۲۰ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۱۵
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85438283
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

۲۵۶ رخداد زمین لرزه در خراسان‌شمالی ثبت شد

۲۰ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۱۵
کد خبر: 85438283
۲۵۶ رخداد زمین لرزه در خراسان‌شمالی ثبت شد

بجنورد-ایرنا- کارشناس مسوول شبکه لرزه‌نگاری بجنورد گفت: ۲۵۶ رخداد زمین لرزه سال گذشته در استان ثبت شد که این رقم در مقایسه با سال پیش از آن ۳۳.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

احمد خسروی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از این تعداد؛ ۱۴۳ رخداد زلزله کوچک‌تر از ۲ ریشتر، ۹۸ رخداد زلزله به بزرگی ۲ تا سه ریشتر و ۱۵ رخداد زلزله نیز سه تا ۴.۴ ریشتر ثبت شد.

وی افزود: بیشتر زلزله های استان در این بازه زمانی در شهرستان های اسفراین، جاجرم و منطقه شوقان رخ داد.

خسروی ادامه داد: همچنین بزرگترین زمین لرزه در این مدت در منطقه قاضی با بزرگای ۴.۴ ریشتر، شوقان با بزرگای چهار ریشتر و در بجنورد با بزرگای ۳.۹ ریشتر ثبت شده است.

کارشناس مسوول شبکه لرزه نگاری بجنورد خاطرنشان کرد: در یک دهه گذشته به طور میانگین سالانه ۴۳۲ زمین لرزه در خراسان شمالی ثبت و پردازش شد.

وی یادآور شد: ۱۹۲ رخداد زلزله در سال ۱۴۰۱ در استان ثبت شد که قریب به اتفاق آن کمتر از چهار ریشتر بود، در این مدت ۱۹۰ رخداد زلزله با بزرگای کمتر از چهار ریشتر و ۲ مورد زلزله با بزرگای چهار تا پنج ریشتر در استان ثبت شد که زلزله های بزرگتر از چهار ریشتر در جنوب غربی استان در منطقه جاجرم و گرمه رخ داد.

کارشناس مسوول شبکه لرزه نگاری بجنورد گفت: خاستگاه بیشتر زمین لرزه های خراسان شمالی همانند سایر نقاط ایران گسل ها هستند و گسل‌ها شکستگی های پوسته زمین را شامل می شوند که در راستای آنها جابجایی قابل ملاحظه روی داده است.

به گزارش ایرنا، بخش بزرگی از پهنه خراسان شمالی در ناحیه کپه داغ واقع است و به علت داشتن گسل فعال کپه داغ و سایر گسل های فعال با زمین لرزه های متعددی مواجه بوده است.

براساس تقسیم بندی ایران از نظر خطر وقوع زلزله، شهرهای فاروج، شیروان و گیفان خراسان شمالی با خطر"خیلی زیاد "و مناطق آشخانه، اسفراین، جاجرم، بجنورد، چمن بید و گرمخان با خطر "زیاد" تعریف شده اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha