چشم انتظاری کجوری‌ها برای توسعه «پول»

۲۸ فروردین ۱۴۰۳، ۱۳:۰۹
کد خبر: 85446015
چشم انتظاری کجوری‌ها برای توسعه «پول»

نوشهر- ایرنا- "پول" مرکز بخش کجور نوشهر سال ها از روستا به شهر ارتقا پیدا کرده اما ساکنان این شهر برابر ضوابط و قواعد از خدمات مطلوب و زیرساخت های شهری مناسب بی بهره اند به گونه ای که این منطقه به گفته برخی از شهروندان فقط نام شهر را به یدک می کشد.

به گزارش ایرنا، بخش ییلاقی و کوهستانی کجور نوشهر با گستردگی حدود هزار و ۱۷۳ کیلومتر مربع، ۶۴ روستا و ۲ نقطه شهری یکی "پول " مرکز بخش و دیگری هم " کجور" است این بخش دست کم ۱۲ هزار نفر جمعیت ثابت و سه برابر جمعیت متغیر خوش نشین دارد و از سمت غرب به شهرستان های نوشهر و چالوس و شرق نوشهر و از طریق راه دسترسی به شهرستان نور منتهی است ضمن آنکه روستای دوآب در غربی ترین نقطه بخش تا روستای کدیر در شرقی ترین نقطه این منطقه حدود ۷۰ کیلومتر فاصله دارد.

شهر پول مرکز بخش کجور سکونتگاهی که با جمعیتی دست کم بیش از سه هزار نفر تا پیش از سال ۱۳۹۰ به عنوان روستا مرکز بخش کجور ییلاقی و تاریخی نوشهر بود که اغلب مردمان این سرزمین به فعالیت هایی نظیر دامداری، کشاورزی و باغداری فعالیت داشتند منتهی آن زمان با پی گیری مسوولان امر که جنبه سیاسی هم داشت این نقطه روستای به شهر ارتقا یافت.

چهارم دی ماه سال ۱۳۸۹ موافقت دولت با تبدیل روستای پول به شهر نخستین خبری بود که رسانه ای شد و از سال ۱۳۹۰ به طور رسمی این روستا نام شهر را به خود گرفت.

پول که تا قبل از شهر شدن به عنوان یکی از روستاهای اقماری و پیرامونی نقطه شهری بخش مرکزی نوشهر محسوب می شد بنا به عقیده کارشناسان و حتی مسئولان کنونی هیچ گونه زیرساخت و شاخص های شهر شدن را نداشته اما در یک تصمیم شتاب زده و برخی فشارهای سیاسی تبدیل به شهر شد.

روستانشینان پولی آن زمان خیال می کردند با شهر شدن منطقه، چالش های ساختاری موجود در آن حل خواهد شد اما این روزها بیش از همه به این باور رسیده اند که روستایی زیبای آنان تنها نام شهر بر خود دارد و حتی زیبایی ها و طراوت پیشین روستا هم از بین رفته است.

حالا با گذشت این سال ها در پی این اقدام نامبارک شهروندان این شهر شاهد کمبود محسوس امکانات رفاهی، خدماتی، تعیین نشدن حریم شهری، نامناسب بودن کالبد و ساختار شهر، وجود اختلافات عمیق بین بخشی، ساخت وسازهای غیر مجاز، کمبود امکانات بهداشتی ودرمانی، اطفای حریق و عدم استقرار بسیاری از نمایندگی و ساختمان های اداری چالش های ادامه داری که آنان را نگران کرده است.

چشم انتظاری کجوری‌ها برای توسعه «پول»

این شهر با گستره جغرافیایی حدود ۵۰ هکتار، جمعیتی بیش از سه هزار نفر بومی در خود جای داده و در فاصله حدود ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی نوشهر واقع است و صرفه نظر از همه مشکلات مطروحه، ساکنان این شهر برای انجام بسیاری از کارهای اداری یا دیگر نیازهای اساسی باید از محل سکونت خود تا شهر نوشهر مسیرهای پرپیچ و خمی را سپری کنند تا به نوشهر برسند اگرچه برخی از ادارات در این شهر به صورت نمایندگی مستقر شده اما مسوولان آن اختیار آنچنانی ندارند.

ضرورت تامین تجهیزات ایستگاهای آتش نشانی

در این پیوند، یکی از شهروندان شهر پول در این باره گفت : کمبود امکانات و تجهیزات آتش نشانی از میان انبوه محرومیت ها، یکی از مشکلاتی است که سال ها شهروندان این شهر با آن دست به گریبان هستند اگرچه به ظاهر شنیده شده بخش کجور سه ایستگاه آتش نشانی امکانات و تجهیزات آتش نشانی و خدمات ایمنی دارد اما متاسفانه ایستگاه های آتش نشانی هم از لحاظ فضا و هم تجهیزات در هیچ شرایطی منطبق با استانداردها نیست.

علی خزایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : امروز شاید خیلی از شهروندان این شهر در حالت طبیعی احساس این کمبودها را نکنند اما زمانی که حادثه ای نظیر آتش شوزی منزل و سوانح رانندگی رخ دهد و پناه به شهرداری پول می آورند آنگاه نگرانی ها و استرس ها شروع می شود چه بسا آنکه حوادثی هم در این جاده شاهد بودیم.

این شهروند توضیح داد : موارد سوانح رانندگی به وفور در این مسیر شاهد بوده ایم نمونه آن می توان اشاره کرد که در ماه های اخیر یک خودرو زانتیا با یک کامیون در سراشیبی های منطقه دشت نظیر شاخ به شاخ تصادف کرد و متاسفانه راننده مصدوم این خودرو در میان آهن پاره ها ماند و سرانجام به علت تاخیر چند ساعته خودروهای آتش نشانی فوت کرد.

خزایی اظهارکرد: آنچه در قوانین به آن اشاره شده مدت زمان رسیدن یک خودروی آتش نشان به سرصحنه حدود سه دقیقه است در حالی که با توجه به گستردگی حوزه جغرافیایی، حادثه خیز مسیرهای ارتباطی و فاصله زیاد نقاط روستایی و شهری در بیشتر اوقات اگر حوادثی مانند آتش سوزی و سوانح رانندگی در این مسیرهای ارتباطی این بخش رخ دهد باید مدت زمان زیادی در انتظار رسیدن خودروی امداد و نجات آتش نشانی نشست و سزاوار نیست اهالی این خطه غربی مازندران سال ها از این نارسایی ها رنج ببرند.

یکی از شهروندان روستای پول مرکز بخش کجور در این باره گفت : مسوولان مشکلات اهالی این بخش را دریابند و سال ها شهروندان این شهر(پول) که نزدیک به یک دهه از روستا به شهر ارتقا یافت از نارسایی های بغرنج بهداشت و درمان گلایه دارند.

مهدی خزایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : شهروندان بارها این مشکلات را به گوش مسوولان رساندند که مرکز بهداشتی و درمانی این شهر جز تابلوی با این عنوان به یدک می کشد خدمات آن بسیار ضعیف و درخور شان شهروندان این شهر نیست چرا مسوولان سال ها به پرسش مردم این خطه پاسخ نمی دهند.

لزوم تقویت امکانات و تجهیزات زیرساختی

مهدی خزایی دیگر شهروند این شهر گفت : تقویت امکانات و تجهیزات درمانی از دیگر انتظارات ساکنان این شهر بوده و افزون بر آنکه مرکز درمانی ۱۰ تختخوابی این شهر امکانات و تجهیزات مورد نیاز ندارد در حالت عادی که شهروندان بیم از آن دارد اگر دچار بیماری حاد شوند چه سرنوشتی برای سلامتی آنان رقم خواهد خورد چرا که دغدغه بیماری از یکسو و نگرانی از احتمال وقوع هر گونه حوادث جاده ای در گذرگاه خطر ساز کجور از سوی دیگر به این نگرانی ها افزوده است.

این شهروند شهر پول کجور خاطرنشان کرد : انصاف نیست شهروندان این بخش با گذشت بیش از یک دهه از شهر شدن این منطقه از حداقل امکانات درمانی بی بهره باشند درمانگاهی از سال ۱۳۹۰ در این شهر ساخته شد در حالی که شب ها با کمبود پزشک مواجه باشد و شهروندان این شهر برای درمانشان آواره شهرستان های همجوار شوند.

چشم انتظاری کجوری‌ها برای توسعه «پول»

نیازمند توجه ویژه

شهردار پول هم گفت : این شهر با جمعیتی بیش از سه هزار نفر آن زمان از روستا به گستره حدود ۵۰ هکتار از روستا به شهر ارتقا پیدا کرد اما می توان گفت که این سکونتگاه روستای شبیه یک شهر است چرا که اگر به لحاظ قانونی هم در نظر گرفته شود این شهر از امکانات، تجهیزات و مراکز رفاهی و خدماتی مورد نیاز بی بهره است.

محمد خزایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : شهرداری برابر قانون وظایفی در حوزه عمرانی، خدماتی، نظارتی و حفاظتی و رفاهی دارد اما وقتی زمینه برای انجام این فعالیت ها وجود نداشته باشد به طور طبیعی شهروندان این نارسایی ها را از چشم مسوولان منطقه می بینند.

وی توضیح داد : از سال ۱۳۹۰ تاکنون پس از شهر شدن پول همچنان ساخت و سازها در گستره حدود ۴۷ هکتار طرح هادی آن زمان که روستا بوده مدیریت می شود در حالی که برای بازنگری این طرح سال ها تلاش و پیشنهاد شده که این گستره باید از ۴۷ هکتار به ۱۲۰ هکتار افزوده شود منتهی هنوز این پیگیری ها به نتیجه نرسیده و نتیجه اش آن است که شاهد ساخت و سازهایی در حریم این شهر که ذخیره توسعه آینده شهر بوده متاسفانه مورد دستخوش تغییرات شده است.

لزوم مشارکت شهروندان

این مسوول گفت : همراهی و مشارکت شهروندان موضوع بسیار مهمی بوده درصورتی اگر این نگاه در شهروندان نهادینه شود در توسعه زیرساخت های شهر به طور طبیعی در فرآیند گذر زمان، این شهر به آن جایگاه مطلوب اقتصادی دست پیدا خواهد کرد.

خزایی پول افزود : آنچه برای شهرداری محسوس و ملموس شده هنوز ساکنان این شهر از قواعد و ضوابط حاکم پس از شهر شدن منطقه آشنا نبوده و همین عوامل مشکلاتی در فرآیند مدیریت شهری ایجاد می کند تا تغییر نگاه شهروندان زمان می برد.

به گفته او، متاسفانه شهرهای تازه تاسیس مانند پول به مثابه یک نوزادی است که باید برای بقا و ادامه حیات مورد حمایت دولت قرار گیرد در حالی که دولت هم با توجه اوضاع اقتصادی، محدویت های مالی ناشی از تحریم های ظالمانه و دیگر مسائل توان حمایت آنچنانی از این نهاد مردمی غیر دولتی را ندارد.

وی خاطرنشان کرد با همه این مشکلات و نارسایی ها، مدت ۲ سال گذشته تاکنون شیوه های متعددی برای ایجاد در آمد پایدار در این شهر مدنظر بوده که مهم ترین آن ها ایجاد بوستان جنگلی "صد انجیلی " و کارگاه سنگ شکن در این منطقه بوده است.

خزایی افزود : کتابچه تدوین طرح واگذاری بوستان جنگلی صد انجیلی گام نهایی را می گذراند و یکی از ظرفیت های تفرجگاهی بسیار مناسبی برای جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری بوده است.

وی بودجه مصوب سال گذشته شهرداری را حدود ۱۵ میلیارد و ۹۰۰ تومان اعلام کرد و ادامه داد : که این بودجه تا حدودی محقق شد و امسال هم هم ۲۲ میلیارد تومان پیشنهاد شده بود که مورد تصویب اعضای شورا قرار گرفت که حدود ۴۰ درصد از بودجه از دولتی و بقیه هم از در آمد شهرداری بوده البته اعتبارات دولتی قطره چکانی است و پاسخگوی هزنیه ها نیست.

چشم انتظاری کجوری‌ها برای توسعه «پول»

شهردار به بخشی از فعالیت های عمرانی سال گذشته اشاره کرد و گفت : بهبود شبکه عبور و مرور و توسعه معابر شهری از جمله روکش آسفالت به طول ۲ کیلومتر در معابر شهری، عملیات مخلوط ریزی به طول حدود هفت کیلومتر با صرف اعتباری حدود ۱۱میلیارد تومان در این حوزه هزینه شد.

به گفته وی، افزون بر آنکه بودجه سال گذشته محقق شد حدود ۹ میلیارد تومان هم متمم بوده است.

وی همچنین از ارتقای رتبه شهرداری از یک به چهار خبرداد و گفت : با نامه نگاری های انجام گرفته از سوی اعضای شورا، شهرداری و دیگر مسوولان مرتبط رتبه این نهاد مردمی غیر دولتی ارتقا پیدا کرده که با این تحول ۲ شاخص برای آن در نظر گرفته شده یکی جمعیت و هزینه و دیگری هم تحقق بودجه در آن اثر گذار است چرا که جمعیت این شهر براساس طرح ملی سرشماری نفوذ مسکن سال ۱۳۹۵ نزدیک به چهار هزار نفر بوده اما جمعیتی پنهانی که ساکن دارد به ۱۰ هزار نفر در برخی از فصول می رسد.

خزایی پول ابراز امید واری کرد : همه تلاش ها آن است جمعیت بومی این نقطه شهری که از دیرباز از این منطقه مهاجرت کرده اند بستر برای باز گرداندن آن ها فراهم شود چرا که در هر نقطه ای که مهاجرت معکوس رخ دهد پویایی، بالندگی و تحول در فضای کسب و کار و همراهی و مشارکت شهروندان برای توسعه زیرساخت ها شاهد خواهیم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha