هوش مصنوعی دانش بنیان‌های ایرانی در خدمت امنیت

تهران - ایرنا - یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با تولید نرم‌افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی تحولی در زمینه بررسی تصاویر دوربین‌های نظارتی ایجاد کرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری،‌ مصطفی میرحسنی مدیرعامل شرکت مدیا پرداز پویا درمورد این دستاورد اظهار داشت: این نرم‌افزار با خلاصه‌سازی هوشمندانه ویدیوهای ضبط شده، نه تنها در زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی قابل توجهی می‌کند، بلکه دقت و صحت بررسی را نیز به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. با توجه به مزایای منحصر به فرد این نرم‌افزار، ظرفیت صادرات آن به سایر کشورها نیز وجود دارد.

وی در خصوص اهمیت خلاصه‌سازی ویدیوها گفت: مسئله‌ای که اغلب در سازمان‌ها و ادارات با آن مواجه هستیم، این است که هنگام وقوع سرقت، کارکنان مجبور به بررسی دقیق ویدیوهای ضبط شده توسط دوربین‌های نظارتی هستند. این کار که معمولاً ساعت‌ها یا حتی روزها طول می‌کشد، بسیار خسته‌کننده و مستعد خطا است.

این فناور ادامه داد: نرم‌افزار دانش‌بنیان تولیدی این شرکت با استفاده از هوش مصنوعی، می‌تواند تصاویر ویدیو در محدوده‌ای که توسط کاربر مشخص می‌شود را به طور دقیق بررسی کند. در مدت چند ثانیه، تمام اتفاقات مهم آن بازه زمانی شناسایی شده و از ادامه ویدیو صرف‌نظر می‌شود. در نهایت، ما یک ویدیوی خلاصه از محدوده مشخص شده توسط کاربر ارائه می‌دهیم که شامل تمام اتفاقات رخ داده در آن محدوده می‌شود.

میرحسنی یادآور شد: این نرم‌افزار می‌تواند مدت زمان بررسی ویدیو را به طور قابل توجهی از یک شبانه‌روز به نیم ساعت کاهش دهد و کار را برای اپراتورها بسیار ساده‌تر کند.

وی افزود: این نرم افزار از قابلیت خلاصه سازی ویدیو با درجه تراکم متوسط، تولید نمودار حضور افراد (مثلا فروشندگان و مشتریان) در یک مکان از پیش تعریف شده، تولید نقشه تراکم حضور افراد و ... برخوردار است و علاوه بر تسهیل روند بازبینی ویدیوهای دوربین های مدار بسته، امکان شناسایی زمان های اوج حضور مشتری و مدیریت کارکنان و صندوق را به مدیران فروشگاه ها می دهد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان همچنین گفت: بزرگ‌ترین دستاورد مجموعه مدیا پرداز پویا، الگوریتم اختصاصی این نرم‌افزار است. این الگوریتم با وجود انجام پردازش‌های پیچیده هوش مصنوعی، به سخت‌افزار قدرتمندی نیاز ندارد و به راحتی بر روی یک رایانه معمولی نیز قابل اجرا است. علاوه بر این، قیمت نرم‌افزار ما در مقایسه با نمونه‌های مشابه در بازار بسیار پایین‌تر است.

میرحسنی خواستار حمایت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری شد و یادآور شد: با توجه به اینکه ما شرکتی نوپا هستیم در زمینه فروش محصولات و معرفی و تبلیغات گسترده و وام با تنفس بالا و کارمزد پایین نیاز به حمایت داریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha