محمدجواد اتابکی مدیرعامل و همبنیانگذار این شرکت دانش بنیان در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در توضیح بیشتر در مورد این نرم افزار اظهار داشت: در این محصول فناورانه هوش مصنوعی به جای انسان فکر می کند و با بررسی، پردازش و تحلیل عوامل موثر در ارسال کالاها از جمله بارترافیک شهری، توزیع جغرافیایی یا یک طرفه و دو طرفه بودن مسیرها، بهترین پشنهاد را به کاربر یا همان شرکت یا سازمان می دهد.
دانشآموخته مهندسی برق از دانشگاه تهران گفت: این نرم افزار لجستیکی با بهره گیری از هوش مصنوعی اولویت بندی مقاصد و عبور از مسیرها را به شکل چند مقصدی به راننده ها ارائه و در یک روز مشخص به مجری پخش اعلام می کند به چند خودرو برای پخش محصولات خود نیازمند است که این هم در زمان تحویل کالا و البته کاهش مصرف سوخت تاثیر زیادی خواهد داشت.
وی گفت: ضمن اینکه این نرم افزارهوشمند در لایه بعدی با استفاده از این برنامه به مدیران امکان را می دهد وضعیت تحویل کالا را به صورت برخط رصد کنند. مثل نمایش محل قرارگیری ماشین های پخش در یک ساعت مشخص، چگونگی وضعیت مستندات تحویل کالا یا برداشت کالا از انبار و اینکه عملکرد خودروهای پخش در تحویل محصول و کالاها. همه اینها با این برنامه نرم افزاری رصد می شود تا مدیران پخش گلوگاه های پشتیبانی خود را به صورت شفاف و برخط رصد و مدیریت کنند.
وی با اشاره استفاده تعدادی از شرکت های پخش و فروشگاه های بزرگ فروش برخط کشور از این نرم افزار هوشمند، تصریح کرد: هزینه این شرکت ها تا ۴۰ درصد کاهش داشته است.
اتابکی در خصوص نقش این برنامه برای افزایش بیشتر بهره وری و کاهش هزینه های شرکت های پخش گفت: طبق آمار یکی از شرکت های بزرگ پخش در کشور استفاده از این نرم افزار هوشمند لجستیکی ۳۷ درصد کاهش کیلومترطی شده به دنبال و به ازای چندهزار خودرو پخش خود کاهش مصرف سوخت داشته است.
همچنین نرم افزار مدیریت بهینه ناوگان بسته به اندازه و حجم کاری شرکت های پخش علاوه بر صرفه جویی مالی مناسب، از کاهش زمانی ۱۱ درصدی زمان تحویل کالا به جامعه مصرفی برخوردار بوده است؛ طوری که کالاها سریع تر به دست مشتری رسیده است.
مدیرعامل این شرکت فناور در خصوص تعداد اشتغالزایی این مجموعه دانش بنیان نیز گفت: ۴۰ نفر از جوانان تحصیلکرده در رشته های مهندسی کامپیوتر، مهندسی نرم افزار، مهندسی هوش مصنوعی، مهندس صنایع و فروش و مالی مستقیم و غیرمستقیم به شکل رسمی و پروژه ای در این شرکت مشغول به فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه، این مجموعه دانش بنیان اکنون به سوددهی رسیده گفت: هدف ما این است که بتوانیم خارج از ایران نیز این محصول فناورانه را عرضه کنیم، اکنون از کشورهایی همچون ارمنستان و ازبکستان مشتری داریم و به زودی بازار صادراتی خود را توسعه خواهیم داد.
پیشنهاد کاهش زیان ۵ هزار میلیاردتومانی شرکت پست با نرمافزار دانشبنیانها
اتابکی همچنین در خصوص انتظارات حمایتی این مجموعه دانش بنیان از دولت نیز گفت: مهمترین انتظار ما اعتمادسازی بین مجموعه دانش بنیان و سازمان ها و شرکت های بزرگ دولتی برای استفاده از محصولات فناورانه و بومی سازی شده توسط نخبگان کشور است، همانطور که استفاده از این نرم افزار کاهش هزینه های این مجموعه ها را به دنبال داشته و این مهم در سازمان های دولتی هم رقم خورد.
به عنوان مثال مجموعه ما می تواند در کاهش هزینه های شرکت پست اثرگذار باشد و ادعا می کنیم پنج هزارمیلیارد تومان زیان انباشته این شرکت دولتی را تا حدود زیادی می توانیم به کمک توزیع بهینه و علمی کاهش دهیم.
این فعال حوزه دانش بنیان با اشاره به مذاکره با برخی مجموعه های دولتی برای همکاری، بزرگترین مشکل این مجموعه دانش بنیان را نبود زیرساخت لازم از جمله مشکل داده دانست و افزود: یکی از پایه های سیستم نرم افزاری ما برای استفاده این شرکت ها، فقدان موقعیت مکانی یا لوکیشن مشتریان است و به جهت نداشتن زیرساخت لازم برای ثبت و ذخیره سازی موقعیت مکانی نمی توانند از خدمات ما استفاده کنند.
وی در ادامه مهمترین معضل مجموعه های فناور و خدمات محور کوچک را کمبود سرمایه دانست و گفت: ارائه تسهیلات با تنفس مناسب یکی از راهکارهای اثرگذار در حمایت از این مجموعه ها در مقایسه با شرکت های دانش بنیان بزرگ است و این به شدت می تواند در رشد و اشتغالزایی شرکت های کوچک کمک کند.
اتابکی ادامه داد: اکنون تسهیلات ارائه شده به دانش بنیان ها فاقد زمان تنفس است؛ طوری که فقط به درد شرکت های بزرگ می خورد که یک تجهیزی خریداری کنند و از فردای آن روز پول آنرا دربیاورند، اما شرکت های خدمات محور باید ابتدا تیم سازی و در ادامه روی تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کنند تا به تولید محصول و درآمد برسند و این زمانبر است.
نظر شما