میانگین بارش‌های کشور ۲۱ درصد کاهش دارد

شهرکرد- ایرنا- رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه ایران در چهارمین سال پیاپی خشکسالی قرار دارد، گفت: میانگین بارش‌های سال زراعی جاری در مقایسه با دوره مشابه بلندمدت ۲۱ درصد کاهش  دارد.

احد وظیفه روز پنجشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: میانگین بارش‌های کشور از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون (یکم مهر ۱۴۰۲ تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۳) ۱۵۳ میلیمتر است که نسبت به شاخص استاندارد، ۴۰ میلیمتر کاهش دارد و این کسری بارش در برخی استان‌ها از جمله هرمزگان با ۵۸ درصد، کرمان با ۵۷ درصد و خراسان رضوی با ۳۵ درصد وخامت بیشتری دارد.

وی تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری نیز که از استان‌های پربارش کشور به شمار می‌رود با کسری ۱۳۰ میلیمتری بارش‌ها و کاهش حدود ۲۰ درصدی نسبت به دوره مشابه میانگین بلندمدت روبروست.

رییس انجمن هواشناسی ایران تصریح کرد: پنجره زمانی بارش‌های سال زراعی محدود به اردیبهشت و نیمه اول خرداد است که با توجه به الگوهای پیش‌یابی این نگرانی وجود دارد که این میزان کم بارشی در کشور طی این مدت جبران نشود.

وظیفه یادآور شد: با توجه به اینکه در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ چهارمین سال خشکسالی پیاپی و گسترده را در کشور تجربه می‌کنیم از همین رو نسبت به سال گذشته شرایط سخت‌تری را در تابستان پیش رو خواهیم داشت و استان‌هایی از جمله تهران، کرمان و خراسان رضوی نسبت به سال گذشته وضعیت مطلوبی ندارند.

وی ادامه داد: هرچند این امید وجود دارد که طی هفته‌های آینده با بارش‌های بهاری، کسری بارش‌ها در کشور به میزان خیلی کم جبران شود اما وضعیت موجود مطلوب نخواهد بود و می‌طلبد تمام تلاش خود را برای مدیریت مصرف آب به کار گیریم.

گسترش خشکسالی هیدرولوژیکی در بسیار از نقاط کشور

وظیفه با اشاره به پهناوری کشور و وجود اقلیم‌های مختلف در پهنه سرزمینی ایران، اظهار داشت: خشکسالی در بسیاری از نقاط کشور عمیق شده و بیشتر استان‌ها با خشکسالی هیدرولوژیکی و حتی فراتر از آن خشکسالی اجتماعی و اقتصادی درگیر هستند.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور افزود: خشکسالی هیدرولوژیکی باعث کاهش آب رودخانه‌ها و پشت سدها و افت شدید منابع آب زیرزمینی می‌شود و مهمترین پیامدی که دارد دسترسی به منابع آب برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت را محدود می‌کند.

وظیفه بیان داشت: وقوع خشکسالی هیدرولوژیکی سبب شده تا به بخش کشاورزی، محیط زیست، چراگاه‌های دام، علفزارها و جنگل‌ها آسیب وارد شود، بطوریکه خسارت‌های ناشی از خشکسالی در بخش کشاورزی کشور طی سال‌های اخیر بیش از یک هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

وی با بیان اینکه تغییر اقلیم یک پدیده جهانی است و هر کشوری که بتوان با آن سازگار شود، آسیب کمتری می‌بیند تاکید کرد: می‌طلبد در کشور ما هم در این خصوص گام‌های بیشتری برداشته شود.

وظیفه تاکید کرد: در کشور ما اقدامات کمی برای سازگاری با خشکسالی انجام شده اما کافی نیست چرا که نمی‌توان جلوی خشکسالی و تغییر اقلیم را گرفت اما می‌توانیم خودمان را سازگار کنیم تا آسیب کمتری ببینیم.

توصیه‌های رییس انجمن هواشناسی ایران برای سازگاری با خشکسالی

رییس انجمن هواشناسی ایران در خصوص سازگاری با خشکسالی و تغییر اقلیم توصیه کرد تا در بخش کشاورزی که عمده‌ترین بخش مصرف‌کننده آب است، از فناوری‌ها(تکنولوژی‌ها)ی روز و مهندسی کشاورزی بیش از پیش بهره گرفته شود و آنچه باعث کاهش تولید می‌شود را مهار کرد.

وظیفه ادامه داد: پیشنهاد می‌شود ارقامی در بخش کشاورزی کشت شوند که ارزش اقتصادی دارند، کم‌آب‌بر بوده و نسبت به خشکسالی مقاوم هستند و در بخش آبیاری از روش‌های نوین استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه جانمایی جمعیت شهرها و روستاها نباید بیشتر از توان اقلیمی مناطق باشد، اظهار داشت: در شهرک‌سازی‌ها باید دقت داشت که منابع آب موجود جوابگوی نیاز مصرفی جمعیت باشد و بیش از اندازه به منابع آب زیرزمینی فشار وارد نکرد.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در خصوص مدیریت مصرف آب در بخش صنعت نیز گفت: صنایع پرمصرف دیگر جایی در فلات مرکزی نباید داشته باشد و باید توسعه صنعت در این مناطق محدود شود و از ظرفیت سواحل جنوب کشور برای احداث صنایع استفاده کرد.

وظیفه مشارکت مردم در سازگاری با تغییر اقلیم و خشکسالی را عامل مهمی دانست و افزود: مشارکت مردمی بسیار مهم است هرکجا که مردم مشارکت کنند برنامه‌ها به خوبی پیش می‌رود.

به گزارش ایرنا، رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور به منظور شرکت در نخستین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست که در روزهای ۲۷ و ۲۸ فروردین در دانشگاه شهرکرد برگزار شد، به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرده بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha