بیش از ۷۵ درصد پروژه‌های بزرگراهی استان اردبیل فعال است

اردبیل - ایرنا - معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: بیش از ۷۵ درصد پروژه‌های بزرگراهی این استان کاملا فعال است و امسال هم تلاش می‌کنیم بر اساس میزان پیشرفت پروژه‌ها و حجم تردد قطعاتی را تکمیل کرده و به بهره‌برداری برسانیم.

علی یوسف‌زاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه شبکه بزرگراهی در هر استان و منطقه‌ای از پیشران‌های توسعه آن منطقه به شمار می‌رود، اظهار کرد: حدود ۸۷۶ کیلومتر راه اصلی و شریانی در استان وجود دارد که طی سال‌های اخیر برای توسعه این‌ راه‌ها و احداث ۸۱۴ کیلومتر پروژه برزگراهی برنامه‌ریزی شده است.

وی اضافه کرد: برای رسیدن به شاخص بهره‌مندی استان از شبکه بزرگراه به متوسط کشوری لازم بود توسعه شبکه بزرگراهی در استان اردبیل حداقل ۲ برابر سایر استان‌ها باشد که به این منظور در جلسات متعددی با حضور مدیران ارشد استان پروژه‌های متعددی در مناطق مختلف استان شروع شد.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل اضافه کرد: در این راستا پروژه‌هایی که در دستور کار قرار گرفت با توجه به اعتبارات مصوب استانی خیلی بیشتر بود و هدف هم این بود که جدا از اعتبار خود طرح‌ها که از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصویب می شود، بتوانیم منابع و اعتباراتی تامین کنیم.

شاخص بهره‌مندی استان اردبیل از بزرگراه به بیش از ۲۹ درصد افزایش یافت

یوسف‌زاده اضافه کرد: حدود پنج سال قبل شاخص بهره‌مندی استان از بزرگراه حدود ۵۰ درصد کمتر از میانگین کشوری بود به طوری که در آن سال‌ها شاخص بهره‌مندی استان اردبیل از بزرگراه ۱۲ درصد بود. در پایان سال گذشته و با بهره‌برداری از بخشی از پروژه‌های در دست اجرا این شاخص به ۲۹.۶ درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میانگین کشوری بهره‌مندی از شبکه بزرگراه در کشور ۴۰ تا ۴۶ درصد است، یادآورشد: با تلاش‌های انجام شده در استان به طور متوسط سه برابر افزایش شاخص بهره‌برداری نسبت به میانگین کشوری جلوتر آمدیم و تلاش می‌کنیم در میان مدت خود را با میانگین کشوری برسانیم و هدف ساخت ۸۱۴ کیلومتر بزرگراه کل شبکه مورد نیاز استان را محقق کنیم.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل با اشاره به گستره جغرافیایی استان در خصوص پروژه‌های در دست اجرای بزرگراهی اظهار کرد: در مسیر شرق به غرب محدوده استان از ورودی تونل حیران از سمت استان گیلان شروع شده و بعد از ۴۰ کیلومتر به مرکز استان می‌رسد.

بیش از ۷۵درصد پروژه‌های بزرگراهی استان اردبیل فعال است

یوسف‌زاده افزود: این محدوده عرضی و تقسیمات جغرافیایی استان ۱۴ کیلومتر بعد از شهرستان نیر به پایان می‌رسد بنابراین عرض استان حدود ۹۰ کیلومتر است و شبکه بزرگراهی این استان در واقع بخشی از کریدور فرعی شمال غرب، شمال و شمال شرق است که استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و گیلان را به هم متصل می‌کند.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل ادامه داد: در این مسیر از گذشته تا یک کیلومتر مانده به تونل حیران شبکه بزرگراهی احداث شده بود اما بزرگترین مشکل استان به ویژه در ایام تعطیلات تونل حیران بود که تونل دوم آن در دست اجراست و ۵۰ درصد لاینینگ تونل اجرا شده است و با تکمیل تونل استان اردبیل از بابت تقسیمات توسعه بزرگراهی استان در این محدوده تمام می‌شود.

وی افزود: در سمت غرب استان در شهرستان نیر هم عمده مشکل گره ترافیکی در داخل شهر نیر و ادامه آن به سمت سراب بود که پروژه آن تعریف شده و در حال اجراست.

یوسف‌زاده پروژه اردبیل - سرچم در جنوب استان را از مهم‌ترین پروژه‌های بزرگراهی در دست اجرای استان ذکر کرد و گفت: این پروژه حدود ۱۸۷ کیلومتری در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و زنجان واقع شده است که از این میزان ۱۲۳ کیلومتر در محدوده استان اردبیل واقع شده است اما به جهت نقش این پروژه در برقراری ارتباط مرکز استان اردبیل با شبکه آزاد راهی کشور، این پروژه توسط استان اردبیل اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: از این مسیر ۲ قطعه، یکی به طول چهار کیلومتر در محدوده سربالایی بودالالو و ۱۳ کیلومتر هم هم در محدوده سه‌راهی فاراب - کوثر ۲۸ اسفند سال گذشته راه زیر بار ترافیک رفت.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل یادآورشد: سال گذشته در همین محدوده بر اثر تصادف پنج نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند. با توجه به شرایط جوی در نهایت در روزهای منتهی به تعطیلات عید این قطعات زیر بار ترافیک رفت و امسال در این مسیر هیچ تصادف و تلفاتی نداشتیم.

منتظر اعتبارات بودجه سالانه نمی‌مانیم

یوسف زاده همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص تامین اعتبارات پروژه‌های بزرگراهی استان اظهار کرد: ما نمی‌توانیم منتظر اعتبارات مصوب در قانون بودجه باشیم و با این اعتبارات سالانه ۱۰ کیلومتر هم نمی‌توان پروژه بزرگراهی اجرا کرد.

وی با بیان اینکه امروز بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد ریال بدهی به پیمانکاران پروژه‌های بزرگراهی استان داریم، یادآورشد: پیمانکاران ما علیرغم وجود این حجم از مطالبات، فعال هستند به طوری که امروز بیش از ۷۵ درصد پروژه‌های بزرگراهی استان کاملا فعال هستند مگر اینکه توان پیمانکار بیشتر از آن اجازه ندهد.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل در عین حال گفت: تلاش ما این است جدا از قانون بودجه، از سایر منابع هم اعتبارات مورد نیاز را تامین کنیم همچنان‌که در سال‌های قبل بیشترین اعتبارات برای پروژه‌ها از محل ماده ۵۶ بانک‌ها و تهاتر نفت بود بنابراین منتظر نمی‌مانیم که چه اتفاقی در قانون بودجه رخ می‌دهد.

یوسف‌زاده اضافه کرد: سال گذشته اعتبارات تخصیصی پروژه‌ها به طور کامل پرداخت نشد با این وجود در روزهای پایانی سال ۱۷ کیلومتر از مسیر اردبیل - سرچم افتتاح شد. علاوه بر این ۱۴ کیلومتر هم در انتهای مسیر قطعه هفت که در محدوده استان آذربایجان شرقی واقع شده است، ۲ لایه آسفالت آن اجرا شده و فقط ایمن‌سازی مسیر مانده و عملا آماده بهره‌برداری است و تلاش می‌کنیم زودتر زیر بار ترافیک برود.

بیش از ۷۵درصد پروژه‌های بزرگراهی استان اردبیل فعال است

وی ادامه داد: در مسیر اردبیل - مشگین‌شهر هم هشت کیلومتر عبور داده شد یک تقاطع مانده و بقیه کامل شد. همچنین در مسیر پارس‌آباد - سربند مقاطعی از پروژه آسفالت شد با تکمیل ابنیه فنی از این مسیر هم عبور داده می‌شود.

یوسف‌زاده افزود: همچنین در مسیر سربند - مشگین‌شهر ۲۰ کیلومتر لایه اول آسفالت شده است ، لایه دوم و ایمن‌سازی مانده است که تلاش می‌کنیم بخش‌هایی که فشار ترافیکی بالاتر است و یا امکان بهره‌برداری وجود دارد را اجرا کنیم.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل خاطرنشان کرد: الان غیر از پروژه کلور - درام در جنوب استان که بدهی سنگینی به پیمانکاران و قطعه‌ای از مسیر رضی- گرمی - بیله‌سوار بقیه پروژه‌های بزرگراهی استان کاملا فعال هستند.

وی با بیان اینکه هزینه احداث هر کیلومتر بزرگراه ۴۰۰ میلیارد ریال است ، با اشاره به نقش نمایندگان در تامین اعتبارات پروژه‌های عمرانی اظهار کرد: اغلب پروژه‌های بزرگراهی پروژه ملی هستند که امکان تامین منابع آن در استان وجود ندارد و معمولا از طریق سازمان برنامه و بودجه منابع آن تامین می‌شود.

یوسف‌زاده ادامه داد: این اعتبارات بسته به توان و انرژی نمایندگان در زمان تصویب لایجه و تبدیل به قانون تامین می‌شود و یکی از ضروری‌ترین مواردی در افزایش اعتبارات تاثیر دارد تلاش نمایندگان است که در فرایند تصویب قانون بودجه در پیوست یک ظهور و بروز می‌یابد.

وی در پاسخ به این سوال که امسال چه بخش‌هایی از پروژه‌های بزرگراهی استان به بهره‌برداری می‌رسد ، اظهار کرد: تلاش ما بر این است از هر مسیر قطعاتی را بر اساس میزان پیشرفت پروژه و یا حجم ترافیک مسیر به بهره‌برداری برسانیم.

معاون مندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل یادآورشد: در کنار آن با تامین منابع از سایر محل‌ها تلاش می‌کنیم پروژه‌ها را به سرانجام برسانیم ، در هر حال امسال هم قطعاتی از مسیر اردبیل - سرچم زیر بار ترافیک خواهد رفت ، همچنین در مسیر پارس‌آباد - سربند که از محورهای پرتردد استان است است ۱۰ کیلومتر زیر ترافیک رفته و ۱۰ کیلومتر در مرحله تکمیل است. در مسیر سربند - مشگین‌شهر هم بخش‌هایی زیر بار ترافیک خواهد رفت.

یوسف‌زاده افزود: علاوه بر این تونل حیران ، بخش‌هایی از مسیر رضی - گرمی - امیرکندی - بیله‌سوار و مشگین‌شهر - اهر هم قطعاتی زیر بار ترافیک خواهد رفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha