تغییر موضع رهبران سیاسی از رجز خوانی به نصیحت‌گری

تهران- ایرنا- پس از گذشت دو هفته از حمله تروریستی رژیم نامشروع صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه و شهادت ۷ تن از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در این حمله، آمریکا از رجزخوانی‌های گذشته‌اش عقب نشست، و همسایگان خواستار خویشتن‌داری شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با گذشت حدود دو هفته از حمله تروریستی رژیم نامشروع صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه و شهادت ۷ تن از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در این حمله، وعده واکنش ایران به این اقدام جنایتکارانه محقق شد و آن‌چنان که رهبر معظم انقلاب فرمودند رژیم صهیونیستی به سبب تجاوز به کنسول‌گری جمهوری اسلامی که مطابق عرف بین‌الملل بخشی از خاک کشور محسوب می‌شود «تنبیه» شد تا حساب کار دستش بیاید آن‌چنان که پیش از این نیز وعده داده شده «دوران بزن در رو» تمام شده و از این پس هر حماقتی از سوی رژیم در تعرض به منافع ما با پاسخ قاطع و دندان‌شکن جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد.

در راستای این امر بامداد امروز صدها فروند موشک و پهپاد از پایگاه‌های نظامی کشورمان به سرزمین‌های اشغالی شلیک شد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با گذشت بیش از ۱۰ روز از سکوت و اهمال سازمان‌های بین‌المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای محکومیت تجاوز و جنایت گری رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق به عنوان بخشی از خاک کشورمان و به شهادت رساندن ۷ تن از مستشاران قانونی کشور و عدم مجازات رژیم جنایتکار ذیل بند هفتم منشور سازمان ملل؛ جان برکفان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به این جنایت‌ها و تحقق هشدارهای پیشین و تامین مطالبه ی به حق ایران و به منظور تنبیه متجاوز، با استفاده از توانمندی‌های راهبردی اطلاعاتی، موشکی و پهپادی خود به اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی حمله و آنها را با موفقیت مورد اصابت قرار داد و منهدم کرد.

پاسخ جمهوری اسلامی گرچه بنا به تأکید مقامات کشورمان صرفا یک «اقدام تنبیهی» و در تناسب با حمله تروریستی رژیم صهیونیستی بود و در قیاس با توانمندی نظامی و دفاعی نیروهای مسلح کشورمان سایه‌ای بیش نیست، با این‌حال اما بسیار فراتر از آن چیزی بود که رژیم صهیونیستی و اسرائیل تصور آن را داشتند.

گرچه مسئولان رژیم برای حفظ وجهه و فرار از بی‌آبرویی ناشی از این شکست مفتضحانه سعی در تقلیل ابعاد پاسخ قاطع جمهوری اسلامی کردند و مدعی ره‌گیری اکثر پهپادها و موشک‌ها شدند، اما قدرت و شدت پاسخ ایران را باید ناظر به اظهارات مقامات آمریکایی ارزیابی کرد که تا پیش از این به رجزخوانی گزاف و اغراق‌آمیز برای حمایت از اسرائیل در صورت اقدام پاسخ‌گویانه جمهوری اسلامی می‌پرداختند، و پس از حملات بامداد امروز ناگزیر به تجدیدنظر اساسی در مطالب پیش‌گفته و تعدیل آن مواضع آتشین شدند.

تغییر موضع رهبران سیاسی از رجز خوانی به نصیحت‌گری

بایدن: آمریکا در ضدحمله احتمالی اسرائیل علیه ایران شرکت نمی‌کند

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که پیش از این مدعی «حمایت آهنین» از اسرائیل شده و از «اقدام یک‌پارچه» علیه هر حمله جمهوری اسلامی سخن گفته بود، پس از حملات دیشب پشت متحد همیشگی‌اش را خالی کرد و علاوه بر آن که از نتانیاهو خواست به حملات ایران پاسخ ندهد، صریحا اعلام کرد آمریکا در ضدحمله اسرائیل به ایران مشارکت نخواهد کرد. (متن خبر را اینجا بخوانید.)

بلینکین و آستین: دنبال درگیری با ایران نیستیم

آنتونی بلینکین وزیر امور خارجه آمریکا نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق)، تنها حملات تلافی‌جویانه ایران به رژیم صهیونیستی را محکوم و تعهد آهنین واشنگتن به امنیت رژیم صهیونیستی را یادآور شد. (متن خبر را اینجا بخوانید.)

وی هم‌چنین در بیانیه‌ای با تأکید بر اینکه آمریکا به دنبال تنش نیست، از رایزنی با متحدان و شرکای منطقه‌ای خود در باب این موضوع خبر داد.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا هم با تأکید بر این‌که ایالات متحده به دنبال درگیری با ایران نیست، از حفاظت از منافع آمریکا و حمایت از اسرائیل سخن گفته است.

ترامپ: آمریکا برای اسرائیل دعا می‌کند

ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا نیز در واکنش به حمله بامداد امروز جمهوری اسلامی به سرزمین‌های اشغالی با وجود آن‌که اظهار داشته اگر او رئیس جمهور آمریکا بود چنین اتفاقی رخ نمی‌داد، با این‌حال اما به گفتن این‌ جمله که «آمریکا برای اسرائیل دعا می‌کند» بسنده کرده است. (متن خبر را اینجا بخوانید.)

بنابراین آن‌چه از رصد موارد فوق برمی‌آید این است که علی‌رغم رجزخوانی‌های چند روز گذشته مقامات آمریکایی تمایلی به افزایش تنش و گسترش دامنه‌ها درگیری‌ها نداشته و به نحو قابل تأملی از عدم مشارکت در ضدحمله احتمالی صهیونیست‌ها سخن می‌گویند.

فارغ از مواضع آمریکائی‌ها واکنش دولت‌های مختلف به اقدام تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی در قالب دفاع مشروع کشورمان در برابر حملات تروریستی رژیم صهیونیستی، نیز بسته به مواضع‌ سیاسی‌ این کشورها در نظام بین‌الملل متفاوت بود.

ونزوئلا: وضعیت بی‌ثبات خاورمیانه نتیجه انفعال سازمان ملل است

از جمله این‌که دولت ونزوئلا با صدور بیانیه‌ای، که وزیر امور خارجه این کشور آن را از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس منتشر کرد، وضعیت بی‌ثباتی در خاورمیانه را به انفعال سیستم ملل متحد نسبت و اطمینان داد که پس از برقراری مجدد عدالت و قوانین بین‌المللی، به ویژه در رابطه با مردم و دولت فلسطین، می‌توان صلح را تضمین کرد.

بر اساس این بیانیه رسمی، «در نتیجه نسل‌کشی در فلسطین و عملکرد غیرمسئولانه رژیم اسرائیل و همچنین انفعال سازمان ملل متحد، بی‌ثباتی در منطقه در هفته‌های اخیر تشدید شده است». دولت نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین بر تعهد خود به ایجاد صلح همراه با عدالت، مطابق با اکثر کشورهای جهان تاکید کرد. (متن خبر را اینجا بخوانید.)

تغییر موضع رهبران سیاسی از رجز خوانی به نصیحت‌گری

حماس: عملیات نظامی ایران حق طبیعی و پاسخی شایسته به جنایت اسرائیل بود

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد که عملیات نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی حق طبیعی و پاسخی شایسته به جنایت بمباران کنسول‌گری این کشور در دمشق بود.

در بیانیه حماس با تأکید بر حق طبیعی کشورها و ملت‌های منطقه در دفاع از خود در مقابله با تجاوزهای رژیم صهیونیستی آمده است: از امت عربی و اسلامی و آزادگان جهان و نیروهای مقاومت می‌خواهیم که به حمایت‌های خود از عملیات طوفان الاقصی ادامه دهند. (متن خبر را اینجا بخوانید.)

وزارت خارجه پاکستان نیز در بیانیه‌ای از هشدار پیشینی خود نسبت به «پیامدهای ناشی از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه به عنوان تشدید تنش بزرگ در یک منطقه از قبل ناآرام» خبر داده و بر ضرورت تلاش‌های بین المللی برای جلوگیری از گسترش خصومت‌ها در منطقه و برقراری آتش‌بس در غزه تاکید کرده است. (متن خبر را اینجا بخوانید.)

دعوت دولت‌های اسلامی به خویشتن‌داری طرفین

در این میان واکنش کشورهای منطقه و همسایگان عربی جمهوری اسلامی عمدتا محتاطانه و دعوت طرفین به خویشتن‌داری بوده است؛ قطر، عربستان سعودی، اردن، و عمان از جمله کشورهایی بودند که خواستار خویشتن‌داری و دور کردن منطقه از خطر جنگ شدند. (متن خبر را اینجا و اینجا بخوانید.)

جاسم البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز در اظهاراتی بر اهمیت حفظ امنیت و ثبات منطقه و جهان در سایه تحولات اخیر خاورمیانه تاکید و تمام طرف‌ها را به خویشتنداری و ممانعت از تنش‌های بیشتر که ثبات منطقه را تهدید می‌کند، دعوت کرده است. (متن خبر را اینجا بخوانید.)

وزارت امور خارجه چین در اولین واکنش رسمی به حملات بامداد امروز سپاه به سرزمین‌های اشغالی از وضعیت کنونی ایران و اسرائیل ابراز نگرانی کرده و از طرف‌های مربوطه می‌خواهد برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها، خونسردی خود را حفظ کرده و خویشتن‌داری کنند. (متن خبر را اینجا بخوانید.)

وزارت امور خارجه هند هم در بیانیه‌ای با عنوان «وضعیت در غرب آسیا»، خواستار تنش زدایی فوری، خویشتن‌داری، عقب‌نشینی از خشونت و بازگشت به مسیر دیپلماسی شده و از تشدید خصومت‌ها میان ایران و اسرائیل ابراز نگرانی کرده است. (متن خبر را اینجا بخوانید.)

نخست وزیر اسپانیا نیز در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: ما تحولات خاورمیانه را با نهایت نگرانی دنبال می‌کنیم و باید به هر قیمتی از تشدید تنش منطقه‌ای جلوگیری شود.

گوترش بدون اشاره به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی، اقدام ایران را محکوم کرد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد اما بدون اشاره به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسول‌گری کشورمان در سوریه، با محکوم‌ کردن اقدام تلافی‌جویانه کشورمان، خواستار توقف فوری خصومت‌ها شده و تصریح کرده است: «من از خطر بسیار واقعی تشدید تنش ویرانگر در سطح منطقه به شدت نگران هستم. از همه طرف‌ها می‌خواهم که حداکثر خویشتنداری را به کار گیرند تا از هرگونه اقدامی که می‌تواند منجر به درگیری‌های نظامی بزرگ در چندین جبهه در خاورمیانه شود، اجتناب کنند.» (متن خبر را اینجا بخوانید.)

وزارت خارجه ژاپن نیز موضعی شبیه گوترش اتخاذ کرده و بدون اشاره به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی ضمن محکومیت این حمله که در پاسخ به جنایت این رژیم در حمله به ساختمان سفارت ایران در دمشق صورت گرفت، اظهار داشت ژاپن نسبت به این نوع تنش زایی به شدت نگران است. (متن خبر را اینجا بخوانید.)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha