سفیر ایران: سکوت غرب، اسرائیل را گستاخ‌تر کرده است/ضرورت اقدام عملی برای ثبات منطقه‌ای

لندن – ایرنا – سفیر کشورمان در ایتالیا با اشاره به هفت دهه جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در فلسطین و تاریخ اقدامات تروریستی این رژیم علیه منافع و امنیت ایران، تصریح کرد که سکوت مرگبار غرب، رژیم اسرائیل را گستاخ‌تر کرده و ضروری است که جامعه جهانی برای برقراری صلح و ثبات منطقه‌ای اقدام عملی صورت دهد.

به گزارش ایرنا، محمدرضا صبوری در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی رای۱ (Rai۱) ایتالیا یادآور شد که رژیم صهیونیستی طی سال های اخیر به اقدامات تحریک آمیزی چون ترور دانشمندان هسته‌ای، خرابکاری و ترور مستشاران نظامی ایران در سوریه، مشغول بوده است.

وی افزود: ما تاکنون حداکثر خویشتن داری را نسبت به رژیم صهیونیستی نشان دادیم اما دیگر زمان آن رسیده بود رژیمی که هیچ احترامی برای قوانین بین المللی قائل نیست، بهای رفتارهای خود را بپردازد.

سفیر کشورمان با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران خاطر نشان کرد که اگر از ابتدا، متجاوز به سفارت ایران در دمشق تنبیه می‌شد و جامعه جهانی در برابر این نقض آشکار اصل مسلم مصونیت اماکن دیپلماتیک سکوت نمی‌کرد، شاید سیر تحولات به صورت دیگری رقم می خورد.

متن کامل مصاحبه از این قرار است

بسیاری از کشورها حمله ایران به اسراییل را محکوم کرده و می گویند که این حمله شکست خورده است. واکنش ایران چیست؟

پاسخ ما با هدف بازدارندگی، تنبیه و هشدار به رژیم اسرائیل و در چارچوب اصل دفاع مشروع و فصل ۵۱ منشور سازمان ملل صورت گرفت و به اهداف خود نیز دست یافت. ما تاکنون حداکثر خویشتن داری را نسبت به رژیم صهیونیستی داشته‌ایم اما دیگر زمان آن رسیده بود رژیمی که هیچ احترامی برای قوانین بین المللی قائل نیست، بهای رفتارهای خود را بپردازد.

متاسفانه برخی کشورها ازجمله آمریکا و دیگران چشمان خود را در برابر حقیقت بستند. اگر از ابتدا متجاوز به سفارت ما در دمشق تنبیه می‌شد و جامعه جهانی در برابر این نقض آشکار اصل مسلم مصونیت اماکن دیپلماتیک سکوت نمی‌کرد، شاید سیر تحولات به صورت دیگری رقم می‌خورد؛ آنهایی که آن را به منزله شکست می دانند از حامیان سرسخت رژیم هستند.

اسراییل تهران را به حامی تروریسم متهم می کند و اعلام کرد که با یک ضد حمله پاسخ خواهد داد. اگر این اتفاق بیفتد ایران چه خواهد کرد؟

از طنزهای تاریخ همین است که رژیمی که با کشتار فلسطینیان و غصب اراضی آنها جعل شده و همچنان با همان مشی اولیه اش ادامه حیات پیدا می کند، ما و گروه های آزادی‌بخش منطقه را به تروریسم متهم می کند. پاسخ من به شما، همان پاسخ مقامات ماست که در صورت ماجراجویی رژیم اسرائیل در تکرار تجاوزات تروریستی علیه منافع و امنیت ایران، پاسخ و اقدام بعدی تهران، قاطع، فوری و گسترده خواهد بود. قطعاً این بار ۱۲ روز وقت نخواهند داشت و شاید کمتر از ساعت پاسخ خود را خواهند گرفت.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد. آیا فکر می کنید تشدید غیر قابل کنترل می‌تواند منفجر شود؟

صحبت های ایشان را تائید یا رد نمی کنم. سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران صلح و ثبات منطقه ای است. ما در عمل به این اصل پایبند بودیم و هستیم و شاهد آن نیز خویشتنداری بیش از ۶ ماهه اخیر ما است. ما برای هر سناریویی آماده هستیم اما انتظار داریم جامعه جهانی نیز به وظایف و مسئولیت خود عمل کند.

کشورهای غربی سکوت زجرآوری در برابر کشتار ۳۳ هزار فلسطینی، ترور هدفمند مستشاران نظامی ما در سوریه و حمله تروریستی به سفارت ما در دمشق پیش گرفتند. ثمره این کار گستاخ‌تر کردن رژیم صهیونیستی بود. اگر جامعه جهانی به‌دنبال ثبات و صلح منطقه‌ای است بایستی در عمل این مهم را اثبات کند.

اسراییل می گوید که چون ایران موجودیت او را به رسمیت نمی شناسد نمی تواند واقعا به صلح و ثبات در خاورمیانه علاقمند باشد و در ادعای خود صداقت ندارد. نظر شما چیست؟

بله ما موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی شناسیم. ما سرزمین فلسطین را به رسمیت می شناسیم که متعلق به فلسطینی‌ها است. رژیم اسرائیل هفت دهه گذشته را به کشتار، اشغال، آواره کردن و جنایت علیه فلسطینی ها مشغول بوده است. در حالی که ایران طی این مدت آیا هرگز علیه دیگران تهاجم یا دست به تهاجم زده است؟

جهان تاکنون از رژیم اسرائیل حتی یک اقدام با صداقت ندیده است. در حالی که این رژیم در سال‌های اخیر به اقدامات تحریک‌آمیز خود علیه کشور من، همچون ترور دانشمندان هسته‌ای، خرابکاری و ترور مستشاران نظامی ما در سوریه که به دعوت دولت این کشور در آنجا حضور دارند، مشغول بوده‌اند. ما رویکرد خویشتنداری در پیش گرفته و مرتکب هیچگونه عملیاتی علیه آن رژیم نشده‌ایم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha