۱۱۷ کیلومتر آسفالت راه روستایی چهارمحال و بختیاری در دولت سیزدهم انجام شد

شهرکرد – ایرنا - معاون فنی و ساخت راه‌های روستایی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای دولت سیزدهم (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) معادل ۱۱۷ کیلومتر از راه‌های روستایی این استان با پنج هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال اعتبار آسفالت شده است.

سید مهدی مرتضوی‌زاده روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: افزون بر این۱۴۰ کیلومتر از راه‌های روستایی چهارمحال و بختیاری با سه هزار میلیارد ریال اعتبار روکش آسفالت انجام شده است.

وی اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده ۱۰۰ کیلومتر روکش آسفالت و ۷۰ کیلومتر نیز احداث راه روستایی با هدف بهبود وضعیت راه‌های روستایی استان انجام می‌شود.

معاون فنی و ساخت راه‌های روستایی چهارمحال و بختیاری گفت: تعهد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سال ۱۴۰۱ آسفالت ۳۰ کیلومتر راه روستایی در این استان بود که ۳۸ کیلومتر و در سال ۱۴۰۲ نیز تعهد ۴۵ کیلومتر بود که ۵۶ کیلومتر تحویل شد.

وی طول راه‌های روستایی چهارمحال و بختیاری را ۲هزار و ۳۸۸ کیلومتر عنوان کرد و اضافه کرد: از این میزان راه روستایی یک هزار و۵۸۷ کیلومتر آن معادل ۸۰ درصد آسفالته و۸۰۱ کیلومتر خاکی است.

معاون فنی و ساخت راه‌های روستایی چهارمحال و بختیاری گفت: از ۸۰۱ کیلومتر راه روستایی خاکی استان ۴۱۶ کیلومتر مربوط به ۱۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار است که طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ در اولویت آسفالت قرار دارد و مابقی نیز مربوط به راه‌های عشایری و روستاهای زیر ۲۰ خانوار است.

وی یادآور شد: براساس کارهای انجام شده هم‌اکنون حدود ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های روستایی در اولویت استان خاکی و باید آسفالت شود.

پاسخگو نبودن اعتبارات استانی برای نگهداری و احداث راه‌های روستایی

معاون فنی و ساخت راه‌های روستایی چهارمحال و بختیاری گفت: نگه‌داری و احداث راه‌های روستایی از محل اعتبارات استانی از مهمترین مشکلات موجود دراین بخش به شمار می‌رود.

مرتضوی‌زاده افزود: اعتبارات استانی در چهارمحال و بختیاری پاسخگوی نگه‌داری و احداث راه‌های روستایی نیست.

وی یادآور شد: کل اعتبارات تخصیص یافته در دولت سیزدهم به راه‌های روستایی پنج هزار میلیارد ریال (سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هر سال معادل یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۲ معادل یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال) از محل اعتبارات استانی بود درحالی که با توجه به عملکرد حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال قرارداد منعقد و به سرانجام رسیده است.

معاون فنی و ساخت راه‌های روستایی چهارمحال و بختیاری گفت: همه اعتبار تخصیص یافته به اداره راه‌های روستایی صرف ساخت راه‌ها نمی‌شود بلکه بخشی از این اعتبار باید صرف خط کشی، علائم تابلو و نگهداری وضع موجود نیز می‌شود.

وی با اشاره به پنج هزار میلیارد ریال مطالبات پیمانکاران افزود:هم‌اکنون ۳۰۰ کیلومتر قرارداد منعقد شده در دستور کار است که حداقل ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که تامین این میزان اعتبار از محل اعتبارات استانی امکان پذیر نیست و حدود ۱۰ سال زمان نیاز دارد که به انجام برسد.

مرتضوی‌زاده برضرورت تامین اعتبارات روستایی از محل منابع ملی و استانی از جمله الزاماتی است که باید مورد توجه قرار گیرید تا به این صورت محرومیت‌زدایی از راه‌های روستایی انجام شود.

آسفالت راه‌های روستایی گامی برای توسعه گردشگری

معاون فنی و ساخت راه‌های روستایی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان به دلیل دارا بودن مناطق گردشگری نمونه طبیعی از جمله استان‌های گردشگر پذیر کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه بیشتر مناطق گردشگری چهارمحال و بختیاری در مناطق روستایی قرار دارد اضافه کرد: ایجاد راه مناسب، استاندارد و ایمن دسترسی مسافران به مناطق گردشگری استان را راحت‌تر، سهل‌تر و ایمن‌تر می‌کند و رونق اقتصادی و توسعه مناطق روستایی را به دنبال دارد.

به گفته مرتضوی‌زاده با ایجاد راه دسترسی مناسب هزینه حمل و نقل کارگاه‌ها و تولیدی‌های صنعتی فعال در برخی از روستاهای استان را کاهش و همچنین تاثیرگذاری مثبتی در خدمات رسانی درمانی، بهداشتی و امدادی دارد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری سه هزار و ۷۷۲ کیلومتر راه ارتباطی دارد که از این میزان ۳۲۴کیلومتر بزرگراه، ۷۱۵کیلومتر راه اصلی، ۲۹۱ کیلومتر راه فرعی، و ۲هزار و ۳۸۸ کیلومتر راه روستایی و ۵۳ کیلومتر راه درون شهری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha