۲۸ فروردین ۱۴۰۳، ۱۶:۳۱
کد خبرنگار: 757

برچسب‌ها

پُرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای در کهکشان راه شیری کشف شد

تهران- ایرنا- ستاره‌شناسان پُرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای که تاکنون در کهکشان راه شیری کشف شده است را شناسایی کردند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «فیز»، این سیاه‌چاله در داده های به دست آمده از ماموریت فضایی سازمان فضایی اروپا «گایا» شناسایی شده است، زیرا یک حرکت «لرزش» (wobbling) عجیب را درستاره همراه که به دورش می‌چرخد، ایجاد می‌کند.

داده‌های به دست آمده از تلسکوپ بسیار بزرگ رصد خانه جنوبی اروپا (ESO's VLT) و سایر مشاهدات از روی زمین مشخص کرد که جرم این سیاهچاله ۳۳ برابر جرم خورشید است.

سیاهچاله‌های ستاره‌ای از فروپاشی ستارگان بزرگ تشکیل می شوند و مواردی که پیش از این در کهکشان راه شیری شناسایی شده اند، به طور میانگین جرمی ۱۰ برابر جرم خورشید دارند.

مساله جالب توجه اینکه این سیاهچاله همچنین تا حد قابل ملاحظه‌ای نزدیک به ما است و تنها ۲ هزار سال نوری فاصله دارد و در صورت فلکی Aquila واقع است و از حیث فاصله دومین ساهچاله نزدیک شناخته شده به زمین است.

این سیاهچاله که Gaia BH۳ نام گرفته است، زمانی کشف شد که ستاره شناسان در حال بررسی داده‌های رصد شده با گایا پیش از انتشار داده ها بودند.

پُر جرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای در کهکشان راه شیری پیدا شد

پاسکواله پانازو از ستاره‌شناسان رصدخانه پاریس که بخشی از مرکز ملی تحقیقات ملی فرانسه است، گفت: کسی انتظار پیدا کردن یک سیاه چاله با جرم بالا در این نزدیکی که تا کنون شناسایی نشده باشد را نداشت. این نوعی از کشف است که ممکن است یک بار در طول عمر اتفاق بیافتد.

ستاره‌شناسان همچنین سیاه‌چاله‌های مشابهی با جرم بالا در خارج از کهکشان راه شیری کشف و شناسایی کردند، البته برای این کار از یک روش ردیابی متفاوت استفاده کردند. دانشمندان این نظریه را مطرح کردند که این سیاهچاله‌ها با فروپاشی ستارگانی تشکیل می شوند که عناصر کمی سنگین‌تر از هیدروژن و هلیوم در ترکیب شیمیایی خود دارند.

گمان می رود این ستارگان موسوم به ستارگان فقیر از فلز، در طول عمر خود جرم کمتری از دست می دهند و بنابراین مواد بیشتری برای آنها باقی می‌ماند و بعد از مرگ خود سیاهچاله‌های با جرم بیشتر تولید می کنند.

مشاهدات و رصد بیشتر این صورت فلکی می تواند جزییات و اطلاعات بیشتری درباره تاریخچه آن و همچنین درباره خود این سیاهچاله افشا کند.