دفاع مشروع ایران در چارچوب ماده ۵۱ منشور ملل متحد بود

تربت‌حیدریه- ایرنا- استاد علوم سیاسی دانشگاه تربت‌حیدریه گفت: پاسخ مشروع ایران در تنبیه رژیم اسراییل و پاسخ به حمله نظامی ۱۳ فروردین این رژیم متخاصم علیه کنسولگری ایران در سوریه، که شامگاه ۲۶ فررودین صورت گرفت در چارچوب کنوانسیون‌های بین‌المللی و به خصوص ماده ۵۱ منشور ملل متحد بود.

دکتر حسین فولادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد، اقدام مسلحانه فردی علیه کشورها تنها در قالب "دفاع مشروع" جایز شمرده می‌شود، این ماده همچنین اذعان می‌دارد هیچ تنش و درگیری نظامی دارای مشروعیت نیست، مگر آنکه در قواعد و چارچوب‌های سازمان ملل متحد، به رسمیت شناخته شده‌باشد.

وی ادامه داد: بر پایه این منشور حتی اتحادیه‌ها و ائتلاف‌های دیگری از کشورها نیز می‌توانند به کشوری که مورد تهاجم قرار گرفته، کمک کنند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تربت‌حیدریه تصریح کرد: از آنجا که حمله اسراییل به کنسولگری جمهوری اسلامی در حکم حمله به خاک یک کشور تلقی می‌شود و کشور میزبان نیز آن مکان را به عنوان بخشی از خاک جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته‌ است، لذا بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد، دفاع مشروع حق ایران بود که به نحو مطلوب انجام گرفت.

فولادی اضافه کرد: البته سطح دفاع در حد یک پاسخ قاطع و با در نظر گرفتن این مهم که هدف ایران تحمیل تلفات انسانی و اقتصادی به کشور متخاصم نبود و بر این اساس شایسته است جمهوری اسلامی در همین‌جا کار را تمام شده بداند.

وی که استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نیز هست، در بخش دیگری در خصوص سطح بازدارندگی و نشان دادن برتری نظامی ایران نیز گفت: نشان دادن برتری نظامی به چند شکل قابل رویت که یکی از آنها ارزیابی میزان آسیب است.

فولادی با بیان اینکه شکل دیگر نشان دادن برتری نظامی آن است که یک عملیات منسجم و پیچیده مدیریت شود، افزود: بر این اساس ایران از یک فاصله ۱۶۰۰ کیلومتری با کمک یک سری تجهیزات پیشرفته که می‌بایست از مسیرها و با سرعت‌ و به شکل‌های مختلف در یک زمان مشخص، اهداف خاصی را مورد هدف قرار دهد بدون آنکه به تاسیسات غیرنظامی خسارتی وارد شود که محاسبه و هدف‌گذاری همه اینها، کار بسیار پیچیده‌ای بود اما جمهوری اسلامی به خوبی از پس آن برآمد.

این استاد علوم سیاسی ادامه داد: اهمیت کار ایران زمانی بیشتر مشخص شد که به اذعان کارشناسان نظامی، ویژگی تاسیسات نظامی با تاسیسات انسانی و اقتصادی در آن است که از امکانات دفاعی بسیار پیچیده و بازدانده‌ای برخوردار، اما با این حال ایران ثابت کرد توان برهم ریختن این معادلات را دارد.

به گزارش ایرنا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد یکشنبه - ۲۶ فروردین ماه - با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک دهها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد.

در اطلاعیه سپاه آمده است: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

در جریان این پاسخ تنبیهی و متقابل تعداد قابل توجهی موشک کروز و بالستیک و پهپاد با مدیریت جنگ الکترونیک به مراکز نظامی رژیم صهیونیستی شلیک شد که اکثر آنها به هدف اصابت کرده است.

ایران پس از این پاسخ تنبیهی به آمریکا و رژیم صهیونیستی هشدار داده است که اگر دست از پا خطا کنند، سیلی بعدی محکم‌تر خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha