مسوولان با تشریح ابعاد عملیات «وعده صادق» روایت اول را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند

تهران- ایرنا- رییس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی عملیات «وعده صادق» را مهم و بی سابقه توصیف کرد و گفت: مسوولان به کمک رسانه ها بیایند و روایت اول از این عملیات مهم را در اختیار آنها قرار دهند تا ابعاد عملیات وعده صادق به درستی تشریح شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، اکبر نصراللهی روز دوشنبه در بیست و هفتمین نشست تخصصی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان واقعیت ها و روایت ها به تبیین علل و نتایج پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی پرداخت.

وی عملیات وعده صادق را مهم و بی سابقه توصیف کرد و اظهار داشت: این عملیات فواید و نتایج بسیاری به دنبال دارد و می تواند اقتدار ملی را افزایش دهد و جبهه مقاومت را امیدوار کند.

استاد علوم ارتباطات ادامه داد: در این میان شیطنت لشگر رسانه غرب را شاهد هستیم، آنها تلاش دارند این عملیات بزرگ را کوچک و کاری عبث نشان دهند. باید مراقب دروغ های کنشگران رسانه ای غرب باشیم، ما باید روایت صحیح و اول از این عملیات و دلایل پاسخ جمهوری اسلامی ایران به جنایات رژیم صهیونیستی را به درستی تشریح کنیم.

نصراللهی از مسوولان خواست که به کمک رسانه ها بیایند و روایت اول از این علمیات مهم را در اختیار آنها قرار دهند تا ابعاد عملیات وعده صادق به درستی تشریح شود.

رییس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد تاکید کرد: باید جنایات رژیم اسرائیل را به درستی تبیین کنیم تا حقانیت و اقتدار ایران اسلامی مشخص شود.

وی به نامگذاری سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» اشاره کرد و گفت: این نامگذاری بیانگر آن است که جمهوری اسلامی ایران به دنبال جنگ، بی ثباتی و خشونت نیست و جهش تولید هیچگاه در جنگ و ناامنی محقق نمی شود.

نصراللهی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال صلح، ثبات و آرامش در جغرافیای منطقه و توقف جنایات رژیم صهیونیستی است.

امیدآفرینی در مقاومت و جامعه؛ از نتایج گهربار اقدام متقابل ایران علیه رژیم صهیونیستی 

وی با بیان اینکه، اقدام جمهوری اسلامی ایران به دلایل مختلف پیشگیرانه نبوده است، افزود: شاید ایران بعد از تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی بعد از ترورهای دانشمندان و بعد از حملات مکرر به تاسیسات هسته ای و مراکز اقتصادی و در نهایت به کنسولگری جمهوری اسلامی قصد داشته است به دنیا بفهماند که دنبال جنگ و درگیری نیست.

رییس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد ادامه داد: این خود می تواند در شرایطی که رسانه های دنیا ایران هراسی و اسلام هراسی می کنند، اعتمادافزا باشد و این نکته بسیار مهمی است.

وی افزود: پیش از پاسخ جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی در ۲۶ فروردین ماه جاری راهبرد و محورهایی که رژیم صهیونیستی پیگیری می کرد،‌ مبتنی بر اشراف اطلاعاتی، رصد، قدرتمندی و قلدری و در واقع تکرار آمادگی و شکست ناپذیری خود و همچنین تحقیر و ناتوانی جمهوری اسلامی ایران و مقاومت بود.

نصراللهی گفت: انگار یادشان رفته که چه اتفاقی افتاده است و مجددا با گذشت چندماه این طور داشتند القاء می کردند که ما اشراف اطلاعاتی و قدرت داریم و هرکاری بخواهیم می توانیم انجام دهیم و هیچ قدرتی هم نمی تواند جلوی ما بایستد. شاید با این اعتماد به نفس کاذب آن حمله به کنسولگری را انجام دادند و تصور نمی کردند جمهوری اسلامی بتواند مقابله به مثل کند و اقدامات متقابل خود را در این سطح انجام دهد.

وی ادامه داد: اما بعد از اقدام متقابل ایران و روانه کردن صدها پهپاد و موشک به سرزمین های اشغالی پس از اینکه از روزها قبل هم برای اقدام خود هشدار داده بود که قصد داریم اسرائیل را تنبیه کنیم و اسرائیلی ها هم با کمک کشورهای مختلف به دنبال افزایش سطح آمادگی پدافندی خود بودند اما باز هم موشک های ایران از این سطح پدافندی مجهز عبور کرد.


اقدام تنبیهی ایران چه نتایجی به دنبال داشت؟

نصراللهی در ادامه با طرح این سوال که اقدام تنبیهی ایران چه نتایجی به دنبال داشت، گفت: این اقدام شجاعانه ایران در بخش داخل و خارج کشور امیدآفرینی ایجاد کرد؛ پیش از آن، نیروهای مقاومت منطقه به هر دلیل از جمله بی تفاوتی جامعه بین الملل و بسیاری از گزاره های منفی احساس خستگی می کردند؛ بنابراین این اقدام متهورانه ایران در نیروهای مقاومت منطقه امید ایجاد کرد و آنها شارژ روحی و روانی شدند؛ در واقع آنها را احیاء و زنده کرد و به آنها جرأت داد.

رییس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد افزود: در بخش داخلی هم یک وحدت بی نظیری ایجاد کرد؛ علاوه بر اینکه ایرانیان در نوروز یک شادابی سنتی دارند اما یک رویش و شادابی و یک نسیم جامعه را دربرگرفت.

وی افزود: این شادابی در همه اقشار و طیف های مختلف جامعه از جمله چپ و راست و منتقدان و حتی مردم عادی که زیربار گرانی ها هستند، ایجاد شد و این نکته بسیار مهمی است.

استاد علوم ارتباطات در ادامه یکی دیگر از نتایج اقدام ایران علیه رژیم صهیونیستی پس از بمباران کنسولگری ایران در سوریه را ایجاد اقتدار و اعتماد به نفس ملی دانست و افزود: این درحالی است که این عناصر به دلایل مختلف تا حدودی دچار آسیب شده بود.

وی اثبات کارآمدی نیروهای مسلح را یکی دیگر از نتایج پربار این اقدام برشمرد و گفت: این ابهام و شبهه وجود داشت که این همه هزینه برای نیروهای مسلح و ساخت انواع و اقسام تجهیزات نظامی از جمله انواع موشک ها از چه فایده ای برخوردار است و دوره موشک به سر رسیده است اما دیدیم که اینها فایده دارد و نیروهای مسلح بسیار کارآمد هستند و مردم می توانند به نیروهای مسلح خود افتخار کنند.

نصراللهی ادامه داد: خود نیروهای مسلح هم با این اقدام اخیر احیاء شدند و ترغیب می شوند و تلاش کنند که مصصم به ادامه راه خود در ساخت انواع و اقسام تجهیزات روز دفاعی دنیا و پیشرفته هستند.

وی یکی دیگر از نتایج اقدام سپاه پاسداران انقلاب را مربوط به شکست اسرائیل در میدان عمل و البته حوزه دیپلماسی دانست و افزود: این عمل ایران نشان داد که افسانه شکست ناپذیری و اشراف اطلاعاتی اسرائیل که سال ها در کتاب ها و رسانه ها و فیلم ها به آن افتخار می کردند، شکسته می شود و آنها تصور نمی کردند چنین اتفاقی رقم بخورد.

نصراللهی گفت: پس از گذشت ۶ ماه از عملیات طوفان الاقصی هنوز مدیریت صحنه نه در دست اسرائیل بلکه در دست آمریکا است و اسرائیلی ها به این نتیجه رسیده اند که به هدف خود برای شکست مقاومت نخواهند رسید.

هدف اسرائیل؛ بردن ایران ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد بود

سیدنصرالله ابراهیمی عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز در این نشست در سخنانی اظهار داشت: ایران در حوزه دیپلماسی هم قبل و هم بعد از اقدام متقابل خود علیه رژیم صهیونیستی عملکرد مناسبی داشت؛ ایران به شورای امنیت سازمان ملل این فرصت را داد که اقدام اسرائیل در بمباران کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کند و ضمن اینکه در تعامل با سازمان ملل با وزرای کشورهای تاثیرگذار به ویژه کشورهای اروپایی رایزنی های گسترده ای داشت که اگر از ایران انتظار خویشتنداری دارند، حداقل در یک بیانیه رسمی حمله اسرائیل را محکوم کنند.

وی افزود: اما متاسفانه آنها چنین کاری نکردند؛ بنابراین نهاد دیپلماسی ایران مقدمات اقدام مشروع خود که یک اصل ضروری بود و راه دیگری جز پاسخگویی به این حمله برای دفاع از حاکمیت و مصنویت خود نداشت، انجام داد.

ابراهیمی گفت: یکی دیگر از اصول دفاع مشروع، صریح بودن عملیات بود که به نظر می رسد ایران دو هفته فرصت اطلاع رسانی و هشدار را برای انجام این عملیات رعایت کرد و حتی به رژیم صهیونیستی هم به منظور حفاظت از مردم و البته رعایت حقوق بشر هشدار داد که قصد داریم اقدام متقابل داشته باشیم و ایران از این اصل هم عدول نکرد.

وی اظهار داشت: نکته دیگر در دفاع مشروع اصل تناسب است و خوشبختانه این اصل هم رعایت شد و با توجه به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران به عنوان یک محل امن این اقدام ایران می توانست به مناطق مسکونی و جمعیت غیرنظامی اسرائیل هم باشد، اقدامی که رژیم صهیونیستی به کرات علیه مردم غزه و فلسطین انجام داده است. اما ما با توجه به آموزه های دینی تنها به پایگاه های نظامی این رژیم حمله کردیم.

ابراهیمی ادامه داد: نکته دیگر این است که رژیم صهیونیستی در گذشته با ترورهای خود جان غیرنظامیان و حتی دانشمندان ما را مورد هدف قرار داده بود و ما هیچ اقدامی نکردیم اما اقدام اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به سفارتخانه ایران در سوریه یک تخلف آشکار و نقض فاحش حقوق بین الملل بود و اگر پاسخ نمی دادیم، حاکمیت مردمی ایران زیر سوال می رفت.

وی گفت: هدف اصلی اسرائیل از بمباران کنسولگری ایران و بعد پاسخ ایران، بردن ایران ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد بود به طوری که اصل هفتم منشور ملل متحد (Chapter VII of the United Nations Charter) در واقع اختیارات شورای امنیت سازمان ملل را برای حفظ صلح بیان می‌کند و به این شورا اجازه می‌دهد تا «وجود هرگونه تهدید برای صلح، نقض صلح یا اقدام تجاوزگرانه» را تعیین کند و اقدامات نظامی و غیرنظامی را برای «برقراری صلح و امنیت بین‌المللی» انجام دهد. البته و خوشبختانه همانطور که در شورای امنیت اتفاق افتاد، در میدان دیپلماسی هم اسرائیل دستاوردی نداشت و به هدف خود نرسید.

ابراهیمی با بیان اینکه، هدف دوم رژیم صهیونیستی این بود که شورای امنیت را برای صدور قطعنامه ای علیه ایران ترغیب کند یا حداقل یک بیانیه محکومیت بگیرد که خوشبختانه این هم محقق نشد؛ چراکه برخی از اعضای شورای امنیت رسما اعلام کردند که بسیاری از کشورها در خصوص عملیات رژیم صهیونیستی علیه سفارتخانه ایران چنین بیانیه ای را صادر نکردند.


اینکه شهیدان کنسولگری ایران نظامی بودند هیچ خللی بر ضرورت رعایت حقوق دیپلماتیک وارد نمی‌کند

توکل حبیب زاده رییس مرکز امور حقوقی بین الملل رییس جمهوری نیز در این نشست در سخنانی با طرح این موضوع که یکی از شبهاتی که در رسانه ها مطرح می شود، این است که در زمان حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه سرکنسول و کنسول و دیگر پرنسل دیپلماتیک حضور نداشته اند و افرادی که شهید شده اند، نظامی بوده اند گفت: در پاسخ باید گفت که مگر سفارتخانه های کشورهای مختلف وابسته نظامی ندارند؟ شهیدان ما هم وابستگان نظامی ایران بودند که با رضایت کشور پذیرنده در سفارت ایران و یک مکان دارای مصونیت دیپلماتیک مستقر بودند. کجای این کار دارای اشکال است؟ این مساله که افرادی که به شهادت رسیده اند، نظامی بوده اند هیچگونه خللی بر ضرورت رعایت و احترام به یک محل دیپلماتیک وارد نمی کند.

وی همچنین در ادامه با اشاره به یکی دیگر از مسائل مطرح شده در رسانه ها در رابطه با اقدام ایران علیه رژیم صهیونیستی با بیان اینکه، کنوانسیون های وین  سال ۱۹۶۱ مربوط به روابط دیپلماتیک و کنسولی است که در واقع یک نظام حقوقی را ایجاد کرده و در این کنوانسیون ها توسل به زور از سوی کشوری علیه رژیم و کشور دیگر دیده نشده است، گفت: باید توجه کرد کنوانسیون های وین حقوق حاکم قراردادی بر روابط دیپلماتیک را تعریف و تبیین کرده است.

حبیب زاده افزود: به عبارت دیگر این کنوانسیون روابط دولت فرستنده دیپلمات با دولت پذیرنده دیپلمات را تنظیم کرده است که دیپلمات ها پس از استقرار از حقوق و مصونیت برخوردار هستند. اما اینکه یک کشور دیگر همچون رژیم صهیونیستی بخواهد یک مکان دارای مصونیت دیپلماتیک را مورد حمله نظامی قرار دهد، جزو موضوعات حقوق قرارداد دیپلماتیک نیست.

دنیا می‌دانست که اقدام متقابل ایران علیه غیرنظامیان نخواهد بود و این یک موفقیت بزرگ است
علیرضا شمشیری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و مدیرگروه کشوری حقوق نیز در این نشست در سخنانی با بیان اینکه، ایران پیش از عملیات نظامی خود علیه رژیم صهیونیستی به دنیا اطلاع رسانی کرد و به آنها فرصت دفاع داده بود، افزود: با اینکه آنها اطلاع داشتند و اسرائیل صدها سامانه برای دفاع از خود فعال کرده بود و برخی کشورها هم در رهگیری پهپادها و موشک های ایرانی به اسرائیل کمک کرده بودند و همه آنها مشغول هدفگیری و رهگیری بودند، اما باز هم ایران موفق شد به اهداف مورد نظر خود ضربه بزند و این در واقع نشان دهنده قدرت عظیم نظامی جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به بحث های حقوقی مطرح شده در این زمینه با بیان اینکه، یکی از مهمترین اهداف دفاع مشروع بازدارندگی است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی با این اطلاع رسانی قبلی بهترین اقدام را برای بازدارندگی انجام داد. در صورتی که می توانست بسیار راحت بدون اطلاع دشمن، اقدام متقابل خود را انجام دهد و به هر نقطه دلخواه ضربه بزند.

شمشیری در ادامه اقدام متقابل ایران علیه اهداف نظامی را یکی دیگر از دلایل اثبات رعایت قوانین حقوق بین المللی و حقوق بشری از سوی ایران دانست و افزود: حتی از دو هفته پیش از اقدام ایران در دفاع مشروع از خود، بسیاری از تحلیلگران در دنیا حتی خود اسرائیلی ها اعلام کرده بودند که جمهوری اسلامی ایران با مردم اسرائیل کاری ندارد و این یک موفقیت بزرگ است که دنیا هم می داند ایران اقدامات غیربشردوستانه انجام نخواهد داد و اقدام ایران تنها در راستای دفاع مشروع از خود و البته بازدارندگی است.

به گزارش ایرنا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ در پاسخ به اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی دهها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی شلیک کرد.

سپاه پاسداران همزمان با انجام این عملیات با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس‌جمهور نیز روز گذشته (یکشنبه) در پی عملیات مقتدرانه علیه رژیم صهیونیستی در پیامی تصریح کرد: دلاورمردان نیروهای مسلح با رصد تحولات منطقه هر تحرکی را زیر نظر دارند و چنانچه رژیم صهیونیستی یا حامیان آن رفتاری خیره‌سرانه نشان دهند، پاسخی قاطع و به مراتب سهمگین‌تر دریافت خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha