تکمیل سد خاکی "بش قارداش" بجنورد ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

بجنورد-ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: تکمیل سد بش قارداش بجنورد با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیاز به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار دارد.

سیدعقیل مرتضوی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد:‌ تاکنون برای ساخت این سد ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

وی تصریح کرد: موقعیت سد بش قارداش در کیلومتر پنج جاده بجنورد به اسفراین است و این سد با هدف تامین آب اراضی پایاب و مخزن ذخیره، تامین آب مورد نیاز اراضی محدوده پارک بش قارداش، احیای چشمه های قدیمی، جذابیت طبیعی پارک تفریحی بش قارداش، افزایش سطح درآمد و اشتغالزایی در حال ساخت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی تصریح کرد: عملیات اجرایی بدنه سد و بند انحرافی بیش از ۵۰ درصد انجام شده است و جزو پروژه های اولویت دار وزارت نیرو محسوب می شود.

وی با بیان اینکه ساخت این سد از سال ۹۱ آغاز شده بود افزود: روند ساخت این سد بنا به دلایل مختلف کند بود و ساخت این طرح پس از اولویت دار شدن تسریع یافت.

مرتضوی گنجایش مخزن این سد خاکی را ۲ میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود:‌ این سد مخزنی با هدف تامین و گردش آب در تفرجگاه بش قارداش به منظور تامین آب مورد نیاز ۴۰۰ هکتار از زمین های پایین دست و افزایش جذابیت طبیعی این بوستان ساخته می شود.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: اجرای کامل این پروژه علاوه بر پایداری و توسعه فضا ی سبز تفرجگاه بش قارداش باعث جذب هر چه بیشتر گردشگر و توسعه اقتصادی منطقه می شود.

به گزارش ایرنا، سد بش قارداش از نو ع خاکی با هسته رسی است که ارتفاع آن از پی ۳۷ متر، طول تاج آن ۴۱۲ متر و سطح مخزن آن ۲۵ هکتار است.

طرح سد مخزنی بش قارداش مشتمل بر سد، بند انحرافی، ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آ ب به طول یک هزار و ۲۲۰ متر است که برای انحراف بخشی از آب رودخانه فیروزه در فصول غیر زراعی و ذخیره آن، در بخش جنوبی مجموعه بش قارداش اجرا می شود.

خراسان شمالی دارای هشت سد و ۱۱ بند انحرافی است و سالانه یک میلیارد متر مکعب آب در بخش های مختلف از جمله حوزه کشاورزی، شرب و صنعت استفاده می شود که از مجموع این میزان ۸۷۰ میلیون مترمکعب برای بخش کشاورزی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha