شهیدان صیاد شیرازی و قرنی اهل مماشات با دشمن نبودند

رشت - ایرنا - جانشین رئیس گروه مشاوران نظامی فرمانده کل نیروهای مسلح کشور گفت: شهیدان قرنی و صیاد شیرازی امیران جهاد با نفس بوده و هیچ‌گاه اهل مماشات با دشمنان نبودند.  

به گزارش ایرنا، امیرسرتیپ ناصر آراسته روز شنبه در مراسم بزرگداشت بیست و پنجمین سالگرد امیران سرافراز ارتش شهید سپهبد علی صیاد شیرازی و شهید سپهبد محمد ولی قرنی در مصلای بزرگ شهرستان انزلی اظهار کرد: شهید قرنی افسری باهوش بود، او نه از اخراج می ترسید و نه از اعدام هراسی داشت، معتقد بود در جوانی جوانمرگ شدن ارزشمندتر از ناجوانمردی است.

وی در ادامه به خصایص والای اخلاقی و اعتقادی شهید صیاد شیرازی اشاره کرد و افزود: این شهید والامقام همانند سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید زاهدی اخلاصی قوی داشت که دانش نظامی او زیر سایه این اخلاص مخفی ماند.

وی تصریح کرد: او با بهائیت، نظام طاغوت و ۱۱ حزب کردستان، کفار، مشرکان و منافقان عالمانه جنگید.

وی یادآوری کرد: صیاد شیرازی برای نخستین بار پاسگاه فرماندهی متحرک هوایی خود را برای یک عملیات زمینی تشکیل داد که نشان از نبوغ جنگی اش داشت.

سرتیپ آراسته اظهار کرد: شهید صیاد شیرازی مانند شهید سلیمانی ترجمان عملی آیات قرآن کریم بود؛ جنگاوری او در عملیات نظامی برگرفته از آیات قرآنی بود.

وظیفه ما دفاع از ارزشهای اسلام و انقلاب اسلامی است

استاندار گیلان نیز در این مراسم گفت: شهدای انقلاب اسلامی اعم از شهیدانی که به دست ایادی دشمن ترور شدند، شهدای جنگ حق علیه باطل، شهیدان حمله تروریستی اسرائیل به کنسولگری جمهوری ایران در سوریه و همه آنانی که در طول پیروزی انقلاب اسلامی از اسلام، جمهوریت و نظام دفاع کردند همواره تحت امر ولایت بودندو امروز ما وظیفه داریم در مسیر آنان گام برداشته و از ارزشها و آرمانهای اسلام ناب محمدی (ص) و انقلاب اسلامی دفاع کنیم.

اسدالله عباسی تصریح کرد: شهدا چراغ راه و مشعل هدایت هستند که راه صحیح را به ما نشان دادند. شهیدان قرنی و صیاد شیرازی نیز که مورد اعتماد امام راحل بودند در عمر مدیریتی و فعالیت خود توانستند نشان افتخار و شهادت در راه خدا را دریافت کنند.

وی اضافه کرد: شهید صیاد شیرازی با اخلاص و مجاهدت در جبهه های نبرد حق علیه باطل شرکت کرد و با ساماندهی و سازماندهی ارتش نشان داد که لایق این اعتماد بود.

شهید سید محمدولی قرنی از ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ تا هفتم فروردین ۱۳۵۸ به‌عنوان نخستین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کرد.

او قبل انقلاب دستگیر و زندانی شد و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پیوسته برای دیدار با حضرت امام (ره) به مدرسه علوی تهران می‌رفت. با برپایی نظام جمهوری اسلامی ایران و پایه‌ریزی ارتش مکتبی و مردمی ایران، بنابر حکمی از سوی حضرت امام (ره) به درجه سرتیپی ارتقاء یافت و به سمت نخستین رییس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی برگزیده شد که البته همزمان عضو شورای انقلاب اسلامی نیز بود.

در دولت نوپای جمهوری اسلامی، سپهبد قرنی پس از بازگرداندن نظم اولیه در نیروهای سه‌گانه ارتش، در سرکوب و ناکامی گروهک‌های ضدانقلاب نقش بسزایی ایفا کرد به طوری‌که در جریان آشوب‌آفرینی ضدانقلاب در کردستان توانست جلوی پیشروی آن‌ها را بگیرد لذا خشم این پادوهای استکبار و سازمان‌های جاسوسی آمریکا و موساد را برانگیخت و نخستین شهید پس از پیروزی انقلاب اسلامی شد.

قرنی در تاریخ سوم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ توسط گروهک فرقان در خانه‌اش ترور شد. او در سال ۱۳۲۹ هنگامی که درجه سرهنگی داشت، فرمانده پادگان رشت در مرکز گیلان بود.

شهید علی صیاد شیرازی هم از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران که بعد از انقلاب اسلامی و در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نقش موثری ایفاء کرد و فرماندهی عملیات‌های پیروزمندانه ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس در جنگ تحمیلی را بر عهده داشت.
این شهید گرانقدر سمت‌هایی چون فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی؛ عضو شورای عالی دفاع ملی؛ معاونت بازرسی ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح و جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح را بر عهده داشت.
صیاد شیرازی در ۲۱ فروردین سال ۱۳۷۸ شمسی به دست منافقین، مقابل منزلش ترور شده و به شهادت رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha