مناطق عملیاتی، آخرین روزهای زندگی راوی روایت فتح را بازگو می کند.

سید مرتضی آوینی در ۲۱ شهریور سال ۱۳۲۶ در شهرری متولد شد. وی بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در سال ۱۳۴۴ در رشته معماری دانشکده هنرهای زیبایی دانشگاه تهران تحصیلات خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۵۴ فوق لیسانس خود را در رشته معماری کسب کرد. آوینی بعد از آشنایی با اندیشه‌های امام خمینی(ره) به یک جوان انقلابی تبدیل شد و بعد از عضویت در جهاد سازندگی، در حوزه فیلمسازی فیلم مستند و روزنامه‌نگاری به فعالیت پرداختند.

سید شهیدان اهل قلم، فیلم‌سازی را با ساختن چند مجموعه درباره‌ غائله‌ گنبد (مجموعه‌ شش روز در ترکمن صحرا)، سیل خوزستان و ظلم خوانین (مجموعه‌ مستند خان گزیده‌ها) آغاز کرد. وی بلافاصله بعد از شروع جنگ با گروه جهاد اولین گروهی بود که به جبهه رفت و در روزهای محاصره‌ خرمشهر برای تهیه‌ فیلم وارد این شهر شد. پس از آن شبانه‌روز پای میز موویلا (تدوین) کار کرد تا اولین فیلم مستند جنگی درباره‌ خرمشهر به نام فتح خون از تلویزیون پخش شد. یک هفته‌ای نگذشته بود که خرمشهر سقوط کرد و گروه در جست‌وجوی حقیقت ماجرا و ترسیم علل سقوط خرمشهر به آبادان رفتند که در محاصره بود و تولید مجموعه‌ ۱۱ قسمتی حقیقت آغاز شد.

کارگروه جهاد در جبهه‌ها با شروع عملیات والفجر هشت، شکل منسجم‌تر و به هم پیوسته‌ای یافت تا مجموعه‌ زیبا و ماندگار روایت فتح آغاز شد و تا پایان جنگ به طور منظم حدود ۷۰ برنامه از این مجموعه از تلویزیون پخش شد.

مجموعه‌ روایت فتح که بعد از پذیرش قطع‌نامه رها شده بود، در اواخر سال۱۳۷۰ به فرمان مقام معظم رهبری با تاسیس موسسه‌ فرهنگی روایت‌فتح کار فیلم‌سازی و مستند درباره‌ دفاع مقدس ادامه یافت و آوینی با گروه فیلم‌برداران روایت‌فتح سفر به مناطق جنگی را از نو آغاز کرد.

این گروه طی مدتی کم‌تر از یک سال ۶ برنامه از مجموعه‌ ۱۰ قسمتی شهری در آسمان را تولید کردند و مقدمات تهیه‌ مجموعه‌های دیگری را درباره‌ آبادان، سوسنگرد، هویزه و فکه تدارک دیدند.
آوینی به همراه یک گروه فیلمبردار، در بیستم فروردین سال ۱۳۷۲، برای ساخت مجموعه جدید از مستند روایت فتح، به فکه در استان خوزستان و از منطقه‌های عملیاتی دفاع مقدس رفته بود و زمانی که در حال بررسی لوکشین فیلم مستند شهری در آسمان بود، به همراه محمدسعید یزدان پرست با یکی از مین‌های به جای مانده از جنگ ایران و عراق، برخورد کرده و به شهادت رسیدند.

بعد از شهادت شهید آوینی، حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، از ایشان با عنوان سید شهیدان اهل قلم تجلیل کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha